یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
مرتضی مطیعی

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی با اشاره به دغدغه‌های فرهنگی رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: متاسفانه امروز اگر در شهری کنسرت برگزار می‌شود در آن از اشعاری استفاده می‌کنند که مضمون چندانی ندارند و مخاطبان بدون دریافت محتوای فاخر سالن را ترک می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از سمنان، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی، جلسه شورای فرهنگ عمومی استان سمنان، در دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان، با تسلیت ایام شهادت امام جعفر صادق (ع) گفت: بنابر مصوبه شورای فرهنگ عمومی استان، شورای فرهنگ عمومی در مرکز استان سمنان نیز تشکیل می‌شود تا برنامه‌ها به سمت عملیاتی شدن حرکت کند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان سمنان با اشاره به نامگذاری ۲۵ اردیبهشت به عنوان روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی افزود: افتخار ما این است که در کشوری زندگی می‌کنیم که هر دو رهبر آن هم ادیب هستند و هم شاعر، و علاوه بر آن دغدغه فراوانی نیز بر حفظ و پاسداشت زبان و ادبیات فارسی دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی با بیان اینکه یکی از راه‌های حفظ یک زبان استفاده از شعر است گفت: باید به تفاوت‌های بنیادین شعر هجو و مذموم با شعر دارای مضمون و ممدوح توجه کرد.

امام جمعه سمنان ادامه داد: ‌شعر در زمان جاهلیت به لحاظ وزنی در اوج قرار داشت اما از مضامین والای الهی و اسلامی تهی بود و اشعار آن دوره عمدتا در وصف شراب و شرابخواری، عشق‌های مذموم، جنگها و یا مدح مرکب ها سروده می‌شد.

بی‌توجهی به فرهنگ، نتیجه‌ای جز مخدوش شدن ذهن جوانان ندارد |  چرا از اشعار دلنشین حافظ و سعدی در کنسرت‌ها استفاده نمی‌شود؟

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی با اشاره به دغدغه‌های فرهنگی رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: متاسفانه امروز اگر در شهری کنسرت برگزار می‌شود در آن از اشعاری استفاده می‌کنند که مضمون چندانی ندارند و مخاطبان بدون دریافت محتوای فاخر سالن را ترک می‌کنند.

نماینده ولی فقیه در استان سمنان تصریح کرد: چرا با وجود غنای ادبی بی‌نظیر و اشعار دلنشین بزرگانی چون حافظ، سعدی، فردوسی و سایر مشاهیر باید از اشعار ضعیف یا نازل استفاده شود و روح و روان جوانان عزیز مخدوش شود؟

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی با بیان اینکه بی‌توجهی به شعر و ادب فارسی به تغییر ذائقه نسل جوان منجر شده است گفت: ائمه اطهار علیهم‌السلام از ظرفیت شعر برای تبلیغ دین و ترویج مضامین والای الهی و اخلاقی استفاده می‌کردند و توجه ویژه‌ای به شعرا داشتند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان با تاکید بر برنامه‌ریزی برای استفاده از اشعار فاخر و حکمت آموز در کنسرت‌ها افزود: متاسفانه در برگزاری کنسرت‌ها حتی برای افراد غیرمذهبی نیز برنامه‌ریزی دقیقی صورت نمی‌گیرد تا از اشعار دارای محتوا و پرمایه بهره‌مند شوند!

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی در بخش دیگری از سخنان خود بکارگیری کلمات غیرفارسی در تبلیغات و بازاریابی را امری مذموم خواند و گفت: اگر می‌گوییم به زبان و فرهنگ فارسی علاقه‌مند هستیم باید آن‌را در عمل نیز نشان دهیم، چرا در ورودی برخی شهرها از حروف لاتین برای معرفی نام شهر استفاده می‌کنند؟

بی‌توجهی به فرهنگ، نتیجه‌ای جز مخدوش شدن ذهن جوانان ندارد |  چرا از اشعار دلنشین حافظ و سعدی در کنسرت‌ها استفاده نمی‌شود؟

نماینده ولی فقیه در استان سمنان با انتقاد از استفاده از واژه «پِت شاپ» و نصب تصاویر حیوانات در برخی فروشگاه‌ها اظهار کرد: بدیهی است که با چنین فضاسازی‌هایی، ذهن و اندیشه جوانان عزیزمان بیش از پیش در معرض تهدید قرار می‌گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی با یادآوری رهنمودهای رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه زبان فارسی باید به زبان علم تبدیل شود گفت: اگر قرار است به لحاظ فرهنگی به درجات بالا دست یابیم، باید زبان و ادبیات فارسی را پاس بداریم.

امام جمعه سمنان در ادامه به در پیش بودن خجسته میلاد امام رضا (ع) و حضرت فاطمه معصومه (س) اشاره کرد و افزود: دهه کرامت امسال باید به دهه‌ای باشکوه، ویژه و متفاوت تبدیل شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی با ابراز خرسندی نسبت به افزایش سفرها در دهه کرامت خاطرنشان کرد: باید برای ترویج زیارت حرم نورانی حضرت فاطمه معصومه (س) بیش از گذشته برنامه‌ریزی و تلاش شود.

بر پایه این گزارش، در پایان این جلسه، یکی از سفالگران توانمند استان سمنان، قطعه سفالی مزین به شعار سال‌ را به رئیس شورای فرهنگ عمومی استان سمنان اهدا کرد.

بی‌توجهی به فرهنگ، نتیجه‌ای جز مخدوش شدن ذهن جوانان ندارد |  چرا از اشعار دلنشین حافظ و سعدی در کنسرت‌ها استفاده نمی‌شود؟

این سفالگر چندی پیش در یکی از نمایشگاه‌ها، آثار خود را به رهبر معظم انقلاب معرفی کرده بود که معظم‌له از وی خواستند به منظور پاسداشت زبان فارسی، در کارهای هنری خود بجای کلمات لاتین، از کلمات فارسی استفاده کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha