پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ |۱۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 23, 2024
گفتگوی ویطه خبری حجت الاسلام و المسلمین بلادیان

حوزه/ حوزه های علمیه باید رشد بیشتر و ویژه ای داشته باشند و این رشد در همراهی حوزه های علمیه، مردم و مسئولین اتفاق می افتد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اهواز، حجت الاسلام و المسلمین سید محمد علی بلادیان در گفت‌وگوی ویژه ی خبری صداوسیمای خوزستان با اشاره به حدیث امام صادق «إِنَّ اَلْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ اَلْأَنْبِیَاءِ» اظهار داشت: رسالت کلان حوزه علمیه حفظ دین است. همانطور که انبیا برای حفظ دین، تبلیغ، تبیین و رسیدگی به امور مردم در کنار مردم و همراه مردم زندگی می کردند و دین و وحی الهی را به مردم ابلاغ کرده و شرح و تفسیر می دادند علما نیز همان نقش را دارند.

وی افزود: در هر جامعه ای برای اینکه مردم با مسیر الهی آشنا شوند نیاز به یک هدایتگر دارند هدایتگرانی که با فهم دقیق، کامل و صحیح دین بتوانند با زبانی که همان زبان قوم باشد و با لحن و شیوه ی زندگی مردم همان منطقه، در کنار مردم حضور داشته آنها را همراهی کنند و دین مردم را زنده کرده و در برابر حجم های مختلفی که وجود دارد ثابت نگه دارند.

مدیر حوزه علمیه خوزستان در ادامه گفت: حفظ دین مردم قالب های مختلفی دارد قسمتی مربوط به بحث‌های معرفتی و بیان احکام است که به همین منظور حوزه های علمیه از ابتدا تاسیس شدند. از زمان پیامبر مکرم اسلام(ص) که ابلاغ وحی می فرمود دسته‌هایی معارف را به مردم منتقل می کردند و اصحاب ائمه اطهار مطالبی که ائمه القا می کردند را پخش می کردند و در حال حاضر حوزه ها همین کار را در قالب نظم جدیدی برای حفظ دین انجام می دهند البته این کار به تنهایی کافی نیست چرا که کسی میتواند با مردم ارتباط برقرار کند که در کنار مردم و در دل مردم و جامعه زندگی کند و حوزه های علمیه در ادوار مختلف این نقش را داشته و در خوشی ها و ناخوشی ها و مشکلاتی که به شکل عمومی یا خاص برای مردم اتفاق می افتاد همواره در کنار اقشار و اصناف مختلف مردم حضور داشته و ایفای نقش می کردند.

وی خاطر نشان کرد: در سال های اخیر همگی شاهد حضور بسیار خوب و مقتدر حوزه علمیه و طلاب جهادی در حوادثی از قبیل سیل، زلزله، کرونا و مشکلاتی که استان ما به آن مبتلا شد بودیم و حتی مورد تشویق مقام معظم رهبری قرار گرفتند.

حجت الاسلام و المسلمین بلادیان تصریح کرد: این باور فکری در حوزه های علمیه شیعه وجود دارد که ما خدمتگزار و در کنار مردم هستیم از این رو فرق نمی کند چه مشکل فرهنگی بوجود بیاید چه اجتماعی و چه غیره، در همه عرصه ها حوزه علمیه این وظیفه را برای خود قائل است که باید تا جایی که می‌تواند در کنار مردم باشد و رفع نیازهای مردم را اولویت خود قرار دهد.

وی بیان داشت: مقام معظم رهبری وظایف حوزه علمیه را در سه بخش و سه قالب تقسیم کردند و گفتند که وظیفه حوزه علمیه هدایت فکری، هدایت سیاسی و خدمات اجتماعی است از این رو ما حوزه علمیه ای را موفق می دانیم که در هر سه قسمت در کنار مردم باشد و وظیفه اش را به درستی انجام دهد. اگر حوزه علمیه در این سه مجرا تلاش بیشتری کند که باید هم همین کار اتفاق بیفتد حلقه های ارتباطی بین مردم، حوزه های علمیه و علما بیشتر خواهد شد.

مدیر حوزه علمیه خوزستان گفت: در بین طلاب خوزستان افرادی هستند که به صورت خود جوش هنر، مهارت و کاری را در کنار بحث طلبگی و آموزش هایی که در مدارس علمیه دارند فرا گرفتند حوزه علمیه خوزستان بنا دارد در سال های آینده این موراد را توسعه داده بطوری که عرصه های مختلفی را برای خدمت رسانی در حوزه علمیه استان آماده کند تا اگر خدائی نکرده اتفاقی افتاد آمادگی ما برای خدمت رسانی بیش از سابق باشد.

وی حوزه علمیه خوزستان را یکی از قدیمی ترین حوزه های علمیه شیعه دانست و اذعان داشت: شاهد این امر حضرت علی بن مهزیار اهوازی است که ما افتخار همجواری با این بزرگوار را در شهر اهواز داریم ایشان از محدثین طراز اول عالم شیعه بودند و همین حضور ایشان در این منطقه و شهر نشان‌دهنده این است که معارف دینی، مکتبی و اهل بیتی از قدیم در این مناطق نشر پیدا می کرد و حوزه های علمیه ماهیت و رسالت چیزی غیر از این نیست.

حجت الاسلام و المسلمین بلادیان افزود: در طول ادوار مختلف همیشه حوزه خوزستان در مناطق مختلفی شاهد علمای طراز اول عالم شیعه بوده و شهرهایی مانند هویزه، سوسنگرد، دزفول، بهبهان، شوشتر و مناطق مختلف همگی عالم خیز بوده و علمای به نامی را به عالم شیعه ارائه دادند که هرکدامشان به تنهایی مایه ی افتخار عالم شیعه بودند.

وی بیان داشت: مدارس علمیه استان خوزستان الحمدلله هم از نظر تعداد و کمیت و هم کیفیت در رتبه های بالای کشوری قرار دارند و این مرهون زحمات مدیران سابق حوزه علمیه خوزستان و علمای استان بالاخص نقش موثر آیت الله موسوی جزایری است که ما ایشان را به عنوان پدر معنوی طلبه ها می شناسیم و قبول داریم. خاصتا مدارس علمیه اهواز مرهون زحمات و خدمات خاندان شیخ اعظم انصاری، مرحوم آیت الله العظمی بهبهانی، آیت الله کرمی و سایرینی است که واقعاً نقش‌آفرین بودند اما آن زحمتی که واقعا ویژه بوده فعالیت بی نظیری است که آیت الله موسوی جزایری در این ۴۰ سال اخیر داشتند که باید مورد تجزیه تحلیل قرار گیرد و حتی شاید برای جاهای دیگر نمونه سازی شود.

مدیر حوزه علمیه خوزستان در ادامه عنوان کرد: در حوزه علمیه یکسری دروس وجود دارد که به شکل مقدماتی است و طلاب باید آنها را خوب فراگیرند تا بتوانند در رشته های تخصصی استفاده لازم را ببرند اما ما فردی را موفق در حوزه علمیه می دانیم که علاوه بر دروس و آنچه را که در نظام آموزش و تربیتی عمومی حوزه برای طلبه ها ترسیم شده خودش با جدیت و تلاش خود را بالا بکشد و در کنار این مطالب تعمق بیشتر و هنر ها و مهارت های متنوعی که جامعه به آنها نیاز دارد مانند فن خطابه و زبان های مختلف رایج دنیا را فرا گیرد چرا که ما باید برای ظهور امام زمان(عج) خود را آماده کرده و بستری برای تبلیغ دین و معارف الهی در تمام دنیا فراهم کنیم و قطعا طلبه‌ای که این مهارت ها و هنر ها را داشته باشد در فعالیت های تبلیغی خود بسیار تاثیرگذارتر است.

وی افزود: حوزه علمیه مدعی است که در همه ی رشته های علوم انسانی طلابش این آمادگی و بستر را دارند که بتوانند با تحصیل آن رشته های تخصصی صاحب فکر و نظر شده و جریان‌سازی وسیعی در منطقه داشته باشند و ما برای این مطلب برنامه های خوب و وسیعتری نسبت به سالهای قبل در نظر گرفتیم.

حجت الاسلام و المسلمین بلادیان، با اشاره به روایت «العِلمُ سُلطانٌ، مَن وَجَدَهُ صالَ بِهِ، ومَن لَم یَجِدهُ صیلَ عَلَیهِ» از امام علی(ع)، اظهار داشت: هر کس به علم برسد و واقعا محتوا و واقعیت آن علم را درک کرده باشد (منظور مدرک گرفتن نیست) می تواند موج آفرین باشد همچنین افرادی زیادی برای به دست آوردن او تلاش می کنند و او می تواند برای آنها شرط و شروط بگذارد ولی کسی که علم نداشته باشد متحیر باقی می ماند. من از تمامی طلاب خواهش می کنم با جدیتی که دارند در رشته های مختلف تلاش کرده و به کسب علم بپردازند.

مدیر حوزه علمیه خوزستان به مسئله جذب حوزه اشاره کرد و گفت: الحمدلله حوزه علمیه خوزستان تقریبا در تمامی شهرها دارای مدرسه علمیه بوده و بستری خوبی برای ورود جوانان متدین و متعهد به حوزه فراهم کرده است. حوزه علمیه بستر خوبی برای جوانان، نوجوانان و پدرانی است که نگاه و منظومه ی فکری آنها این است که کجا می توانند بیشترین خدمت را به دین، مکتب و امام زمان(عج) داشته باشند.

وی تصریح کرد: در کشورهایی که ادعای تمدن سازی دارند معمولا کسانی که استعدادهای ویژه ای دارند را برای اینکه بتوانند تحصیلات خوب و نقش آفرینی مناسبی داشته باشند را به سمت علوم انسانی سوق می دهند تا بتوانند در آینده تمدن ساز بوده و هدایت جامعه را به عهده بگیرند ولی متاسفانه در جامعه ی ما این اتفاق نمی افتد. کسی که استعداد، توانائی و هوش بالایی دارد اگر نگاه ولائی داشته باشد و می خواهد خود را برای خدمت آماده کند باید فکر کند و ببیند که در کدام عرصه می تواند بیشترین خدمت را به دین و امام زمان(عج) داشته و به تبلیغ دین مشغول شود.

حجت الاسلام و المسلمین بلادیان با اشاره به حدیث «إِذَا أَرَادَ اَللَّهُ بِعَبْدٍ خَیْراً فَقَّهَهُ فِی اَلدِّینِ.» از امام صادق(ع)، گفت: من از تمام خانواده هایی که دغدغه ی دین دارند خواهش می کنم نسبت به تعیین رشته فرزندان خود دقت بیشتری داشته باشند و جوانان و نوجوانان متعهد و متدین که دارای هنر، استعداد و توانمندی های خاصی هستند با این فکر که کجا می توانند بیشتر به دین و اهل بیت خدمت کنند مسیر زندگی خود را تعیین کرده و در آن مسیر گام بردارند و از سختی های مسیر نترسند چرا که هرکسی که بخواهد خدمت کند باید سختی ها را تحمل کند پیامبران الهی هم رنج های زیادی کشیدند و سختی ها را تحمل کردند ولی از مسیر خود کوتاه نیامدند.

وی اذعان داشت: قطعا وقتی نگاه و فکر جوانان و نوجوانان ما خدمت به دین و اهل بیت باشد خداوند نیز به آنها نگاه ویژه ای داشته و تفضل ویژه ای نسبت به آنها خواهد داشت همچنین زندگی آنها پر برکت شده و از افرادی می شوند که از بس نهادها و ارگان های مختلف به دنبال جذب آنها هستند برای انتخاب مسیر شغلی خود در تحیر می مانند.

مدیر حوزه علمیه خوزستان بیان داشت: جذب حوزه های علمیه در سه مقطع هشتم(سیکل)، دوازدهم(دیپلم) و دانشگاهیان بوده و مهلت ثبت نام تا آخر اردیبهشت ۱۴٠۲ می باشد علاقه مندان جهت ثبت نام و یا کسب اطلاعات بیشتر می توانند به سایت http://paziresh.ismc.ir و یا مدارس علمیه مراجعه کنند. همه ی مدارس علمیه این فضا و بستر را فراهم می کنند تا میزبان و خدمتگزار دوستان باشند.

وی در پایان گفت: حوزه های علمیه باید رشد بیشتر و ویژه ای داشته باشند و این رشد در همراهی حوزه های علمیه، مردم و مسئولین اتفاق می افتد امیدواریم این اتفاق در استان ما بیشتر و سریعتر اتفاق بیفتد.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha