پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
1

حوزه/ فقه معاصر از اصلی‌ترین نیازهای حوزه امروز به شمار می‌رود. اگر به مسئله فقه به عنوان یک روش برای استنباط احکام شرعی و تکالیف نگاه کنیم، با عنایت به شرایط مختلف زندگی و تحولاتی که در زندگی فردی و اجتماعی بشر رخ داده، پی می‌بریم که مسئله فقه در دوره معاصر از ضرورت بسیار بالایی برخوردار است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دبیر علمی کنگره بین المللی علامه ملا عبدالله یزدی بهابادی در نشستی با مدیران پژوهشگاه فقه معاصر، گزارشی از فعالیت های صورت گرفته دبیرخانه کنگره را ارائه کرد و شناسایی نسخه های خطی علامه ملا عبدالله یزدی در کتابخانه های ایران ، عراق و ترکیه ، تولید ده کتاب توسط گروه تولید محتوای دبیرخانه، مکاتبه و رایزنی با مراکز حوزوی و دانشگاهی جهت برگزاری نشست های تخصصی و ارائه مقالات، مصاحبه ها ... بخشی از دستاوردهای دبیرخانه کنگره تا کنون بر شمرد.

وی تاکید کرد: از آغاز به کار دبیرخانه کنگره، بهره گیری از ظرفیت ها و توانایی های پژوهشگاه ها و مراکز دین پژوهشی ، جزو برنامه ها و اولویتها محسوب شده است و برای پیشبرد و تسریع در این پروژه بین المللی نیاز به مشارکت و همکاری مادی و معنوی سایر مؤسسات و مراکز علمی وپژوهش هستیم . دبیرکنگره بین المللی علامه بهابادی یزدی با توجه به ظرفیت های بین المللی دانش فقه

عبدی گفت: بدون داشتن یک زبان مشترک نمی توان وارد گفت‌وگو با دانشمندان حوزه فقه در عرصه جهانی شد.

وی یکی از نیازهای جهان اسلام را بازسازی دانش فقه برای پاسخ گویی به جامعه معاصر دانست و تاکید نمود: چنانچه عالمانی مانند محقق کرکی و علامه یزدی در قرن دهم از ظرفیت فقه برای حل مسایل فقهی در دولت شیعی صفوی بدرستی استفاده کردند و یک فقه در تراز حکومت را پایه ریزی کردند امروز هم فقه پژوهان وظیفه دارند ظرفیت های نظام فقه پژوهی را توسعه دهند تا بتوانند به نیازهای فردی و اجتماعی جامعه مدرن پاسخ دهند.

در ادامه این دیدار حجت الاسلام دری معاون پژوهشگاه بین الملل پژوهشگاه فقه معاصر نیز با ابراز خرسندی از این دیدار به معرفی پژوهشگاه فقه معاصر پرداخت و بیان کرد: تاکنون سه پژوهشکده و چند ین گروه علمی در پژوهشگاه راه اندازی شده است.

وی یادآورشد: فقه معاصر از اصلی‌ترین نیازهای حوزه امروز به شمار می‌رود. اگر به مسئله فقه به عنوان یک روش برای استنباط احکام شرعی و تکالیف نگاه کنیم، با عنایت به شرایط مختلف زندگی و تحولاتی که در زندگی فردی و اجتماعی بشر رخ داده، پی می‌بریم که مسئله فقه در دوره معاصر از ضرورت بسیار بالایی برخوردار است چرا که فقه بیان‌کننده احکام و دستوراتی است که خدای متعال از مکلفین می‌خواهد.

وی از همکاری با مراکز و برنامه بین المللی استقبال کرد و خواهان تشکیل یک کارگروه بین المللی برای توسعه و استفاده از ظرفیت های بین المللی شد.

در ادامه جلسه عبدالمجید مبلغی مدیر بین الملل پژوهشگاه فقه معاصر، بیان داشت: در پژوهشگاه فقه معاصر زیر ساخت های خوبی برای تعاملات بین المللی فراهم شده و می توانیم با کمک مراکز فعال در عرصه بین الملل فصل جدیدی از ظرفیت های بین المللی دانش فقه را آغاز نمایم.

وی موضوع فقه از نگاهی متفاوت را جزو پروژه های در دست اقدام پژوهشگاه دانست و خواهان همکاری های مشترک در عرصه بین الملل شد و در ادامه افزود: فقه، برخلاف آن چه ممکن است در نگاه نخست به نظر آید، دانشی است به جد معطوف به عمل و جهان بیرون. چه‌بسا این دانش، بیش و پیش از هر دانش دیگری در تاریخ اسلام، با واقعیات بیرونی آغشته و در ارتباط با آن پرورده است. در واقع بافتار نظری و ساختار روش شناختی فقه در پیوند با عرصه واقعیت شکل گرفته است؛ حتی، در نگاهی تبارشناسانه، می‌توان ادعا کرد وجوه متافیزیکال فقه (چونان یک اپیستمه تاریخی از جنس آگاهی کلاسیک در ادیان ابراهیمی)، در تعاقب سرشت عمل محور این دانش گسترده است و از منطق فیزیکالی تاثیر پذیرفته است که مناسبات زمانه و زمینه را برمی‌تاباند و بازمی‌نمایاند.

از سوی دیگر، در بازگشتی تمدن‌کاوانه به تاریخ مسلمانی و مسلمانان، به بیراهه نزده‌ایم اگر فقه را سترگ‌ترین دانش تاریخی در تمدن اسلامی بدانیم؛ دانشی که بخش مهمی از خلاقیت این تمدن را، چه شیعه و چه سنی، به خود اختصاص داده است. فقه، ذیل چنین رویکردی، برآیند و برآورد این تمدن و دستاورد هویتی و به یک معنا دربردارنده بخش مهمی از عصاره مدنی آن است. ویژگی دیگر که با دو ویژگی قبلی همبسته است و به یک معنا از آنها برمی‌خیزد نسبت فقه با قدرت است. هم چنانکه رویکرد ساختارگرایانه در علوم اجتماعی نشان داده است هرجا که پای دانش و عمل به میان آید نفر سوم این جمع قدرت خواهد بود. باید دقت کنیم که قدرت در اینجا صرفاً به مثابه پیامد خطی و حاصل نهایی نسبت میان دانش و عمل نیست؛ بلکه فراتر، ذاتی روابط و مناسبات پرورنده دانش و عمل است و در محلی بر می‌شکفد که بذر دانش در زمین عمل جوانه زده است.

در پایان این دیدار مدیر بین الملل پژوهشگاه فقه معاصر ، خاطر نشان کرد:با مطالعه رویکرد دستگاه فقه پژوهی در قرن دهم و عصر شاه طهماسب صفوی و اندیشمندانی مانند محقق کرکی و علامه بهابادی یزدی می توان به ارایه روش های مناسب برای پژوهش های فقه معاصر کمک کرد از این رو پژوهشگاه فقه معاصر تلاش خواهد کرد با همکاری دبیرخانه کنگره علامه بهابادی یزدی یک هم اندیشی دینی برگزار نماید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha