شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مرتضی مطیعی

حوزه/ جمعی از مدیران مطبوعات، خبرگزاری‌ها، پایگاه‌های خبری و رسانه‌های مجازی استان سمنان با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از سمنان، جمعی از مدیران مطبوعات، خبرگزاری‌ها، پایگاه‌های خبری و رسانه‌های مجازی استان سمنان با حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این دیدار که بیش از چهار ساعت به طول انجامید، نماینده ولی فقیه در استان بر نقش رسانه‌ها در پیگیری مشکلات و مطالبات مردم تأکید کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی با بیان اینکه باید از روزهای باقی‌مانده ماه مبارک رمضان برای خودسازی و تقرب به خداوند متعال استفاده کرد، گفت: امیدواریم خداوند متعال فرصت بهره‌مندی از فضایل ماه مبارک رمضان را به ما عطا فرماید.

نماینده ولی فقیه در استان سمنان با اشاره به نقش محوری رسانه‌ها در جهاد تبیین افزود: فعالیت رسانه‌ای در صورت‌های مختلف آن، یکی از ظرفیت‌های مهم در حوزه امر به معروف و نهی از منکر محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی با بیان اینکه رسانه‌ها بستر مناسبی برای تضارب آراء و اندیشه‌ها هستند، تصریح کرد: اختلاف نظر یا اختلاف سلیقه میان اصحاب خبر و رسانه، امری طبیعی است و نباید نسبت به آن نگران بود.

نماینده ولی فقیه در استان سمنان، برگزاری نشست‌ با جامعه خبری و رسانه‌ای را فرصت مناسبی برای دریافت دغدغه‌ها و مشکلات عمومی دانست و گفت: برخی از مسائلی که در این جلسه بیان شد پیش از این نیز در سطح افکار عمومی مطرح شده است اما طرح آن از سوی اصحاب خبر با دقت نظر بیشتری همراه است و عمق مسائل را بیش از گذشته نمایان می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی با بیان اینکه دغدغه اصلاح امور و حل مسائل عمومی، ارزشمند و قابل تقدیر است افزود: در برخی موارد نیز مسئولان از آنچه در سطح رسانه‌ها مطرح می‌شود اطلاع دارند و در حال پیگیری آن هستند.

امام جمعه سمنان با یادآوری معیارهای قرآنی انتشار خبر گفت: قرآن کریم بارها بر قطعی و یقینی بودن اخبار تأکید کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی پیگیری گزارشات مستند رسانه‌ها توسط مسئولان را ضروری دانست و گفت: محتوا و اخبار تولیدی رسانه‌ها باید از چنان استحکام و قطعیتی برخوردار باشد که رسانه یا خبرنگار بتواند از آن دفاع کند و بر آن استوار بماند.

بررسی صحت و سقم خبر قبل از انتشار انجام شود، نه پس از آن

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان سمنان پاکیزگی خبر را یکی دیگر از معیارهای قرآنی انتشار خبر عنوان کرد و افزود: گاهی در تنظیم خبر می‌توان با جابجا کردن یک کلمه یا یک حرف، معنا و مفهوم خبر را تغییر داد بگونه‌ای که از یک خبر چند برداشت صورت بگیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی با بیان اینکه خبر باید گویا، رسا و شفاف باشد گفت: گاهی مواقع، برخی خبرها دارای ابهام یا ابهاماتی هستند که این موضوع با آیات قرآن کریم همخوانی ندارد.

نماینده ولی فقیه در استان سمنان استفاده از بیان نرم در تنظیم خبر را یکی از راه‌های افزایش اثرگذاری خبر دانست و گفت: مسئولان بخش‌های مختلف ممکن است در کار مدیریتی خود یا انتصابات دارای ضعف یا ضعف‌هایی باشند اما عمدتا بعد از تذکر، نسبت به اصلاح آن اقدام می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی «قول کریمانه» را یکی دیگر از معیارهای قرآنی تنظیم خبر برشمرد و افزود: رویکرد عیب‌جویانه یا خدای نخواسته مچ‌گیری در رسانه‌ها با قول کریمانه و آموزه‌های قرآنی سازگاری ندارد.

نماینده ولی فقیه در استان سمنان با تأکید بر ضرورت اجماع رسانه‌ها بر سر اولویت‌های استانی و شهرستانی گفت: مساله آب امروز مساله‌ای استانی است که شهرهای مختلف استان با آن مواجه هستند، لذا تمام مسئولان و رسانه‌های استان باید برای حل آن تلاش کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی «قول مَیسور» را معیار دیگری برای تنظیم خبر عنوان کرد و ادامه داد: قول مَیسور به معنای گفتاری است که زمینه پذیرش آن وجود داشته باشد.

امام جمعه سمنان با بیان اینکه قرآن کریم انسان را از قول باطل و بیهوده برحذر داشته است گفت: اثرگذاری و هدایتگری، یکی از شاخص‌های مهم در تنظیم و انتشار خبر است که اصحاب خبر باید به آن توجه داشته باشند.

حجت‌الاسلام و المسلمین مطیعی ترسیم افق‌های بلند، فراروی جامعه را یکی از رسالت‌های مهم رسانه‌ها دانست و گفت: رسانه‌ها مراقب باشند ورود به مسائل جزئی، آنها را از طرح مسائل راهبردی و اساسی غافل نکند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان سمنان با بیان اینکه قرآن کریم «قول سدید» و «خدشه‌ناپذیری» را یکی از معیارهای اساسی خبر می‌داند، افزود: برخی مواقع شاهد آن هستیم که یک رسانه یا خبرگزاری، خبر را بعد از آنکه مشخص می‌شود اصل خبر مستند نیست، از صفحه خود پاک می‌کند در حالی‌که اصل خبر توسط بسیاری از مخاطبان دیده شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی خاطرنشان کرد: راستی‌آزمایی و بررسی صحت و سقم خبر باید قبل از انتشار آن صورت بگیرد، چرا که فرهنگ خبرنگاری دینی اینگونه اقتضا می‌کند.

در ابتدای این نشست، مهران مظهری، مسئول ارتباطات و رسانه دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان با تقدیر از تعامل جامعه رسانه‌ای استان با دفتر نماینده ولی فقیه در استان، به ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده برای ارتباط بیشتر رسانه‌ها با بخش‌های مختلف این دفتر پرداخت.

گفتنی است در این نشست ۲۱ نفر از مدیران مطبوعات، خبرگزاری‌ها، پایگاه‌های خبری و رسانه‌های مجازی سراسر استان سمنان، نظرات و دیدگاه‌های خود را پیرامون مسائل شهرستانی و استانی با نماینده ولی فقیه در استان در میان گذاشتند که موارد ذیل محور اصلی این اظهارات بود:

- توجه بیشتر مسئولان و مدیران استان به اصحاب خبر، رسانه و مطبوعات

- تسریع در انتصاب مدیران دستگاه‌هایی که با سرپرست اداره می‌شوند.

- انعکاس مطالبه اساسی مردم پیرامون بحران آب در سفر آتی ریاست جمهوری به استان

- نقد پذیری و سعه صدر بیشتر مسئولان و خویشتن‌داری در مواجهه با رسانه‌ها و خبرنگاران

- امنیتی نشدن فضای خبری و رسانه‌ای استان

- توجه به ارتقای کیفی خدمات بهداشتی و درمانی در نقاط مختلف استان

- طرح مشکلات اقتصادی و معیشتی و گلایه‌های مردم از سوی ائمه محترم جمعه

- پیگیری مسائل سراسر استان از تریبون‌ نماز جمعه مرکز استان

- توجه به مسائل حوزه میراث فرهنگی و گردشگری

- توجه به توسعه ورزش در استان و تامین زیرساخت‌های ورزشی در شهرستان‌ها

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha