شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام سیدنقی موسوی رئیس دانشگاه فرهنگیان قم

حوزه/ امروزه ما در تربیت اسلامی در موقفی قرار داریم که هرچند موقف مناسب و خوبی است؛ اما در آینده با چالش‌هایی مواجه خواهیم شد و لازم است شاخص های تربیت اسلامی مدوّن شده و محل تلاقی شاخص ها شناسایی و مشخص شوند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام سیدنقی موسوی رئیس دانشگاه فرهنگیان قم در همایش "گرامیداشت روز امور تربیتی و تربیت اسلامی؛ با تأکید بر اندیشه های علامه مصباح یزدی" که صبح امروز در سالن همایش های موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد با اشاره به ویژگی های تربیتی آیت الله مصباح یزدی اظهار داشت: یکی از ویژگی های آیت الله مصباح این بود که وی دارای مبانی مشخص و معین بود و این گونه نبود که بنیان های نظریه خود را از دیگران اقتباس کند.

وی در ادامه افزود: یکی دیگر از شاخصه های مهم اندیشه آیت الله مصباح این است که او شناخت دقیقی از علوم اسلامی داشت و بر جامعه شناسی و علوم تربیتی آشنا بوده و درک دوستی از علوم اسلامی مدرن در زوایای مختلف داشت.

حجت الاسلام موسوی نسب اظهار داشت: جمع فقه و فلسفه و تفسیر و فلسفه توسط آیت الله مصباح ابزار خوبی برای اسلامی‌سازی علوم فراهم کرده بود و آیت الله مصباح در تفسیر همان گونه عمل می‌کرد که در عرفان عمل می کرد و علم حقوق و فلسفه و دیگر علوم را در کنار هم دیده و همه آنها را در علوم اسلامی به کار می بست.

وی در ادامه افزود: برخی از بزرگان شاگردان خوبی به جامعه تحویل دادند؛ اما نتوانستند جریان‌سازی لازم را ایجاد کنند اما آیت الله مصباح توانست جریان سازی ایجاد کرده و شاگرد پروری را وصل به جریان سازی کند؛ چراکه داشتن مهارت شبکه سازی و توان شاگرد پروری یکی از ویژگی های علامه مصباح بود که در تراث حوزوی دیده می شود، علامه مصباح یزدی دارای سبک تربیتی بود و سبک تربیتی خود را تجربه نوردی کرده و طرح ولایت را راه‌اندازی کرده بود که سبک تربیتی طرح ولایت نیز سبکی است که قابل مطالعه و روش یابی است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان قم بیان داشت: امروزه ما در تربیت اسلامی در موقفی قرار داریم که هرچند موقف مناسب و خوبی است؛ اما در آینده با چالش‌هایی مواجه خواهیم شد و لازم است شاخص های تربیت اسلامی مدون شده و محل تلاقی شاخص ها شناسایی و مشخص شوند.

وی در ادامه بیان داشت: باید توجه و ضریب دادن به مطالعات تطبیقی در حوزه تربیت اسلامی و مطالعات بین المللی به رسمیت شناخته شود؛ هرچند تلاش هایی در این راستا انجام پذیرفته است؛ اما نیاز به تقویت بیشتر دارد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان قم ابراز کرد: تقویت وجوه سیاست‌گذارانه تربیت اسلامی امری لازم و ضروری است؛ درحالی که نظریات و کاوش‌های نظری در حوزه تربیت اسلامی از این وجوه تهی است و باید پذیرفت که این حوزه انقلابی که رهبر معظم انقلاب اسلامی شعار داده و از ما طلب می کند، نیست.

حجت الاسلام موسوی نسب دبیر همایش "روز امور تربیتی و تربیت اسلامی؛ با تاکید بر اندیشه های علامه مصباح یزدی" نیز در ادامه این همایش اظهار داشت: اساس حرکت انبیا و بعثت رسول گرامی اسلام بر تربیت انسان ها استوار بوده است که این امر در آیات مختلف قرآن کریم، روایات و سیره عملی معصومان علیهم السلام کاملاً قابل مشاهده است.

وی در ادامه افزود: حرکت در مسیر تربیت، حرکتی الهی است و نزدیکترین موضوع به حرکتی که اولیاء و انبیای الهی داشتند، موضوع تربیت است و حتی مطالعات و تحقیقات فراوانی انجام گرفته است که اگر علوم در مسیر تربیت انسان قرار گیرند علوم درستی خواهند بود و باید علوم اسلامی به شاهراه تربیت ختم شود؛ چراکه در غیر این صورت بیراهه ای بیش نخواهد بود.


دبیر همایش روز امور تربیتی و تربیت اسلامی؛ با تأکید بر اندیشه های علامه مصباح یزدی ابراز کرد: می توان چنین ادعا کرد که مسئله ای که در این همایش ها بررسی می شود، از مسائل بسیار مقدس است و ما باید خدا رو شاکر باشیم که چنین توفیقی حاصل شده است تا اندیشه و مطالعات خود را در زمینه تربیت اسلامی سروسامان دهیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha