یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام دبیری فرد

حوزه/ رئیس دفتر تبلیغات اسلامی خوزستان گفت: محوریت نیازهای مخاطبین و خدمت‌گیرندگان سازمان در جهت‌گیری‌های سازمانی و تمرکز برنامه‌ها و اقدامات سازمان بر حل و رفع نیازهای مخاطبان، راهبرد اصلی دفتر تبلیغات اسلامی است.

حجت الاسلام محمد دبیری فرد رئیس دفتر تبلیغات اسلامی خوزستان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه از اهواز، با اشاره به حدیث «نصر اللّه عبدا سمع مقالتی فوعاها و بلغها من لم یبلغه» از پیامبر مکرم اسلام(ص)، اظهار داشت: تبلیغ دین وظیفه هر مسلمانی است و سیر تبلیغ دین به روز اول بعثت باز می‌گردد و در آن زمان اصحابی که ایمان می‌آوردند خودشان سر منشأ خیر می‌شدند و دیگران را هم دعوت به ایمان می‌کردند.

وی با اشاره به سابقه اعزام مبلّغان در اسلام، ائمه اطهار(ع) را مصداق تام مبلّغ و مبین دین دانست و گفت: در صدر اسلام، پیامبر اکرم(ص)، امام علی(ع) را به یمن اعزام کردند و با هدایت ایشان طایفه هَمْدان در یمن ایمان آوردند.

حجت الاسلام دبیری فرد، در ادامه گفت: در ایران اسلامی افتخار میزبانی برخی امام زادگان را داریم که ضمن تصدی امور دینی مردم، به سوالات دینی مردم نیز پاسخ می‌گفتند، همچون علی بن مهزیار اهوازی در خوزستان که با پاسخ به پرسش‌های مردم، متصدی امور دینی آنان بودند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی خوزستان بیان کرد: در زمان غیبت امام زمان(عج) مراجع و بزرگان دین در طول تاریخ همچون آیت الله العظمی بروجردی افراد توانمند را به کشورهای مختلف جهان از جمله آلمان و آمریکا اعزام می‌کردند.

وی با اشاره به سالروز تأسیس دفتر تبلیغات اسلامی به فرمان امام خمینی(ره)، خاطرنشان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به فرمان امام خمینی(ره) دفتر تبلیغات اسلامی در ۱۶ اردیبهشت ۵۸ تأسیس شد و خدمات تبلیغی خود را آغاز نمود، ایشان درباره دفتر تبلیغات فرمودند "دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، خدمات شایان تقدیری به اسلام و جمهوری اسلامی و حوزه‌های علمیه ارائه نموده است که باید از آن تشکر نمود".

حجت الاسلام دبیری‌فرد، به نقش دفتر در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: وظیفه اعزام روحانی به جبهه‌ها بر عهده دفتر تبلیغات اسلامی بود و بر اساس آمار، میزان شهدای روحانی نسبت به آمار سایر اقشار بیشتر است، پس از دوران دفاع مقدس نیز وظیفه اعزام مبلغ به اقصی نقاط کشور ادامه یافت و مساجد، هیأت‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها، زندان‌ها از حضور روحانیون بهره بردند.

وی در ادامه به ارائه گزارشی از خدمات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم پرداخت و اظهار کرد: یکی از خدمات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، راه‌اندازی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیش از ۲۰۰۰ جلد کتاب و پژوهش در حوزه‌های علوم انسانی همچون دائرة المعارف قرآن کریم، دائرة المعارف فلسفه دین و دانش نامه متکلمان شیعه است که نقش برجسته‌ای در تبیین دین ایفا کرده است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی خوزستان، تأسیس دانشگاه باقر العلوم(ع) جهت تحصیل علوم روز و موسسات آموزش عالی از ارشد تا دکتری و رشته‌های متنوع را از دیگر خدمات دفتر تبلیغات اسلامی عنوان کرد و یادآور شد: در خوزستان نیز رشته مشاوره اسلامی، تاریخ اهل بیت(ع) و رشته علوم قرآن با حمایت دفتر در حال برگزاری است.

وی ادامه داد: بوستان کتاب به عنوان پر افتخارترین ناشر دینی کشور و ده‌ها نشریه علمی پژوهشی، علمی تخصصی، و علمی ترویجی از ثمرات این دفتر است.

حجت الاسلام دبیری‌فرد، مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی را از دیگر خدمات دفتر تبلیغات اسلامی دانست و گفت: این مرکز با بیش از ۳۰۰ پاسخگوی متخصص به میلیون‌ها سوال مردم پاسخ داده است، حتی استقبال زیاد پرسشگران از این سامانه بسیار بیشتر از حد امکانات و ظرفیت موجود است، به طوری که در ماه مبارک رمضان براساس گزارش ترافیک سنجی شرکت مخابرات، روزانه ۱۵۰ هزار بار شماره این مرکز از سراسر کشور گرفته شده است.

وی تصریح کرد: ۳ شعبه اصفهان، جنوب شرق، خراسان و دو نمایندگی در تهران و خوزستان از جمله بخش‌های مختلف دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم است.

حجت الاسلام دبیری، خاطرنشان کرد: معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه از جمله بخش‌های دفتر تبلیغات اسلامی است که با توجه به گستره ظرفیت‌های پر نفوذ فضای مجازی و فناوری‌های آن در حوزه فرهنگ و زندگی، ضرورت حضور مؤثر، هدفمند، منسجم و حرفه‌ای فعالان این عرصه را هر روز نمایان‌تر می‌کند.

وی در ادامه مسأله محوری را راهبرد اصلی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم دانست و بیان کرد: در سال ۸۹ به منظور ارتقاء کارآمدی دفتر، تصمیم مدیران عالی بر این قرار گرفت که "مسأله محوری" به جای "کارکردگرایی" به عنوان راهبرد اصلی دفتر اتخاذ گردد، منظور از مسأله‌محوری، محوریت نیازهای مخاطبین و خدمت‌گیرندگان سازمان در جهت‌گیری‌های سازمانی، همچون برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی، هدایت، کنترل و تمرکز برنامه‌ها و اقدامات سازمان بر حل و رفع نیازهای مخاطبان است.

وی یادآور شد: در این رویکرد، کارکردها اعم از آموزش، پژوهش و تبلیغ، موضوعیتی ندارند، بلکه به عنوان ابزار سازمان در حل مسائل محسوب می‌شوند. نتیجه‌ چنین رویکردی، تبدیل دفتر تبلیغات به یک مجموعه یکپارچه در جهت حل مسائل منتخب است.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha