یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر/ پنجمین روز ششمین نمایشگاه کتاب دین

حوزه/ کتاب رسانه‌ای مانا و عمیق است که نه تنها در گذر زمان دچار اضمحلال نمی‌شود، بلکه گذشت قرون و اعصار همانند یک جلابخش، ذات و درون طلایی‌گونه آن را به جلوه می‌کشاند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، با شروع بکار سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از روز گذشته، عملاً شاهد برپایی بزرگترین رویداد فرهنگی سال در کشورمان هستیم و این مساله فی نفسه خبر خوبی در شرایط نه چندان مساعد فرهنگی و اقتصادی حال حاضر به شمار می رود.

در خصوص کتاب و کتاب خوانی بسیار می توان صحبت کرد و البته سیاه ها می توان نگاشت، چه آن که علیرغم قهر بخش قابل توجهی از جامعه ما با کتاب، همچنان در عرصه فرهنگی کتاب و کتابخوانی، مقوله بسیار مهم و الهام بخشی است.

چه زیبا یکی از نویسندگان نوشته بود که در دنیا لذتی که با لذت مطالعه کتاب برابری کند، وجود ندارد و بر این اساس باید گفت و تأکید کرد که برپایی سالانه نمایشگاه کتاب، فرصتی طلایی برای پاسخ دادن به همین نیاز فرهنگی است؛ فرصتی برای باروری و بالندگی اندیشه‌ها و به برگ و بار نشستن درخت دانایی و بینایی که از رهگذر همین لذت ناب حاصل می شود.

و ایضاً به درستی تأکید کرده اند که کتاب رسانه‌ای مانا و عمیق است که نه تنها در گذر زمان دچار اضمحلال نمی‌شود، بلکه گذشت قرون و اعصار همانند یک جلابخش، ذات و درون طلایی‌گونه آن را به جلوه می‌کشاند. از این حیث باید کتاب را رسانه‌ای نخبگانی برشمرد که طبعاً اقتضائات خاص خود را هم به دنبال دارد و توجه به این مساله ما را در درک اهمیت کتاب و حوزه تأثیرگذاری آن یاری می رساند.

توضیح بیشتر هم این که؛ در تحلیل رسانه ای چون کتاب ما بیش از کمیت باید به دنبال کیفیت و اثرگذاری طولانی مدت باشیم و گرنه مسلم است که کتاب آن هم در جامعه ایرانی نمی تواند به شکل ظاهری با فضای مجازی و شبکه های اجتماعی از حیث جذب مخاطب رقابت کند.

بنابر این باید معیارها را تغییر داد، چه آن که اساساً فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نمی‌توانند سراغ مطالب عمیق بروند و عمده محتوایی که در آنها منتشر می‌شود، سطحی است اما کتاب در نقطه مقابل آنها قرار دارد.

با این وجود در زمانه ای که به دلایل گوناگون، متأسفانه کتاب- این یار دیرین و مهربان- در مهجوریت قرار گرفته و رسانه‌های مجازی گوی رقابت را از یکدیگر می‌ربایند، کتاب‌ها همچنان آرام و بی سر و صدا به مسیر خود ادامه می‌دهند؛ همان قدر عمیق و مانا و جایی برای تأمل نخبگان، آن هم در عرصه ای به دور از هیاهوها، هشتگ‌ها و اینفلوئنسرها. روزنامه نگاری در همین راستا تیتر و عنوان جالبی برای مطلب خود برگزیده بود؛ "کتاب‌ها نباید سراغ ما بیایند، ما باید سراغشان برویم"

سیدمحمدمهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha