جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
حجت الاسلام سید علی علوی، کارشناس حجاب

حوزه/ ما در حال حاضر برای بحث حجاب احتیاج به فضای جدیدتری داریم؛ فضایی که با آن حجاب را معرفی کردیم، جواب نمی دهد و با وضعیت فعلی مشکل بی حجابی حل نخواهد شد.

حجت الاسلام سید علی علوی، کارشناس حجاب غرفه نهادهای حوزوی نمایشگاه قرآن در حاشیه سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم طی گفت و گویی با خبرنگار خبرگزاری حوزه به سؤالات ما پاسخ داد که آن را در ادامه می خوانید:

* ضمن تشکر از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید، در این نمایشگاه به چه فعالیتی مشغول هستید؟

موضوعی که در نمایشگاه قرآن مشغول انجام آن هستیم، پاسخ به مباحث اعتقادی و حجاب است و با مخاطبان درباره مسائل عقیدتی، علمی، اخلاقی و ... حجاب گفت و گو می کنیم؛ البته مردم از موضوعات گوناگون دیگر هم سؤال می کنند و ما هم پاسخگو هستیم.

* استقبال از نمایشگاه قرآن چطور بوده است؟

استقبال مردم از نمایشگاه خوب بوده است؛ البته می شد که بهتر از این باشد؛ اما در روزهایی که مشغول فعالیت هستیم، بیکار نبودیم و مراجعه کننده داشتیم و رضایت بخش بوده است؛ چراکه اعتقاد داریم اگر حس و فکرمان این باشد که بتوانیم یک نفر را از نظر اعتقادی محکم کرده و مشکل او را حل کنیم، از دنیا و آنچه در آن است، برای ما بهتر است؛ البته کمیت مهم است؛ اما کیفیت بسیار مهمتر از آن است و در مواردی که مراجعه کرده اند، احساس کرده ام که این هدف حاصل شده است.

* معمولا چه سوالاتی پرسیده می شود و می خواهم بدانم مشکل مردم در چه موضوعاتی است؟

یکی از مشکلات اساسی که امروز در میان مردم وجود دارد، مشکلات خانوادگی است و ما در این زمینه، مشکل جدی داریم.

روز گذشته، مراجعه کننده ای داشتیم که به خاطر تعویض پوشک بچه، همسر خود را مورد ضرب و شتم قرار داده بود و از این مشکلات در خانواده ها زیاد است و حوزه و نهادهای فرهنگی باید فکری برای مباحث روحی و روانی جامعه کنند؛ چراکه آستانه تحمل مردم پایین آمده و خیلی راحت به فکر طلاق می افتند.

چرا حوزه علمیه یک کار همه جانبه بسیار گسترده برای بهبود روانی مردم انجام نمی دهد؟ آمارهای اضطراب، افسردگی، درگیری ها و وسواس ها در جامعه به شدت نگران کننده بالا رفته و متأسفانه فضای مجازی هم به آن دامن زده است.

* درباره حجاب چه سؤالاتی پرسیده می شود؟

برخی از مراجعه کنندگان سوال می کنند که چرا برای حجاب قانون دارید؟ چرا باید برای حجاب قانون داشته باشیم؟ و اینگونه ادامه می دادند که شما کار فقط فرهنگی انجام دهید و حجاب را به صورت قانون نباید داشته باشیم که برای اجرا، مجبور به الزام و اجبار شوید.

البته ما این حرف را قبول نداریم و حتی برخی از اندیشمندان مصلح غربی و اندیشمندانی که تعصب آمیز به اینجور مسائل نگاه نمی کنند نیز مسئله قانونی بودن پوشش و عفت را قبول دارند.

ما در حال حاضر برای بحث حجاب، احتیاج به فضای جدیدتری داریم؛ فضایی که الان با آن حجاب را معرفی کردیم، جواب نمی دهد و با وضعیت فعلی ترویج حجاب، مشکل بی حجابی حل نخواهد شد.

* پیشنهاد شما برای حل مشکل بد حجابی و بی حجابی چیست؟

اولا بنده درخواست دارم صحبت های حجت الاسلام والمسلمین پناهیان در برنامه ماه من که قبل از سحر از شبکه سه سیما پخش می شود حتما به شکل تصویری و مکتوب ترویج شود؛ چراکه نگاه ایشان به حجاب، مطمئنا پیشرفت فرهنگی را در پی خواهد داشت.

باید بر روی صحبت های ایشان کار شود و سخنان آقای پناهیان، فضای جدیدی را ایجاد کرده است.

نکته بعدی درباره دفاع از قانون حجاب است؛ متأسفانه برخی از بچه های مذهبی ما روشنفکرانه به این موضوع نگاه کرده و می گویند به زور نمی شود حجاب را درست کرد و باید رها کرد.

نخیر؛ قانون باید باشد و بدون حجاب، تمدن کهن چند هزار ساله ایرانی از بین می رود و باید با جدیت از قانون حجاب دفاع کرد.

برخورد قضایی با کسانی که بی حجابی را ترویج می کنند از ضروریات است؛ بدحجابی منفی است؛ اما بی حجابی خاکریز خانوادگی ما شده است و اگر از این خاکریز رد شوند، خانواده سقوط خواهد کرد.

از جهت فرهنگی کاری که ما می توانیم انجام دهیم این است که حجاب را از یک موضوع صرفا اخروی خارج کرده و فواید دنیوی آن را مطرح کنیم.

اگر روزی برسد که در این کشور حجاب را به نحوی تعریف کردیم که خانمی که اصلا مسلمان نیست و خدا را قبول ندارد و یا مسیحی، زرتشتی، کلیمی و بودایی است هم حجاب را پذیرفت، متوجه می شویم که کار فرهنگی ما درست بوده است.

اگر به نحوی کار کردیم که آن خانم هم بپذیرد که حجاب به نفع اوست، آنجا مشخص می شود که درست کار کرده ایم؛ حال سوال اینجاست که آیا حجاب را اینگونه تعریف کرده ایم؟ قطعا نکرده ایم.

ما در بحث حجاب متأسفانه ناقص عمل کردیم.

دین ما می گوید اولا حجاب فقط برای زن نیست و چرا ما بر روی این موضوع تأکید نمی کنیم؟

خانم ها حتی خانم های محجبه نسبت به موضوع حجاب، احساس تبعیض داشته و این انتقاد را دارند که همیشه گفته اید بانوان حجاب شان کامل باشد؛ پس مردان چی؟

امروز برخی مردها با شلوارک در خیابان راه می روند؛ این بی حجابی نیست؟

حجاب در فرهنگ ما متوازن نیست و ما فقط به حجاب بانوان نگاه می کنیم.

حجاب هم برای زن است؛ هم برای مرد؛ البته حجاب برای زن بیشتر اهمیت دارد؛ چراکه لطافت بدن بانوان بیشتر است.

نکته دیگر اینکه چرا ما در موضوع حجاب به چشم پاکی مردان توجه نمی کنیم؟ این مسئله، نص صریح آیه قرآن است که در آیه ۲۹ سوره نور به این مسئله اشاره شده است.

اگر آقایان چشمانشان را نسبت به بانوان؛ مخصوصا ضعیف الحجاب ها کنترل کنند و حیا را با چشم پاکی خود به جامعه منتقل کنند، بدحجاب و بی حجاب هم تحت تأثیر این مسئله قرار خواهد گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • منصوره وطنی IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    0 0
    یکی از علل عمده و اصلی آشفتگی و ضعف عصبی و افزایش دعوا و اختلاف ها مشکلات مالی غیرقابل رفع مردم هست که ارزانی فقط در تلویزیون و کلام مسئولین نمود عینی پیدا کرده و میدان 22 بهمن تهران ملاک ارزانی و گرانی ارزاق عمومی در کل کشور شده که هیچ گونه مشابهتی حتی در خود تهران ندارد و نمی تواند ملاک ارزیابی وضعیت اقتصادی مردم و کسبه تهران و کل کشور شود. در اثر سومدیریت شدید دولتهای قبل و فعلی سما محل ارزانی و حرفهای امیدوار کننده بدون عمل شده است. علت اصلی عصبانیت و پرخاشگری و ضعف اعصاب و افزایش مراجعین به طبیب جهت درمان مشکلات عصبی و... و نیز اختلافات خانوادگی وضعیت اقتصادی هست. بررسی میدانی نگارنده تغییر فرهنگی و کاهش شدید آستانه تحمل مردم در معضلات لاینحل اقتصادی و حرف و وعده مسئولین هست. تشویش و نارضایتی مجدد بین مردم با عملکرد جناب اژه ای در دلسوزی به مجرمان به جای مردم
    • IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      0 0
      واقعیت برعکس اینه