سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
شجاع علی میرزا

حوزه/ پژوهشگر حوزه علمیه گفت: آخرین و فراگیرترین دایره شمول مدارات متعالی، حلقه‌ای است که در آن همه کسانی که خود را مؤمن به وحی نمی‌دانند، اما حداقل ماهیت اصلی انسان را حفظ می‌کنند و می‌توان گفت که «وجدان» دارند و به موجب آن به مؤمنان ظلم نمی‌کنند. مؤمنان نیز نسبت به این افراد نباید تهاجم داشته باشند و از این جهت مهربانی و رفتار عادلانه برقرار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین شجاع علی میرزا مدیر مدرسه عالی مطالعات اسلام و غرب در دوره شبهه شناسی و پاسخگویی به شبهات با عنوان "سبک شناسی پاسخ های قرآن به شبهات غیرمسلمانان" به زبان انگلیسی که به همت مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه های علمیه و با همکاری دانشگاه باقرالعلوم(ع) و مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه و با حضور جمعی از اساتید مطرح حوزه و دانشگاه در دانشگاه باقرالعلوم(ع) ویژه طلاب زباندان سطوح عالی، دانشجویان ارشد و دکتری مسلط به زبان انگلیسی برگزار شد، با اشاره به «ضرورت بکارگیری تقیه مداراتی در اخلاق قرآنی در پاسخ به شبهات مدرن در رابطه با خشونت مذهبی» گفت: گفتمان قرآنی چنانچه به طور عمیق و نه فقط در ظاهر خوانده شود حاوی اصولی برای تشریح «مدارات متعالی» است؛ مداراتی که صرفاً نتیجه میل احساسی برای روابط مسالمت آمیز بین انسان ها نیست، بلکه هسته اصلی همه سنت‌های دینی وحیانی شده است.

وی ادامه داد: قرآن کریم به ‌عنوان منبع متعالی، توصیه‌های روشنی ارائه می‌کند. از جمله پیش بینی سه دایره متحدالمرکز که به واسطه آن مسلمان عمل‌کننده باید با «دیگری» مدارا کند.

به مؤمنان امر شده که با یکدیگر برادر باشند و از تفرقه بپرهیزند

حجت‌الاسلام والمسلمین علی میرزا اظهار کرد: اولین و باطن ترین حلقه، حلقه درون اسلامی است که در آن به مؤمنان امر شده است که با یکدیگر برادر باشند و از تفرقه بپرهیزند. خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: مؤمنان در حقیقت برادرند. پس میان برادران خود صلح کنید و از خدا بترسید تا مشمول رحمت او شوید.

وی افزود: در دایره اول دلیل حِلم، دریافت رحمت الهی است؛ با این حال فراتر از این ملاحظات عملی بیشتری در مورد قدرت ناشی از چنین وحدتی وجود دارد. هرگونه نابردباری که منجر به تفرقه بین مسلمانان شود، خلاف رحمت است؛ یعنی ناخشنودی و برانگیختن خشم الهی را در پی خواهد داشت.

سخنران این نشست علمی خاطرنشان کرد: مرتبه یا دایره بعدی که وسیع تر از مرتبه قبلی است نقطه وحدت است؛ با توجه به این آموزه همه ما توحید را می پذیریم و به چیزی غیر از خدا اهمیت نمی دهیم و با توجه به عملکرد اجتماعی در تلاشی انسان گرایانه برای قدرت گرفتن بر یکدیگر مسلط نمی شویم.

وی ادامه داد: خداوند در قرآن می فرماید: بگو: ای اهل کتاب! به حرف مشترک ما و شما بیایید که جز خدا را نپرستیم و برای او شریک قائل نشویم و غیر از خدا همدیگر را اربابی نگیریم. و اگر روی گردانیدند، بگو: گواه باشید که ما مسلمانیم.

آنهایی که مسلمان نیستند اما «وجدان» دارند

این دانش آموخته جامعة المصطفی(ص) بیان کرد: آخرین و فراگیرترین دایره شمول، حلقه‌ای است که در آن همه کسانی که خود را مؤمن به وحی نمی‌دانند، اما حداقل ماهیت اصلی انسان را حفظ می‌کنند و می‌توان گفت که «وجدان» دارند و به موجب آن به مؤمنان ظلم نمی‌کنند. مؤمنان نیز نسبت به این افراد نباید تهاجم داشته باشند و از این جهت مهربانی و رفتار عادلانه برقرار می‌شود. خداوند در مورد این گروه با مؤمنان چنین می فرماید: خداوند شما را در مورد کسانی که به خاطر دین با شما جنگ نکردند و شما را از خانه هایتان بیرون نکردند، منع نمی کند که با آنها به نیکی و عدالت رفتار کنید. همانا خداوند عادلان را دوست دارد.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین مدارا و بردباری برای آن دسته از افراد و گروه هایی است که در هر یک از این سه دایره قرار می گیرند. این بدان معناست که شخصی که در هیچ یک از این سه دسته قرار نمی گیرد، فردی است که با مؤمنان جنگ دارد و از این رو، نابردبار است و باید با او رفتاری مشابه داشت.

اسلام قلب بزرگی دارد

حجت‌الاسلام والمسلمین علی میرزا گفت: آیت الله جوادی آملی در تشریح این سه حلقه یا مرتبه، در طی سخنانی بیان کردند: اسلام نسبت به هر یک از این مراتب قلب بزرگی دارد. در سطح اول، به مؤمنان می‌گوید: «باید برادرانه زندگی کنید.» مؤمنان در واقع برادرند و از این فراتر و فراگیرتر، اسلام به همه موحدان عالم دستور می دهد که صلح کامل کنند. اسلام عزیز می فرماید: بگو ای اهل کتاب! بیایید به سخنی که میان ما و شما مشترک است که جز خدا را نپرستیم.

وی افزود: از منظر این مرجع عالیقدر تشیع در مرحله ای که انسان نه مسلمان است و نه مسیحی و نه یهودی و نه زرتشتی و فقط یک انسان است هم اسلام صلح جهانی را تجویز می کند. خداوند در سوره ممتحنه می فرماید تا زمانی که انسان هستید می توانید زندگی آرامی داشته باشید. به همه ما دستور داده شده است که هر کسی چه مشرک باشد، چه کمونیست و چه بت پرست، به هر دینی که باشد، تا زمانی که بر ضد اسلام قیام نکرده باشد و تلاشی برای مخالفت با اسلام و مسلمین نکند، نه تنها نباید او را بیرون کنید و نه تنها نسبت به او بی تفاوت نباشید، بلکه باید با او عادل، رحیم، مهربان و دوست باشید.

تصریح علامه جوادی آملی بر رحیم بودن مسلمانان حتی در مواجهه با کفار

مدیر مدرسه عالی مطالعات اسلام و غرب گفت:آیت الله جوادی با تأکید بر اهمیت رحیم بودن مسلمانان حتی در مواجهه با کفار تصریح دارند: خداوند شما را در مورد کسانی که به خاطر دین با شما جنگ نکردند و شما را از خانه هایتان بیرون نکردند، منع نمی کند که با آنها به نیکی و عدالت رفتار کنید. پس از آن فرموده است: همانا خداوند عادلان را دوست دارد. از این رو در نظام اسلامی حتی کافر هم نباید التماس کند و مسلمانان باید نسبت به او رحیم و مهربان باشند. اگر فقیر است مسلمانان باید از او مراقبت کنند و حقوقش رعایت شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: چنین برداشت قرآنی را امام خمینی(ره) در مورد وحدت داشتند و مواضعی که ایشان نه تنها در امت اسلامی بلکه در سطوح دیگر نیز اتخاذ کرده بودند این مهم را تبیین می کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha