یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
محمدهادی همایون

حوزه/عضو هیئت علمی دانشکده فرهنگ و ارتباطات گفت:در مورد روند مطالعات تمدنی می‌دانیم هر دانشی در حوزه تمدن تا بر سر سفره مردم نیاید و به ادبیات مردم نرسد تمدن‌ساز نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، محمدهادی همایون، عضو هیئت علمی دانشکده فرهنگ و ارتباطات، در نشست علمی «گذشته و آینده مطالعات تمدنی در ایران» با بیان اینکه جای این سامانه خالی بود و امیدواریم بتواند ما را به سمت تمدن اسلامی سوق دهد، گفت: در مورد روند مطالعات تمدنی می‌دانیم هر دانشی در حوزه تمدن تا بر سر سفره مردم نیاید و به ادبیات مردم نرسد تمدن‌ساز نخواهد بود. لذا مطالعات تمدن حتما نیازمند حضور مردمی است و اگر بخواهیم ادبیات آن را تعقیب کنیم، شاید ضعف جدی نسبت به ادبیات نخبگانی داشته باشد.

وی افزود: معمولاً وقتی در کشور درباره تمدن در سطح مردم صحبت می‌شود تنها موردی که به ذهن می‌رسد سابقه تمدنی باستانی دوره هخامنشیان است ولی تمدن اسلامی، تنها در ادبیات نخبگانی وجود دارد و در ادبیات عامه مفقود است. ادبیات تمدنی ما باید از حوزه باستان‌شناسی فراتر برود، اتفاقی که در قرون ۴ و ۵ رخ داده است بشناسد و نقش ایرانیان را در آن بداند و به آن افتخار کند.

عضو هیئت علمی دانشکده فرهنگ و ارتباطات تصریح کرد: مهمتر اینکه تصویرپردازی ما از آینده تمدنی در عرصه مردمی کم است؛ مثلاً در ۲۲ بهمن تنها یک خانم را دیدم که با ادبیات تمدنی حرف زد و پسوند تمدن مهدوی را استفاده کرد؛ یعنی حتی وقتی بحث تمدن می‌شود مردم معمولاً با بحث ظهور آن را می‌شناسند. بنابراین باید کار بسیاری انجام شود تا این مسئله وارد ادبیات عمومی مردم شود و این کار ضروری و شدنی است. ما در سطح فرهنگ عمومی به شدت گرفتار فقدان ادبیات تمدنی هستیم و الان بیشتر در سطح نخبگانی مطرح است و در این سطح هم عمده مطالعات به قرون ۴ و ۵ بازگشت دارد.

وی افزود: چیزی که در کشور به آن نیاز داریم توجه به وضع امروز و آینده پیش رو صرف‌نظر از آوردن بر سر سفره مردم است که موضوع خیلی مهمی است؛ ما باید از تاریخ به عنوان پایه برای فهم اتصال تمدنی استفاده کرده و امروز را بفهمیم و با فهم امروز به سمت آینده برویم. فراتر رفتن از موضوع تاریخ در حوزه تمدن را باید جدی بگیریم و به سمت ادبیاتی برویم که به ما می‌گوید چگونه باید تمدن بسازیم و امیدوارم این سامانه نویدبخش راهی برای همه تمدن‌پژوهان باشد.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha