سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
تصاویر / اجتماع مبلغین اعزامی ماه مبارک رمضان در بیت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی

حوزه/ استاد حوزه علمیه قم با بیان این که مبلّغان از نقل خواب ها و کرامت های نامعتبر و غیر مؤثر خودداری کنند، یکی از مهمترین خصلت های طلاب و مبلّغان را اخلاق نیکو با مردم دانست.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حسن صافی گلپایگانی در جمع مبلّغان ماه مبارک رمضان در حسینیه آیت الله العظمی صافی گلپایگانی با ذکر این مطلب که اولین مبلغ اسلام، حضرت محمد (صلی الله علیه وآله وسلم) است گفت: خداوند متعال خطاب به ایشان فرمود: «یا ایها الرسول بلّغ ما انزل الیک». و در این عصر که شما توفیق تبلیغ آموزه های دین و احکام اسلام و معارف قرآن و سیره پیامبر وائمه معصومین علیهم السلام را پیدا نموده اید بدانید بالاترین توفیق برای شماست و پاداش اخروی این کار با هیچ کار و مسئولیت دیگری قابل مقایسه نیست ، همانطور که پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) وقتی امیرالمومنین (علیه السلام) را برای تبلیغ به یمن فرستادند، به ایشان فرمود: «اگر یک نفر بواسطه شما هدایت شود، بهتر است از آنچه که خورشید بر آن می تابد».

وی اولین مولفه در امر تبلیغ را اخلاص ذکر کرد و افزود: اگر اخلاص در کار باشد خداوند عنایات خود را در مسیر موفقیت نازل می‌گرداند وافراد زیادی بواسطه شما در مسیر ایمانی قرار میگیرند ، خصوصا در حال حاضر که مشکلات زیاد است هم از نظر اقتصادی و همچنین فعالیت دشمنان دین خدا که وظیفه ما را از بیش سنگین تر مینماید که از مهمترین وظایف حوزه های علمیه، تبلیغ و ترویج دین است و مصداق حقیقی «جهاد تبیین» همین تبلیغ و اعزام مبلغین است.

استاد حوزه علمیه قم یادآورشد: یکی دیگر از مؤلفه های تبلیغ موفق اخلاق نیکو است. اگر می خواهید مردم را به سمت اهل بیت (علیهم السلام) دعوت کنید باید با اخلاق نیکو توام باشد و بدانید جذب جوانان و مردم به شما جذب به اسلام است و شما مبلغین سفرای حوزه علمیه و مراجع معظم تقلید به مناطق مختلف هستید.

حجت الاسلام والمسلمین صافی یادآورشد: در تبلیغ تنها به خطابه نباید اکتفا نمود بلکه نیاز است کلاس ها و جلسات متعددی با جوانان برگزار نموده و به سوالات و شبهات جوانان پاسخ مناسب دهید.

وی تواضع را از مهمترین خصیصه های رفتاری آیت الله العظمی صافی گلپایگانی برشمرد و گفت: ارتباط ایشان با جوانان الگوی مناسبی برای مبلغان می باشد. برخورد پدرانه با جوانان داشتند و شخصا به نامه ها و سئوالات آنان پاسخ می دادند و همان رفتار متواضعانه ایشان که دست طلبه سیاه پوست را بوسیدند اثر تبلیغی بسیار وسیعی در جهان بجای گذاشت و این عمل متواضعانه بهترین تبلیغ دین اسلام بود .

وی با بیان این مطلب که ما نباید خود را از مردم جدا بدانیم، اظهارکرد: روحانیت در بین مردم محبوبیت دارند و همین حضور شما در مناطق نشانگر این محبوبیت است. نباید از فعالیت و تبلیغ نا امید و مایوس شویم و بدانیم امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به مبلغین توجه خاص دارند.

وی با بیان اینکه دولت هم در قبال مردم و حوزه ها مسئول است و مسئولان نظام باید قدر روحانیت را بدانند، گفت: هرچه مسئولان به مردم بیشتر توجه داشته باشند، توجه مردم به دین و روحانیت و نظام بیشتر خواهد شد. روحانیت از مردم طلبکار نیست. اکثریت روحانیون از نظر معیشتی وضعیت خوبی ندارند اما با مردم بوده و پاسخگوی سوالات هستند.

حجت الاسلام والمسلمین صافی با بیان این که محتوای منابر باید از آیات قرآن کریم، روایات و فضایل و مناقب اهل بیت (علیهم السلام ) و بیان احکام دین و یاد و نام حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا له الفداء باشد گفت: مبلغان از نقل خواب ها و کرامت های نامعتبر و غیر موثر خودداری کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha