شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام و المسلمین قائمی

حوزه/ استاد حوزه علمیه قم در دوره میثاق طلبگی طلاب خوزستانی گفت: به شما سربازان امام زمان(عج) بابت انتخاب این مسیر تبریک می‌گویم، باید بارها خدا را بابت این توفیق شکر کنید، شما مانند ماهی هستید که درون آب است و قدر آب را وقتی می‌فهمد که از آب جدا شوید.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اهواز، حجت الاسلام و المسلمین علی اصغر قائمی استاد حوزه علمیه قم، در دوره میثاق طلبگی(۲) حوزه علمیه خوزستان که از دیروز در حال برگزاری است، خطاب به طلاب جدیدالورود حوزه علمیه خوزستان، اظهار داشت: مطالبی که می‌خواهم به شما دوستان عرض کنم را با سه قسم آغاز می‌کنم که این سه قسم حاصل ۵۲ سال طلبگی من بوده و از صمیم قلبم به این مطالبی که می‌گویم اعتقاد دارم.

وی افزود: به صاحب العصر(عج) که افتخار نوکری و سربازانی ایشان نصیبمان شده، زیرآسمان آبی و روی زمین خاکی راهی، مرامی و رشته‌ای بهتر از طلبگی وجود ندارد، پس شما طلاب جدیدالورود مواظب باشید به‌خاطر بعضی حوادث و سختی‌ها، در مسیر طلبگی دچار شک و تردید نشوید.

حجت الاسلام و المسلمین قائمی با بیان اینکه لذتی بالاتر از لذت دوران طلبگی نیست، ادامه داد: من با همه اقشار از جمله مهندس، دکتر، معلم، کارمند و مقامات عالی رتبه بودم و این حرفم را با تجربه‌ای که در این ۵۲ سال طلبگی کسب کردم می‌گویم، شاید از حرف‌های من تعجب کنید، ولی ان‌شاءالله اگر در این مسیر ماندید، روزی به عرض بنده خواهید رسید.

استاد حوزه علمیه قم، با اشاره به حدیث «خَیرُ النّاسِ أنفَعُهُم لِلنّاسِ» از پیامبر اکرم(ص)، خاطرنشان کرد: در این عالم بعد از انبیاء و امامان، هیچ کس به اندازه یک طلبه موفق، نه هر طلبه‌ای، نمی‌تواند به مردم خدمت کند و اصلا امکانش برای او فراهم نیست.

وی گفت: به شما سربازان امام زمان(عج) بابت انتخاب این مسیر تبریک می‌گویم، باید بارها خدا را بابت این توفیق شکر کنید، شما مانند ماهی هستید که درون آب است و قدر آب را وقتی می‌فهمد که از آب جدا شود.

استاد حوزه علمیه قم افزود: یک بار طلبگی کم است، من خودم آرزو دارم یکبار دیگر به دنیا برگردم و وارد این مسیر شوم، چه بسا بار دوم خیلی بهتر از بار اول برای امام زمان(عج) طلبگی و نوکری کنم، چرا که الان چیزهایی می‌دانم که وقتی مثل شما وارد حوزه شدم، نمی‌دانستم.

حجت الاسلام و المسلمین قائمی، اظهار کرد: افسوس که هیچ کس دو بار به دنیا نمی‌آید که بار اول تجربه کند و بار دوم برگردد و عمل کند، از این رو شما باید از تجارب کسانی که دوره طلبگی را پشت سر گذاشتند درس بگیرید، در غیر این صورت وقتی به سن من رسیدید، غصه خواهید خورد.

وی با اشاره به شعر «چون توانستم ندانستم، چه سود/ چون بدانستم، توانستم نبود» از عطار نیشابوری، عنوان کرد: الان، وقت توانائی شماست، از فرصت نوجوانی و جوانی خود استفاده کنید، حافظه خوبی دارید، استعداد دارید و همه چیز برای شما آماده است، ولی حیف که نمی‌دانید کجا هستید و چطور باید از این فرصت استفاده کنید.

استاد حوزه علمیه قم، تصریح کرد: طلبگی قدردانی می خواهد، در این مسیر اگر گاهی بین دوستان و اقوام، شما را مسخره کردند و زخم زبان زدند، ناراحت نشوید چرا که اگر بدانید کجا آمده‌اید روزانه بارها خدا را شکر می‌کنید.

وی با اشاره به حدیث «مَا أُوذِیَ نَبِیٌّ مِثْلَ مَا أُوذِیتُ» از پیامبر اسلام(ص)، یادآور شد: شما هدف بزرگی دارید و وارد راهی شدید که راه انبیاء، امامان و اولیای الهی است و همه می‌دانید که چگونه با آنها رفتار کردند، به عنوان مثال بنی اسرائیل در یک بین الطلوعین، هفتاد پیامبر را به قتل رساند، از این رو از تمسخر شدن، طعنه شنیدن و حتی کشته شدن در این مسیر نترسید، ارزش راه را اگر بدانید که ان‌شاء‌الله می‌دانید، این سختی‌ها آسان می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین قائمی، گفت: هرکس در هر رشته‌ای وارد شده، برای دنیای بهتر وارد آن رشته شده، ولی شما قطعا برای دنیای بهتر نیامدید، بلکه برای آخرت بهتر آمدید، چرا که می‌دانید دنیای بهتر نهایتا برای هفتاد و یا صدسال است ولی آخرت ابدی است، البته من به شما می‌گویم اگر خوب برای صاحب الزمان(عج) سربازی کنید و شرط سربازی را به‌جا بیاورید، هم دنیا و هم آخرتتان آباد می‌شود.

وی افزود: اگر کسی صدسال تمام در دنیا عذاب و سختی بکشد و فحش و کتک بخورد، ولی به او بشارت ابدیتی بهتر و عالی‌تر بدهند باز می‌ارزد، البته به شرط اینکه اعتقاد داشته باشد دنیا تمام شدنی و آخرت ابدی است، دنیا نقد و آخرت نسیه است، ولی. حوزه و طلبگی نقد است، این نسیه از نقد نقدتر است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه یکی از مهمترین راهکارها برای موفقیت در مسیر طلبگی، ارتباط قلبی و معنوی با وجود نازنین آقا امام زمان(عج) است، یادآور شد: سعی کنید با امام زمان(عج) دوست شوید تا ایشان هم با شما دوست باشند، البته باید بدانید کسی که می‌خواهد دوست امام زمان(عج) شود باید هرکاری که امام زمان(عج) دوست دارد را انجام و از کارهایی که ایشان از آنها بیزار است پرهیزکند، از این رو باید درستان را خوب بخوانید و واجبات الهی را انجام و از محرمات الهی دوری کنید.

وی با تأکید بر اینکه یکی از کارهایی که باید بر آن مواظبت کنند، حق الناس است، اظهار کرد: حق الناس یا مالی است یا غیرمالی، اگر حق الناس مالی به گردن دارید باید حتما آن مال را به صاحبش برگردانید اگر به او یا وراثش دسترسی نداشتید رد مظالم بدهید، ولی برای رهائی از حق الناس‌های غیرمالی یکی از راهکارها این است که ثواب هرکار خیری که انجام می‌دهید را به کسانی که به گردن شما حق دارند اهدا کنید، چرا که روایات متعددی ناظر به این مسئله وجود دارد که کارهای نیکی را که به نیت اموات یا کسانی که به گردن شما حق دارند انجام می‌دهید، پاداششان به‌طور مساوی هم برای شما و هم برای آنها ثبت و ضبط خواهد شد.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha