دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آیت الله حسینی بوشهری

حوزه/ آیت الله حسینی بوشهری گفت: دانشجویان بین المللی نباید ارتباط خود را پس از پایان تحصیل با ایران قطع کنند چرا که همواره باید تعامل و تبادل علمی و فرهنگی در میان ایران و سایر کشورها جاری باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عصر امروز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت در آیین اختتامیه نکوداشت دانش‌آموختگان بین‌المللی دانشگاه‌های ایران که در دانشگاه قم برگزار شد، عنوان کرد: این جلسه جلسه‌ای استثنائی در عصر ما و در کشور جمهوری اسلامی است که در ذیل آن لازم است به چند نکته کلیدی مفید اشاره کرد.

وی ادامه داد: نخستین نکته این است که رئیس دانشگاه قم دانشجویان این دانشگاه را منحصر به ایرانیان نکرده است، بلکه از نوزده کشور دنیا در این دانشگاه حضور دارند. همچنان نیز آغوش این دانشگاه به روی دانشجویان باز است و روزی می‌رسد طبق آیات، قم جایگاهی خواهد داشت که علم از آن به سراسر جهان ارسال می‌شود.

آیت‌الله حسینی بوشهری افزود: نباید فراموش شود علم و دانش ما باید به‌ قدری پیشرفت کند که دیگران زبان فارسی یاد بگیرند و هم‌زمان با پیشرفت علم بتوانند این علوم را همواره بیاموزند و پیام انقلاب اسلامی ایران را به دنیا برسانند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه استان قم گفت: هر مرکز آموزشی و علمی بر سه پایه برقرار است: اولین پایه، بخش علمی است که اگر آن مرکز دارای پایه علمی نباشد نمی‌توان آن را به‌عنوان جایگاه علمی شناخت.

وی اضافه کرد: در دین مبین اسلام نیز درخصوص علم و دانش توصیه فراوانی شده‌ است، به‌طوری‌که در فراگیری علم زمان و مکان مطرح نیست.

آیت‌الله حسینی بوشهری ادامه داد: در رابطه با انتخاب استاد و این‌که علم را از چه کسی بیاموزید نیز توصیه‌های فراوانی در اسلام شده‌ است و گفته‌ شده حکمت، گمشده انسان مؤمن است و هر جا آن را بیابد باید فرا گیرد.

وی گفت: یکی از نکات مفید، یافتن آفات در بحث علمی است. چند سال قبل نیز در بیانات رهبری اشاره شد که در نظام آموزشی باید از ابتدا تا انتها پاسخ محور باشد نه سوال محور و اینکه تمام مراحل ارزشیابی آموزشی ما مبنی‌ بر سوال باشد، روشی غلط است.

آیت‌الله حسینی بوشهری اضافه کرد: در تعبیری از کلام امیرالمؤمنین علیه السلام آمده‌است که علم مصنوع، نافع نیست، مگر این‌ که در کنار آن علم مطبوع باشد. علم مصنوع همان علمی است که شاگرد از دیگران دریافت می‌کند و علم مطبوع آن علمی است که با جان انسان عجین شده ‌است و تنها به شنیده‌ها اتکا نمی‌کند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: استاد به وظیفه خود عمل می‌کند و اگر بنا باشد که علم ما متکی بر شنیده‌ها باشد این علم کاربرد زیادی نخواهد داشت.

در اسلام چیزی به‌عنوان فارغ‌التحصیل وجود ندارد

وی افزود: در اسلام چیزی به‌عنوان فارغ‌التحصیل وجود ندارد بلکه از مقطعی به مقطع دیگر جهت پیشرفت تحصیلی می‌روند و اسلام نیز توصیه می‌کند تا زمانی‌ که در دنیا زندگی می‌کنید باید دنبال علم و طالب علم باشید.

آیت‌الله حسینی بوشهری خطاب به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: جناب وزیر نیز که سکان‌دار علوم دانشگاهی است در این جایگاه خود را مستغنی از یادگیری دانش نمی‌داند و تا تحقیق و پژوهش نکند آرام نخواهد نشست.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اضافه کرد: نکته دوم این است که در هر مرکز آموزشی چه افرادی که از کشورهای اطراف و چه افرادی که از کشورهای دورتر آمده‌اند باید در مسائل اخلاقی نیز فارغ‌التحصیل شوند. همچنین فارغ التحصیلی آن‌ها باید آراسته به اخلاق باشد، اخلاق یعنی همان برخوردهای سنجیده.

وی بیان کرد: تعبیر زیبایی نیز وجود دارد که می‌گوید اگر به تو اعلام شد دو روز از زندگی‌ات باقی‌مانده روز نخست را به ادب آموزی صرف کن تا روز دوم آن ادب فرا گرفته در روز نخست را استفاده کنی.

آیت‌الله حسینی بوشهری گفت: اگر می‌بینید در دنیای امروز با امکانات گسترده‌ای که وجود دارد انسان‌ها را قتل‌عام می‌کنند باید گفت که علم در این امکانات رو به پیشرفت بوده اما در کنار آن اخلاق وجود نداشته است.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: برای مثال در ساخت بمب‌های نابود کننده هیروشیما، سازندگان آن علم کافی را داشتند اما اخلاق وجود نداشت بنابر این در هر جایگاهی باید اخلاق باشد.

وی افزود: نکته سوم، مسئله مسئولیت‌شناسی است، انسان‌هایی که مسئولیت‌شناس هستند هم باید نسبت ‌به دیگران و هم نسبت‌ به خویشتن خویش این مسئولیت را داشته باشند.

آیت‌الله حسینی بوشهری گفت: در پایان چند نکته مورد اشاره است، نخست این که این‌گونه نباشد که یکی از دانشجویان به افغانستان، یکی به عراق و یکی به کشور دیگر برود و ارتباطشان قطع شود، بلکه باید ارتباط برقرار کنید، چرا که شما سفیران جمهوری اسلامی ایران هستید.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه استان قم ادامه داد: دوم این‌که از نظر علمی، اخلاقی و مسئولیت‌شناسی مشوق دیگران باشید که دیگران هم مانند شما به تحصیل علم بپردازند.

وی در پایان تصریح کرد: مورد آخر و سوم این‌که رابطه خود با این مرکز را قطع نکنید. همچنین باید توسط دانشگاه یک جایگاهی درست شود تا دانشجویان بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و با استفاده از این ابزار رتبه‌های علمی خود را ارتقا دهند. همچنین اساتید نیز باید در کشورهای دیگر نقش‌آفرین باشند، این تعامل و تبادل علمی و فرهنگی باید بین کشور شما و کشور جمهوری اسلامی ایران برقرار شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha