دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
سید منذر حکیم

حوزه/ کرسی علمی ترویجی با موضوع «نقشه راه تحصیل اجتهاد» با ارائه حجت الاسلام والمسلمین سید منذر حکیم و نقد حجج اسلام والمسلمین عبدالحمید واسطی و مرتضی نوروزی، در مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، کرسی علمی ترویجی با موضوع «نقشه راه تحصیل اجتهاد» با ارائه حجت الاسلام والمسلمین سید منذر حکیم و نقد حجج اسلام والمسلمین عبدالحمید واسطی و مرتضی نوروزی و دبیری حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر نوایی امروز در مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین سید منذر حکیم در این نشست با بین این که طرح نقشه راه تحصیل اجتهاد سال ۷۸ چاپ و در سال ۷۲ مقاطع تحصیلی قبل از اجتهاد طراحی شده بود، گفت: اولین بار در سال ۱۳۶۶ در شماره ششم مجله الفکر الاسلامی به عنوان مقوله پیشنهادی برای حوزه های علمیه، این طرح طراحی و چاپ شد که ۲ دیدگاه هم در خصوص این برنامه، در همان سال ها مطرح و عنوان شد.

وی با بیان این که در نقشه راه سیر اجتهاد، پایه های پیش از مقطع خارج تا سال های خارج را بر اساس اجتهاد برنامه ریزی نمودیم، اظهار کرد: مبانی و اصول حاکم بر این کار بر حسب تجربیات ما استخراج شد.

حجت الاسلام والمسلمین منذر حکیم با بیان این که اگر بخواهیم زمان آموزش دروس حوزوی را کوتاه و افق طلاب را وسیع کنیم می بایست آنان به روز باشند، اظهار کرد: بر این اساس می بایست زبان عربی را که از جمله متون اصلی است، در سرلوحه کار دانسته و آنان را با این منابع آشنا کنیم.

وی بر ضرورت فراگیری روش های گوناگون علمی تسلط بر متون عربی تاکید و بیان کرد: چنانچه روش های گوناگون علمی که برای فراگیری و تسلط بر متون لازم است را داشته باشیم، خواهیم توانست در مدت زمان کوتاه تر و با دقتی بالاتر، به توان پژوهشی و همچنین جایگاه مطلوب دست پیدا کرد.

حجت الاسلام والمسلمین منذر حکیم با بیان این که می خواهیم شهید صدرها را در حوزه تربیت و پرورش دهیم، افزود: اگر طلبه توانست بر کفایه و دروس خود مسلط شود، می تواند موضوعات را بدون مراجعه به شرح درک کند.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha