شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
ولادت حضرت علی اکبر(ع)

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین کشکولی با تشریح ابعاد مختلف شخصیتی حضرت علی اکبر(ع) گفت: همه خصایص در این جمله «شبیه ترین مردم "خَلقاً، خُلقاً و منطقاً به رسول الله" است.

حجت الاسلام و المسلمین کریم کشکولی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در اصفهان، با اشاره به ابعاد شخصیتی حضرت علی اکبر(ع) به تبیین ویژگی های معنوی و تربیتی آن حضرت پرداخت و اظهار داشت: وجود مقدس حضرت علی اکبر(ع) چند خصوصیت ویژه دارند که از زبان امام حسین(ع) بیان شده است از جمله این که حضرت درباره ایشان فرمودند " اَشبهُ الناس خَلقاً و خُلقاً و منطقاً برسول الله".

وی افزود: حضرت از سه جهت شبیه ترین مردم به پیامبر(ص) بودند"خَلقاً" از نظر شکل ظاهر، "خُلقاً" از نظر شکل باطن و "منطقاً" از نظر عقل، درایت، فکر، اندیشه و تنظیمات امور به صورت برهانی که فردی نتواند در این تنظیمات خدشه ای به کاربندد و مشکلی ایجاد کند.

استاد حوزه با بیان روایتی از امام حسین(ع) درباره حضرت علی اکبر(ع)، گفت: حضرت سیدالشهدا(ع) می فرمایند هر گاه مشتاق رؤیت پیامبر اکرم(ص) بودم به علی اکبر(ع) نگاه می کردم و هر گاه مشتاق فکر پیامبر(ص) بودم با علی اکبر(ع) مشورت می کردم و هر زمان مشتاق خلق پیامبر(ص) بودم به اخلاق او نظر می کردم.

مدیر مدرسه علمیه اباصالح (عج) اصفهان در ادامه با اشاره به ویژگی ولایت پذیری وجود مقدس حضرت علی اکبر(ع) تصریح کرد: نکته دیگری که به چشم می خورد ولایت پذیری حضرت علی اکبر(ع) بود؛ تنها شهیدی که در کربلا بدون معطلی موفق شد از امام حسین(ع) اذن میدان بگیرد حضرت علی اکبر(ع) بود.

وی با بیان این که نکته سوم که در شخصیت حضرت بارز است رسیدن به مرکز ارتباط با خدای متعال است که آن مرکز را محبت می گویند، ارتباط با ساحت خدای متعال را در سه مرتبه عنوان کرد و گفت: ارتباط با خدای متعال سه گونه می باشد مرتبه اول عبادت، مرتبه دوم اطاعت و مرتبه سوم محبت است و حضرت علی اکبر(ع)به مرتبه محبت در ارتباط با حق تعالی نائل شدند.

استاد حوزه خاطرنشان کرد: این ارتباط به گونه ای بود، زمانی که حضرت می خواستند از بانوان حرم خداحافظی کنند برای رفتن به میدان قدری معطل شدند ، لذا امام حسین(ع) فرمومدند " فَإنَّهُ مَمْسُوسٌ فِی اللهِ وَ مَقتُولٌ فِی سَبِیلِ اللهِ ".

وی افزود: حضرت علی اکبر(ع) " مَمْسُوسٌ" است ، یعنی در مسیر حق تعالی محو ذات مقدس حضرت حق شده و به لقاء و جوار پروردگار عالم مشتاق است و دیر یا زود به این محبوب دست پیدا می کند بنابراین این از نقاط کلیدی شخصیت حضرت علی اکبر(ع) است.

استاد حوزه به درجه ایمان و یقین حضرت علی اکبر(ع) در مسیر حق اشاره کرد و گفت: نکته چهارمی که در شخصیت حضرت دیده می شود مربوط به زمانی است که در بین راه سیدالشهدا(ع) آیه استرجاع را قرائت فرمودند و حضرت علی اکبر(ع) نیز عرضه داشت "پدرم برای چه کلمه استرجاع به زبان آوردید؟" حضرت فرمودند "در عالم رویا دیدم که منادی ندا می داد که این کاروان می رود و مرگ نیز آن را همراهی می کند".

وی اضافه کرد: در ادامه این گفت و گو حضرت علی اکبر(ع) یک سؤال از سیدالشهدا(ع) نمودند و عرض کردند "آیا ما بر حق نیستیم و اباعبدلله پاسخ فرمودند ما بر حق هستیم" لذا عرضه داشت " فَإِنَّنَا إِذاً لَا نُبَالِی أَنْ نَمُوتَ‏ مُحِقِّینَ "زمانی که در مسیر حق قرار گرفته ایم موت و حیات یک واقعیت اجتناب ناپذیر است که ما را به عرصه آن معشوقی که داریم وارد می کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha