یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کنفرانس قرآنی ۱۴۰۱ آکادمی اسلامی آلمان

حوزه/ کنفرانس قرآنی آکادمی اسلامی آلمان با موضوع جایگاه متفاوت حضرت عیسی در قرآن و اسلام نسبت به مسیحیت با محوریت بررسی و نقد کتاب « The Other Prophet,  Jesus in the Qur’an» برگزار شد.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری حوزه، کنفرانس قرآنی آکادمی اسلامی آلمان با موضوع جایگاه متفاوت حضرت عیسی در قرآن و اسلام نسبت به مسیحیت دوم و سوم فوریه برگزار شد.

این کنفرانس با محوریت بررسی و نقد کتاب « The Other Prophet, Jesus in the Qur’an» که بر پایه تحقیقات نوین تاریخی درباره قرآن و مسیحیت و گرایش های جدید تفسیری در اسلام و مسیحیت است برگزار شد.

این کتاب نتیجه مشترک یک کار گروهی چند نفر از محققان مسلمان و مسیحی آلمان به سرپرستی پرفسور فون استوش و پرفسور مهند خورشیده درباره وضعیت مسیحیت در زمان پیدایش اسلام و تحلیل تاریخی، تفسیری، الاهیاتی آیات قرآن درباره مسیحیت است.

انجمن تحقیقات آلمان پشتیبان و حامی مالی این تحقیق گروهی ۴ ساله بوده و در سال ۲۰۱۸ م به زبان آلمانی و در سال ۲۰۱۹ م به زبان انگلیسی به چاپ رسیده است. ترجمه فارسی این کتاب توسط دکتر احمدعلی حیدری و دکتر هدی درگاهی انجام شده و توسط انتشارات علمی و فرهنگی به زودی منتشر می شود.

کنفرانس قرآنی «پیامبری دیگر، عیسی علیه السلام در قرآن» از سال ۱۴۰۰ با مدیریت آکادمی اسلامی آلمان و همکاری پرفسور «کلاوس فون استوش» استاد الهیات سیستماتیک دانشگاه بن و رئیس مرکز الهیات تطبیقی و مطالعات فرهنگی، و پرفسور «مهند خورشیده» استاد الهیات اسلامی دانشگاه مونستر و رئیس موسسه الهیات اسلامی دانشگاه مونستر برنامه ریزی و دوم و سوم فوریه ۲۰۲۳ مطابق با ۱۳ و ۱۴ بهمن سال ۱۴۰۱ برگزار شد.

در ابتدا از اعضاء هیات علمی ۱۴ دانشگاه و ۳ پژوهشگاه ایران دعوت بعمل آمد تا در این کنفرانس شرکت کنند. بعد از فرصت ۴ ماهه برای ارسال چکیده مقالات، ۶۰ عنوان چکیده توسط اساتید محترم هیات علمی ارائه شد و در فرآیند ارسال چکیده در فرصت تعیین شده ۴۲ مقاله دریافت شد. در ارزیابی مرحله اول توسط اساتید ممتاز ۲۴ مقاله تایید اولیه و برای انجام اصلاحات یا تکمیل به نویسنده گان ارسال شد. پس از تکمیل مقالات، ۲۱ مقاله در ۹ پیش نشست در جمع اساتید ارائه شد و اساتید محترم به طرح مقالات خود در حضور دیگر نویسندگان اقدام کردند.

پس از بررسی های کمیته داوران که ۳ مرحله توسط اساتید برجسته دانشگاههای ایران، سپس اساتید و محققان آلمان، انجام گرفت ۷ مقاله برای مرحله نهایی و ارائه در کنفرانس امتیاز لازم را کسب کرد. لازم به ذکر است اکثر مقالات ارائه شده دارای اعتبار علمی بودند اما در مواردی به جهت دامنه بحث و خروج از موضوع مورد نظر کنفرانس، از امتیاز لازم برای ارائه برخوردار نشدند.

کنفرانس قرآن آکادمی اسلامی آلمان در تاریخ ۵ شنبه ۱۳ و جمعه ۱۴ بهمن با حضور دبیران علمی کنفرانس و اساتید ایرانی و آلمانی ارائه کننده مقالات کتاب خانم ها دکتر کورنلیا دوکتا، دکتر شادی نفیسی، دکتر زهرا محققیان، دکتر سیده سعیده غروی، دکتر فاطمه توفیقی و حجج اسلام و آقایان دکتر کلاوس فون استوش، دکتر مهند خورشیده، دکتر محمدهادی مفتح، دکتر محمد لگنهاوزن، دکتر ورنا کال، دکتر محمدعلی رستمیان، دکتر احمد بهشتی مهر، دکتر لوکاس ویزنهوتر، دکتر داوید کوخ، دکتر سیدلطف الله جلالی، دکتر حمید باقری، دکتر وحید محمودی، دکتر وحید مهدوی مهر و دکتر مجتبی بیدقی برگزار شد. مجموعه منشورات این کنفراس شامل کتاب مجموعه چکیده مقالات، کتاب مقالات ارائه شده در کنفرانس (بعد از اصلاحات نویسنده ها) به زبان فارسی و زبان انگلیسی چاپ خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha