یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آیت الله غروی

حوزه/ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: چنانچه خداوند متعال به مرحوم آیت الله مصباح و یا دیگر عالمان و بزرگان دین جایگاه و ظرفیت ویژه ای عنایت کرده، این امر حاصل تقوای ایشان بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، در ادامه سلسله نشست های همایش ملی «مشکات معرفت و مصباح فضیلت» ویژه نکوداشت آیت الله مصباح یزدی، امروز نشست علمی با حضور آیت الله سید محمد غروی در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.

آیت الله سید محمد غروی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این نشست با بیان این که صحبت های آیت الله مصباح ناظر بر جایگاه کلی انسان بوده و اختصاص به مرد یا زن ندارد و جنسیت بردار نیست، گفت: چنانچه خداوند متعال به مرحوم آیت الله مصباح و یا دیگر عالمان و بزرگان دین جایگاه و ظرفیت ویژه ای عنایت کرده، این امر حاصل تقوای ایشان بوده و همه مراتب عالی وجودی در یک ساختار پیچیده در وجود انسان تجمیع شده است.

وی با بیان اینکه آنچه ارزش انسان را رقم می زند، تقوا است که قرآن از آن به عنوان «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ» در سیزدهمین آیه سوره حجرات یاد می کند، تصریح کرد: هر کس با تقواتر و از ورع بالاتری برخوردار است، ارزش فزون تری دارد و این تقوا وابسته به تصمیمات انسان است که به او ارزش و منزلت والاتری خواهد داد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که کسانی که ابزارهای شناخت خود را استفاده نمی کنند نکوهش شده اند، خاطر نشان کرد: آنان که از ابزارهای شناخت استفاده ننموده و بر آنچه می بایست اندیشه نمی کنند دچار غفلت زدگی شده و گمراه ترند، در حقیقت کسی که شرک به خدا بورزد گویی از آسمان سقوط کرده است.

آیت الله غروی همه انسان ها را برخوردار از ظرفیت ذاتی دانست و با بیان این که ارزش و کرامات ذاتی انسان ها، به درجه و میزان تقوای نشسته بر وجود آنان خواهد بود، ادامه داد: هرکه با تقواتر باشد ارزش ذاتی او بالاتر است؛ ارزش اولیه غیر اکتسابی است و آنجا که سخن از انسانیت به کار می رود ملاک ایمان و تقواست.

وی با بیان این که خداوند متعال در قرآن برای زنان و مردان، نمونه هایی از زنان نمونه عالم و مردان نمونه را مورد معرفی و تبیین قرار می دهد، گفت: گاهی تعبیرات بلندی برای انسان های خودساخته مانند «اولوا الالباب» عنوان شده است و مصداق از این «اولوا الالباب» صاحبان عقل، اندیشه و درک در مقابل کوردلان در پذیرش حق است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که قرآن ملاک فضیلت را «اولوا الالباب» می داند و ارزش اکتسابی ملاک برای ارزش گذاری در نوع انسان هاست، یادآور شد: در دیدگاه آیت الله مصباح یزدی(ره)، همه انسان ها در اصل انسانیت باهم شریکند ولی در جمله ای از موضوعات متفاوت در مسئولیت هستند.

آیت الله غروی با بیان اینکه این جنسیت و تفاوت ها در راستای تحقق نظام احسن، مسئولیت هایی را بدنبال دارد و مجموعه ای از احکام را مردان یا زنان می توانند مجری باشند، خاطر نشان کرد: در عین حال نظر، نگرش و دیدگاه آیت الله مصباح یزدی(رضوان الله تعالی علیه) مبتنی بر آن است که جایگاه ارزش انسان ها اکتسابی و بر اساس محور ایمان، تقوا و ورع است و تفاوت های جنسیتی زمینه می شوند تا تفاوت در احکام و مسئولیت ها ایجاد شود.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha