دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
نواب

حوزه/رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: مکتا یک اقدام ارزشمند در جهت اشتراک منابع و ارائه خدمات کتابخانه‌ای به تمامی دانشجویان و پژوهشگران داخل و خارج استان قم است که دسترسی محققان را به تقریبا ۴ میلیون کتاب امکان‌پذیر کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در نهمین نشست مدیران کتابخانه‌های تخصصی، حوزوی و دانشگاهی استان قم «مکتا» که به همراه رونمایی از نرم‌افزار کتابخانه‌ای لیبرا و انتخابات پنجمین دوره شورای سیاستگذاری این مجمع در سالن امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد، گفت: مکتا یک اقدام ارزشمند در جهت اشتراک منابع و ارائه خدمات کتابخانه‌ای به تمامی دانشجویان و پژوهشگران داخل و خارج استان قم است که دسترسی محققان را به تقریبا ۴ میلیون کتاب امکان‌پذیر کرده است.

وی گفت: بحرانی که در دنیا وجود دارد بحران کاغذ است و امکان چاپ و فروش کتاب به‌صورت عمده نیست و این کار سختی است. پس دیجیتالی کردن کتاب بسیار مهم است.

حجت الاسلام والمسلمین نواب بیان کرد: در حاشیه‌های کشور ما برخی کتابخانه‌ها وجود دارند که کتاب‌هایشان فقط برای همان کتابخانه یا همان منطقه است، توسط این نرم‌افزار (کشف و بازنمود دانش لیبرا) ما می‌توانیم با یک کلیک به آن کتاب‌ها دسترسی داشته باشیم. باید مکتا یک حرکت ملی کند تا این افتخار برای ایران ثبت و ماندگار شود.

وی با بیان اینکه در ادامه باید این حرکت را به سمت ارتباط با دیگر کتابخانه‌های خارج از کشور هدایت و یک شبکه جهانی کتابخانه‌ای ایجاد شود، اظهار کرد: همانطور که در ابتدای امر ۱۲ نفر از عزیزان این کار را شروع کردند و امروز بحمدالله ۵۱ کتابخانه داخل استان و ۳۴ کتابخانه خارج از استان عضو مجمع کتابخانه‌های مکتا هستند.

وی افزود: کتابخانه اشپیگل و لیدن در هلند یک دستگاه خریده‌اند که کتاب‌هایی را که تولید می‌شود در اختیار یک شرکت نرم‌فزاری قرار دهند. این شرکت کپی کتاب‌ها را در اختیار دیگران قرار می‌دهد. مرکز حق تولید را محفوظ نگهداشته و بدون اینکه انباری از کاغذ صورت بگیرد، کتاب به تمام دنیا پخش خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین نواب افزود: ما انبارهای زیادی از کتاب‌ها داریم که نزدیک به ۵۰۰هزار جلد کتاب است. پیشنهاد بنده به مکتا این است که اول ایرانی و بعد جهانی بشود و از انبار کردن کاغذ جلوگیری کند. بنده امیدوارم و می‌دانم که مکتا زمینه همه همکاری‌ها را ایجاد خواهد کرد.

در ادامه نیز حسن رجبیان، مدیر کتابخانه آیت‌الله العظمی حائری گفت: با وجود اینکه مشکلاتی در سر راه موسسات و دانشگاه‌ها بوده است، به‌همت مدیران ارشد این کتابخانه‌ها برخی مشکلات ما مرتفع شده است. اکثر کتابخانه‌های ما عضو مکتا هستند و همچنین ۳۴ کتابخانه خارج از قم عضو مکتا شده‌اند.

وی افزود: این حرکت ادامه دارد و با توجه به موانعی که عرض شد همین اتصال بین کتاب‌خانه‌ها بسیار دشوار است که در حال شکل‌گیری است.

رجبیان ادامه داد: از بین کتابخانه‌های خارج از کشور کتابخانه عتبه مقدسه حسینیه تاکنون به مکتا ملحق شده و تصمیم داریم تا کتابخانه‌های دیگر را نیز به این سیستم متصل کنیم.

در خاتمه محمد معینی‌فر، معاون پژوهشی دانشگاه در خصوص جلسه گفت: این حرکت فرخنده (مکتا) جای تقدیر دارد. در سفری که بیروت داشتیم در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی کتاب بیروت بازدیدی از کتابخانه‌های کشور لبنان داشتیم. در این دیدار مهدی محمدی شجاعی، در بازدید از کتابخانه‌های مکتبه الوطنیه، مکتبه الشرقیه و ... به معرفی مکتا و شیوه‌های تعامل و تبادل منابع برای مدیران کتابخانه‌های لبنان می‌پرداخت که مورد استقبال مدیران کتابخانه‌های بیروت قرار گرفت.

وی افزود: این کار به‌گونه‌ای فراملی است و می‌تواند حرکت بسیار پسندیده‌ای باشد. پژوهش چشم و چراغ دانشگاه ادیان و مذاهب است. باید تلاش کنیم و تدبیری بیاندیشیم که این مهم را زمین نگذاریم و با توجه به گرانی‌های اخیر در حوزه کتاب کاغذی باید از حوزه دیجیتال بهره بیشتری ببریم.

در انتهای جلسه، از کتاب راهنمای کتابخانه‌های عضو مکتا رونمایی شد.

انتهای پیام ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha