شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
حال و هوای حرم حضرت معصومه(س) در شب میلاد امام حسین(ع)

حوزه/ سخنران حرم بانوی کرامت با بیان این که هر راه نجاتی در مقابل راه نجات الهی، هلاکتی بیش نیست، تصریح کرد: هیچ راه نجاتی در مقابل راه اهل بیت علیهم السلام وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سعیدی آریا، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت، ضمن تبریک ولادت باسعادت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام، آیه ۳ سوره انسان « إِنَّا هَدَیْنَاهُ السَّبِیلَ إِمَّا شَاکِرًا وَإِمَّا کَفُورًا» را موردتوجه قرارداد و اذعان داشت: خداوند متعال راه را نشان داده است، بعضی نسبت به هدایت الهی شاکر و برخی آن را می‌پوشانند و نسبت بدان کفر می‌ورزند.

وی در ادامه به فرازهایی از دعای هشتم صحیفه سجادیه اشاره و بر اهمیت دوری از ترجیح باطل بر حق تصریح کرد و ابراز داشت: امکان این‌که انسان حق را بشناسد و بدان عمل نکند و در عین مشاهده مسیر هدایت، خود را از آن بازبدارد، وجود دارد.

سخنران این محفل بیان کرد: ضمن تبیین روایاتی در رابطه با هدایت و نجات انسان، اغواگری انسان را قسم شیطانی توصیف کرد و اذعان داشت: پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و اله در حدیثی به مولی‌الموحدین علی علیه‌السلام می‌فرمایند؛ همان‌قدر که تو درراه‌های هدایت بشر علم و مهارت داری، هم‌وزن تو شیطان درراه‌های گمراهی و ضلالت مهارت و علم دارد.

وی در تفسیر آیاتی از قرآن کریم با تأکید بر این‌که هر راه نجاتی در مقابل راه نجات الهی، هلاکتی بیش نیست، تصریح کرد: هیچ راه نجاتی در مقابل راه اهل‌بیت علیهم‌السلام وجود ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی آریا به راهکارهای تمسک به هدایت الهی اشاره و تقوا را مهم‌ترین مؤلفه استواری و ثبوت قدم در مسیر هدایت دانست و اظهار داشت: در روایتی امام حسین علیه‌السلام در عین تأکید بر تقوای الهی، تأکید می‌کنند؛ قلب شیعیان همچون آیینه‌ای است که هیچ به هم ریختگی و بد نیتی در آن وجود ندارد و پاک‌نیتی در آن به‌گونه‌ای است که در تجلی دلسوزی نسبت به دیگران هرآن چه برای خودپسند می‌کند را برای دیگران نیز می‌پسندد و همواره از خود مراقبت می‌کند.

وی بابیان این‌که تبلور نیت‌های درونی در اراده انسان نمود پیدا می‌کند، اظهار داشت: تصویرسازی و جلوه گری خطا در نیت، نخستین گام ذلالت شیطانی است. ازاین‌رو پاکی قلب و آماده‌سازی وجود برای میزبانی از معرفت الله، نخستین گام قرار گرفتن در مسیر هدایت الهی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی آریا در ادامه بر اهمیت پاکی قلب و کسب توفیق حضور در مجالس اهل‌بیت علیهم‌السلام تأکید نمود و بابیان این‌که اگر در مسیر کسب توفیق قدم برنداریم شیطان حال انسان را دگرگون می‌سازد، اظهار داشت: در لقمه حلال باید وسواس به خرج داد، چراکه لقمه حرام توفیق را از انسان سلب می‌کند؛ اگر نیت آدم بد باشد، ذهن را خراب و انسان را زمین می‌زند.

وی ذکر و مرور نعمت‌ها و توجه به گناهان و خطاها را از محبوب‌ترین اعمال انسان نزد خداوند متعال دانست و یادآور شد: اهل‌بیت علیهم‌السلام به‌خوبی ادبیات سخنوری با ذات اقدس الهی را به ما آموخته‌اند.

سخنران حرم مطهر ث معصومه تصریح کرد: باید قلب‌ها را روشن و نیت را درست کنیم، اگر نیت‌ها خراب و جهت‌گیری قلبمان صحیح نباشد، شیطان با ورود به نفس حالت‌ها را تغییر داده، فرهنگ زیستی ما تغییر خواهد یافت و به حذف فرهنگ خدامحوری منجر خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی آریا در بخش پایانی سخنان خود تجلی شعائر دینی را فریاد خدامحوری در مقابل دشمنان خداوند متعال دانست و ضمن ارائه تبیینی از داستان شتر حضرت صالح، اظهار داشت: مردم که شتر حضرت صالح را می‌دیدند به یاد صداقت نبی‌الله می‌افتادند و این مهم چراغی روشن برای یادآوری تبلورهای دینی بود؛ تمام شعائر دینی ما مظهر یادآوری و مرور الهی بودن مردان خدا برای تغییر حال و هوای روحانی و قرار گرفتن در مسیر کسب فیوضات الهی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha