دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
ملک پور فارسان 2

حوزه / امام جمعه شهرستان فارسان از عدم اجرای دستور رئیس جمهور بر بخشودگی قبوض نجومی گاز انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از شهرکرد، حجت‌الاسلام محسن ملک پور ظهر امروز در خطبه‌های نمازجمعه فارسان با اشاره به تقارن بهار سال 1402 هجری شمسی با ماه رمضان المبارک این تقارن را مصداقی از «نُورٌ عَلَی نُورٍ» دانست و گفت: از منظر آیات و روایات هم بهار و هم ماه مبارک رمضان، مدرسه و مکتب توحید و معرفت‌اند و هرکسی دل و جان خود را در حال و هوای این دو بهار قرار بدهد، از فیوضات آن بهره‌مند خواهد شد.

وی افزود: هم‌زمانی بهار طبیعت و بهار فطرت و تقارن دگرگونی شگرف طبیعت با ماه رستاخیز جان، فرصت مغتنمی برای سلوک انسان به سمت هدف خلقتش است چرا که انسان در این دو بهار، می‌تواند سرتاسر آفاق و حتی انفس خود را سرشار از آثار الهی ببیند

حجت الاسلام ملک پور آرزوی مهم همه ما در این دو بهار طبیعت و فطرت«حَوِّلْ حَالَنَا إلَی أحْسَنِ الْحَالِ» دانست و تصریح کرد: در این دو بهار انسان در معرض رایحه بهار طبیعت و فطرت قرار می‌گیرد و از اثر رحمت الهی، به مرتبه حیات بعد موت می‌رسد.

امام جمعه فارسان در ادامه با اشاره به زیارت‌نامه امام زمان (عج) که در آن می‌خوانیم: «السَّلَامُ عَلَی رَبِیعِ الْأَنَامِ وَ نَضْرَةِ الْأَیَّام» گفت: امام عصر (عج) به‌دلیل این‌که مظهر اسم الهی «حیّ» است، حقیقت بهار می‌باشد و با خود بهار انسانیت را به ارمغان می‌آورد.

وی بر حفظ حریم و حرمت ماه مبارک رمضان تاکیدکرد و گفت: هر نعمتی آن روی سکه‌اش آزمون است و به همین جهت باید بدانیم که فرصت مغتنم این دو بهار، امتحان و آزمون الهی برای پرورش استعدادهای سلوکی و سنجش مراتب عبودیت نیز هست بر همین اساس یکی از مفاد اصلی این آزمون و امتحان هم، حفظ حریم‌های الهی و استفاده بهینه فردی و اجتماعی از این دو بهار متقارن است.

ملک پور راه‌اندازی پویش «شهر ما روزه‌دار است» را یکی از روش های تبلیغی برای حفظ حریم و حرمت ماه رمضان اعلام کرد و گفت: اطلاع‌رسانی این پویش از طریق نصب تابلوهای تبلیغاتی در مراکز اقامتی و پذیرایی و مبادی ورودی شهرها و استان‌های کشور می تواند مؤثر باشد.

وی افزود: استفاده از ظرفیت شبکه‌های تبلیغاتی و آگهی‌نماهای ورودی و داخل شهرها (بیلبورد) با هدف مزین شدن جاده‌ها به پیام‌های قرآنی با تأکید بر مراقبت از سلامت، ایمنی و رعایت مقررات و حقوق شهروندی از جمله اقدامات فرهنگی و تبلیغی در ایام می تواند باشد.

حجت الاسلام ملک پور تغییر الگوی زمانی سفرها، دید و بازدیدها و... به‌منظور توازن‌بخشی بین ضیافت ماه مبارک رمضان و آداب و رسوم عید نوروز، انجام دید و بازدید در نوروز ۱۴۰۲ در فاصله زمانی افطار تا سحر و ترویج فرهنگ سفره‌های افطاری توسط مردم در کمال قناعت، تشویق و حمایت از مراکز خدماتی و فعالیت‌های فرهنگی معنوی در شهرها و استان‌های کشور که از افطار تا سحر به مراجعین و مسافران نوروزی خدمات دهند، برگزاری مراسم افطار و احیای سنت حسنه اطعام روزه‌داران به‌صورت محله‌محور با همکاری مساجد، شهرداری‌ها، ایجاد ایستگاه‌های صلواتی و موکب پخش افطار برای روزه‌داران در سطح شهرها یا مراکز بین راه‌ها برای مسافرین، برپایی جشنواره غذای سالم و مفید برای افطار با توجه به آمایش سرزمینی و زیست بوم مناطق، فروش‌های ویژه ماه مبارک رمضان برای گردشگران در مکان‌های مناسب به‌منظور ترویج فرهنگ بومی و ارائه خدمات و محصولات زیست عفیفانه را از جمله اقدامات فرهنگی در این ماه دانست.

وی ادامه داد: رعایت شأن مسافران نوروزی معذور از روزه‌داری در شهرها و اطلاع‌رسانی رستوران‌هایی برای ارائه خدمات به مسافران در ماه مبارک رمضان، تفکیک واحدهای پذیرایی که به مسافران خدمات ارائه می‌دهند و تعیین و الزام اماکن خدماتی به نصب علائم «ویژه مسافران نوروزی» در ورودی این اماکن، رویکرد محترمانه پلیسِ اماکن نسبت به معذورین از روزه‌داری، گسترش محافل قرآنی در فضاهای عمومی همانند پارک‌ها، محیط‌های تجمع پایگاه‌های میراثی و جاذبه‌های گردشگری و استقرار مسافران نوروزی، استفاده از ظرفیت عید نوروز و ماه مبارک رمضان برای تقویت مناسک دینی و قرآنی و تقدیر از کنشگران و فعالان این حوزه به‌منظور ترویج روزه داری و ایجاد نشاط اجتماعی در تمام سطوح جامعه، تبیین فرهنگ قرآنی در پایگاه‌های میراث فرهنگی و گردشگری، استفاده از ظرفیت غنی مناسک دینی و قرآنی در جهت گسترش رفتار حسنه و امر به معروف، حمایت از ناهیان از منکر در حوزه روزه‌خواری در ملاءعام و الزام ضابطین به رعایت ملاحظات شرعی و قانونی در برخورد با متجاهرین به روزه‌خواری در ملاءعام و هتک حرمت ماه مبارک رمضان از جمله پیش بینی ها و برنامه ریزی ها برای حفظ حرمت این ماه مبارک است

وی غایت روزه را رسیدن به گوهر تقوا دانست و گفت: بهترین عمل هم در این ماه ترک گناه است. در روایت ها داریم گناه سمّ مهلک و کشنده است و عمل خیر مُنجی و رهایی‌بخش، بنابراین هر چه می توانیم از گناهان دوری کنیم.

حجت الاسلام ملک پور در ادامه به توافق ایران و عربستان اشاره کرد و گفت: هر سه کشور چین، ایران و عربستان به‌نوعی به این توافق نیاز دارند و هرکدام با نگاه به منافع ملی خود به این توافق ورود پیدا کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: بدون تردید این رویداد، یک توافق مهم برای نظام و یک پیروزی سیاسی بزرگ برای دولت آقای رئیسی به‌شمار می‌آید که برخلاف سخنان و مواضع مغرضانه ورشکستگان سیاسی این توافق محصول پیروزی بزرگ در میدان سیاست داخلی و خارجی و هماهنگی مطلوب میدان و دیپلماسی است.

ملک پور با تاکید بر این نکته که در تحلیل این رویداد باید بدون بزرگ‌نمایی و ذوق‌زدگی عمل کرد، افزود: واقعیت قضیه این است که در طول ماه‌های آینده و با مراقبت دولت باید تعهدات عربستان راستی‌آزمایی شود و متناسب با اقدامات دولت عربستان مسیر حرکت طی گردد.

امام جمعه فارسان با اشاره به برخی حرف های کذب در ارتباط با این توافق گفت: برخلاف برخی تحلیل‌ها و اخبار کذب، ایران اسلامی در سطح حاکمیتی و با حضور دبیر شورایعالی امنیت ملی با این موضوع مواجه شده است و با صبر راهبردی خود در فرصت مناسب دست به این اقدام زده و بدون کوتاه آمدن از مواضع اصولی خود با اطلاع‌رسانی و مشورت‌خواهی از هم‌پیمانان منطقه خود به این عرصه ورود کرده است.

وی بیشترین خسارت و زیان در این شرایط را متوجه رژیم مفلوک صهیونیستی و آمریکا و مخالفان و براندازان وامانده در داخل و خارج دانست و گفت: اکنون و پس از شکست در آشوب‌سازی‌ها و خشونت‌های بی‌رحمانه خود رویاهای آشفته‌شان تبدیل به کابوس شده است.

ملک پور رژیم صهیونیستی را به معنای واقعی در لبه پرتگاه دانست و گفت: این روزها شرایط سیاسی و امنیتی سرزمین‌های اشغالی به وضعیت پیش از وقوع زلزله‌ای ‌می‌ماند که به‌محض رخ دادن همه‌چیز را به ویرانه تبدیل خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: درحالی که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی با استناد به توانمندی ارتش این رژیم مدعی است که با قدرت روزافزون ایران و گروه‌های مقاومت مقابله خواهد کرد اما همین ارتش اکنون در مقابل دولت او قد علم کرده است.

امام جمعه فارسان ادامه داد: اگرچه نتانیاهو قصد دارد با کمک نیروهای ارتش و پلیس، مخالفان را از کف خیابانها جمع کند اما در روزهای اخیر علاوه بر شهروندان صهیونیست و مقامات سابق، تعدادی از ژنرالهای اسرائیلی هم برای پیوستن مردم به اعتراضات فراخوان داده‌اند و فرماندهان ارتش بر این باورند که حضور تندروها در کابینه به فروپاشی انسجام اجتماعی منجر شده و ضربات جدی به اقتصاد اسرائیل خواهد زد و اعتبار جهانی رژیم در عرصه‌های متعدد را زیر سؤال خواهد برد.

وی تاکیدکرد: اظهارات صریح مقامات اسرائیلی و حامیان غربی آنها نسبت به فروپاشی از درون این رژیم در کنار تمرد نیروهای ارتش، نشان می‌دهد وضعیت خیلی فاجعه‌بارتر از آن‌ است که در رسانه‌ها منتشر می‌شود و این بحران به مدت هشت دهه همچون آتش زیر خاکستر باقی مانده بود که فقط به یک جرقه نیاز داشت که تندروها ناخواسته آن‌را کلید زدند و ان شاءالله به زودی همه جهان از شر صهیونیست ها خلاص شوند.

امام جمعه فارسان در ادامه به مسائل اقتصادی و معیشتی نیز اشاره کرد و گفت: برای همه روشن است که وضعیت چگونه است و سختی معیشت و گرفتاری‌هایی که وجود دارد را همه می دانیم اما باید متوجه حیله‌های دشمنان برای از بین بردن روحیه امیدواری باشید.

وی گفت: همه نقشه‌ها و فشار حداکثری که دشمنان دارند برای این است که گمان می‌کنند می‌توانند به این وسیله تاب‌آوری مردم را بشکنند که تا الان نتوانستند و مردم ما باقدرت در همین مسئله اقتصادی پوزه دشمن را به خاک مالیدند البته خیلی زحمت کشیدند و به‌زحمت و سختی افتادند و شدیدترین فشارها را تحمل کردند و همه با این موارد یک‌جور مواجه هستیم.

ملک پور با تاکید بر این که قسمتی از ساختارهای اقتصادی ما ریشه‌ای خراب است و باید اصلاح شود را کسی انکار نمی‌کند افزود: برخی مسئولان قبلی که همین مشکلات را به وجود آوردند امروز مدعی شده اند و در مسیر شبکه‌های بیگانه قدم برمی‌دارند و خیلی وقیحانه باز از سازش با غرب سخن می‌گویند و اصلا توجهی به کم کاری های خودشان ندارند.

امام جمعه فارسان خاطرنشان کرد: مشکل معیشتی را با همه وجودمان درک می‌کنیم و کسی منکر نیست اما سؤال اینجاست که چرا به‌جای کمک کردن، عده‌ای از رسانه‌های داخلی چه چاپی و چه مجازی آتش دشمن را تهیه می‌کنند و تیتر می‌زنند.

وی تصریح کرد: آیا تشکیل بازار مجازی و اتاق معاملات فردایی و اعلام قیمت دلار در جاهای مختلف برای خراب کردن بازار ارز و ناامید کردن مردم و تشویش اذهان، کمک به اقتصاد و معیشت مردم است؟

ملک پور با طرح این سؤال که چرا آن کسانی که تا دیروز در تنور اغتشاشات می‌دمیدند، امروز این بازار را ملتهب نگه ‌می‌دارند؟ افزود: کسانی که خود را به خواب زده اید به خودتان بیایید! آیا این غیر از دشمنی و جنگ اقتصادی است که فرصت را مناسب دیده‌اند تا از ضعف‌های موجود به نفع خود استفاده کنند؟

امام جمعه فارسان تاکید کرد: باید همه تلاش کنیم ضعف‌ها و کمبودها را برطرف کنیم که یکی از راه‌های فوری همین حرفی است که اخیراً می‌زنند که حکمرانی ارزی باید حاکم شود و بانک مرکزی کنترل همه‌جانبه بر بازار ارز و طلا داشته باشد.

ملک پور در پایان به عدم اجرای دستور رئیس جمهور بر بخشودگی قبوض نجومی گاز انتقاد کرد و گفت: یک سؤالی برای همه ما پیش آمده و آن اینکه بعد از داستان قبوض گازی که برای مردم صادر شده بود و اعتراضات که به این نحوه محاسبه شد رییس محترم دستور دادند 70 درصد بخشیده شود ولی ظاهرا به این دستور عمل نشده که از مسئولین درخواست میشود پاسخ مناسب بدهند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha