دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
مدیر ح خراسان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه رتبه‌بندی پژوهشگران در دستور کار قرار گرفته، گفت: باید نظام مسائل هر دستگاه اجرایی توسط آن‌ها تدوین شده و در اختیار طلاب قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌ الاسلام و المسلمین علی خیاط در آئین رونمایی از کتاب «فقه امداد و نجات؛ مبانی و چالش‌ها»، با اشاره به حدیثی از امام‌صادق(علیه‌السلام) که می‌فرمایند: «کونوا دعاة الناس بغیر السنتکم»، گفت: امدادگران هلال‌احمر در عمل و با لباس قرمز و سفید خود، نور امید و زندگی را در دل آسیب‌دیدگان و مصیبت‌دیدگان زنده می‌کنند.

وی در ادامه گفت: حوزه‌های علمیه و روحانیت معظم، در بحث خدمات اجتماعی از نزدیک‌ترین همکاران جمعیت هلال‌احمر هستند و سال‌ها قبل از اینکه چنین جمعیتی تشکیل شود، روحانیت بسیاری از خدمات را در طول تاریخ بر دوش کشیده و نقش اجتماعی خود را در حوادث و گرفتاری‌ها ایفا کرده است.

این عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان توضیح داد: روحانیت اگر توفیقی داشته، صرفا در بیان احکام و اقامه نماز و مسائل علمی نبوده است، بلکه نقش محوری که در جامعه به عهده گرفته و ملجأ و پناه آسیب‌دیدگان بوده روحانیت را در طول تاریخ ماندگار کرده است.

وی افزود: بعد از انقلاب اسلامی با اینکه بسیاری از مسئولیت‌ها تعریف شده و بخشی از بار از دوش روحانیت برداشته شد، ولی طلاب باز هم همواره در شرایط ویژه و گرفتاری‌ها در کنار مردم بوده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین خیاط، یکی از بارزترین مصداق‌های این حضور پررنگ را در ایام کرونا عنوان کرد و گفت: فعالیت گروه‌های جهادی طلاب در آن ایام پررنگ‌تر از بسیاری از بخش‌های دیگر بود و گاهی بیشتر از خانواده مریض کرونایی در کنار آن مریض بودند و اگر کسی فوت می‌کرد، کسانی که در بیمارستان و منزل مرحوم تا غسال‌خانه و مراسم تدفین حضور داشتند، طلاب بودند.

وی با تأکید بر اینکه پویایی حوزه‌های علمیه از منظر علمی، همواره این بوده که تلاش کرده‌اند در تحقیقات علمی خود روزآمد و کارآمد باشند و به گرفتاری مردم بپردازند، گفت: اگر بخواهیم در تحقیقات خود جنبه کاربردی را رعایت نکرده و صرفا تحقیقات بنیادی در حوزه‌های خاصی را انجام دهیم نتیجه آن چاپ نوشته‌ای است که صرفا در قفسه کتابخانه‌ها قرار می‌گیرد.

مدیر حوزه علمیه خراسان یکی از سیاست‌های این حوزه را هدایت پژوهش‌ها به‌سمت مسائل و موضوعات کاربردی دانست و گفت: راهکار این است که با دستگاه‌هایی که در جمهوری اسلامی مشغول تلاش و خدمت‌رسانی هستند همکاری شود تا مشکلات و مسائلی که آن‌ها با آن برخورد می‌کنند در اختیار طلاب قرار گیرد تا در پژوهش‌ها و رساله‌های خود به آن بپردازند.

وی با بیان اینکه رتبه‌بندی پژوهشگران در دستور کار قرار گرفته و با همکاری مرکز خدمات حوزه‌های علمیه از پژوهش‌ها حمایت بیشتری صورت می‌گیرد، گفت: زمانی به نتیجه بهتر می‌رسیم که نظام مسائل هر دستگاه توسط آن‌ها تدوین شده و در اختیار طلاب قرار گیرد.

گفتنی است، کتاب «فقه امداد و نجات؛ مبانی و چالش‌ها»، اثر حجت‌الاسلام علیزاده و با تقریظ حضرت آیت‌الله سبحانی، به‌همت انتشارات حوزه علمیه خراسان و با همکاری جمعیت هلال‌احمر خراسان رضوی منتشر شده است.

انتهای پیام/313/25

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha