دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
روز نکبت

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

عربستان پیام تاسف به آمریکایی ها داد

پایگاه خبری «اساس میدیا» در مقاله‌ای به نقل از مقامات سعودی خطاب به هیأت‌های مختلف آمریکایی‌هایی که به ریاض سفر کرده‌اند، نوشت: برای تغییر در رابطه با ایران دیر آمدید و دیر اقدام کردید و منطقه در حال فاصله گرفتن از واشنگتن است.«محمد قواص» نویسنده این مقاله در تحلیلی در این باره افزود: هیأت‌های آمریکایی اعزامی که در هفته‌های گذشته به عربستان سفر کرده‌اند، اظهارات روشنی را از مقامات ریاض شنیدند و آن این است که هرگز از برقراری روابط جدید و بلندپروازانه خود با هر قدرت اقتصادی یا سیاسی در جهان به نحوی که تأمین کننده منافع ما و منافع کل منطقه باشد، منصرف نخواهیم شد. در این مقاله آمده است: واشنگتن از این پس باید به اراده ژئواستراتژیک جدیدی که توافق عربستان و ایران در منطقه به وجود آورده احترام بگذارد، زیرا منطقه به سوی تنش زدایی و مرتفع ساختن مشکلات پیش می‌رود و از این پس دیگر نمی‌تواند از این شکاف برای دخالت‌های بی پایان خود در منطقه استفاده کند. این نویسنده افزود: آمریکا باید بپذیرد، جهان تغییر کرده و منطقه خاورمیانه نیز در حال تغییر است و در تصمیماتی که در ریاض اتخاذ می‌شود توجهی به فشارها و خواست، برنامه‌ها و تمایلات کشورهای ابرقدرت نخواهد شد. قواص نوشت: در هفته‌های اخیر، آمریکا شمار زیادی از نمایندگان خود را به شکلی که حتی می‌توان آن را خجالت آور توصیف کرد، به عربستان سعودی گسیل داشت. القواص در پایان خاطرنشان کرد: امروز دیپلماسی ایالات متحده قادر نیست، عقربه‌های ساعت را به دوره‌های گذشته بازگرداند، منطقه بشدت از واشنگتن فاصله گرفته است و سیاست‌های اشتباه واشنگتن خود سبب به وجود آمدن شکل‌گیری چنین رویکردی شده است. علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی نیمه اسفند ۱۴۰۱ با هدف پیگیری توافقات سفر بهمن ماه آیت‌الله رئیسی به پکن، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌ و فصل نهایی موضوعات دوجانبه با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد. در پایان این مذاکرات، بیانیه سه‌جانبه‌ای برای «حل و فصل اختلافات»، «پایبندی به اصول و اهداف منشور سازمان ملل و سازمان همکاری اسلامی و اصول و رویه‌های بین‌المللی» به امضای شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین رسید. در این بیانیه که نوزدهم اسفند گذشته امضا شد، آمده بود که جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته و سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی می‌کنند و قرار شد وزرای امور خارجه دو کشور جهت اجرای این تصمیم و انجام تمهیدات لازم برای تبادل سفرا با یکدیگر ملاقات کنند.

منبع: ایرنا

ایران به جایگاه چهارم دنیا صعود کرد

دبیر ستاد توسعه دانش‌بنیان آب، اقلیم و محیط زیست اعلام کرد در زمینه علوم و فناوری آب، در بین تمام کشورهای تولیدکننده علم جهان، با ۲ پله صعود نسبت به سال ۲۰۲۱، در رتبه چهارم ایستاده‌ایم.کشور ایران در بسیاری از زمینه‌های علمی جزء کشورهای پیشرو و مطرح جهان است. آمار جهانی نشان می‌دهد، رتبه ایران در تولیدات علمی مرتبط با علوم و فناوری آب در جایگاه چهارم جهانی است. محمد همت، دبیر ستاد توسعه دانش‌بنیان آب، اقلیم و محیط زیست اعلام کرد: داده‌های جدید نشریافته توسط رنکینگ سایماگو که برگرفته از داده‌های اسکوپوس است، نشان می‌دهد که در حوزه Water Science and Technology در سال ۲۰۲۲ در بین تمام کشورهای تولیدکننده علم جهان، در رتبه چهارم ایستاده‌ایم. این در حالی است که در ۲۵ سال اخیر، ایران در این زمینه گوی سبقت از ۵۳ کشوری که از ما برتری علمی داشته‌اند، ربوده است. در حال حاضر ایران بالاتر از کشورهایی مانند انگلستان، آلمان، کانادا، فرانسه، روسیه، ژاپن، هلند، سوئد، سوئیس، نروژ و بسیاری دیگر از کشورها قرار گرفته است. همت با اشاره به اهمیت داده‌های اسکوپوس در نظام رتبه‌بندی علم جهان افزود: در سال ۲۰۲۱ رتبه ششم جهان و در سال ۲۰۲۲ رتبه چهارم جهان را در اختیار گرفتیم که افتخار بزرگی است. وارد شدن کشور در بین ۵ کشور برتر جهان در این زمینه، نشان‌دهنده رشد علمی قابل قبول کشور در این حوزه و اراده قوی اساتید، فناوران و دانشجویان در جهت رشد و تعالی کشور است. وی با بیان اینکه کشور ایران در حال حاضر در اکثر حوزه‌های علمی در جهان صاحب رتبه‌های برتر و یا خوب است، افزود: با توجه به شرایط موجود و جریان قابل قبول تولید علم و توسعه فناوری در کشور می‌توان گفت که از مرحله باور «توانستن» عبور کردیم و در بسیاری از حوزه‌ها، دانشمندان، اساتید، دانشجویان و فناوران در اندیشه «فتح قله‌ها» و بهترین بودن هستند. دبیر ستاد توسعه دانش‌بنیان آب، اقلیم و محیط زیست ادامه داد: نقطه کانونی حرکت کشورها به سمت پیشرفت و اقتدار، فهم توانستن و باور واقعی به آن است. جوانان و اندیشمندان کشوری که توانستن خود در عرصه‌های علمی و فناوری را باور کنند، دروازه‌های پیشرفت را فتح خواهند کرد و افق‌های روشنی برای خود و کشور خواهند ساخت.

منبع: شبکه خبر

بغداد دلار را از عراق اخراج کرد

وزارت کشور عراق اعلام کرد: از این پس مبادله به دلار در این کشور جرم انگاری شده و با برخورد قانونی مواجه خواهد شد.در تازه‌ترین اقدام دولت عراق برای کنترل بازار سیاه ارز این کشور، مبادله دلار توسط مردم عراق توسط وزارت کشور ممنوع شده است. در بیانیه وزارت کشور عراق آمده است؛ دینار واحد پول ملی این کشور است و تعهد مردم در انجام تراکنش‌های مالی به دینار به‌جای ارزهای خارجی، به گسترش حاکمیت و قدرت دولت و اقتصاد عراق منجر خواهد شد. وزارت کشور عراق می‌گوید: معامله به دیگر ارزها تخلفی است که با برخورد قانونی مواجه خواهد شد. این وزارتخانه تهدید کرده کسانی که به دنبال تضعیف دینار عراق و اقتصاد این کشور هستند را مورد بازخواست قرار خواهد داد. پسِ جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ و متعاقبا اعمال تحریم‌های اقتصادی خارجی علیه عراق و حمله آمریکا به این کشور در سال ۲۰۰۳، ارزش دینار به شدت کاهش یافت و به همین دلیل مردم این کشور به سمت استفاده از دلار در معاملات خرد و کلان خود روی آوردند.

منبع: شبکه خبر

۸۵ هزار ایرانی زائر سرزمین وحی شدند

حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب عصر سه شنبه در همایش آموزشی توجیهی حج تمتع در اصفهان اظهار داشت: هزار و ۵۵۰ خادم امسال در مناسک حج به زائران خدمات رسانی می‌کنند. وی گفت افزود: پیش پروازها تا پایان اردیبهشت و پروازهای زائران از سوم خرداد آغاز می‌شود. سرپرست حجاج ایرانی گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی کشور عربستان و گرمی هوا و حضور سالمندان در حج امسال باید تمهیدات لازم برنامه‌ریزی شود و همه قسمت‌ها و بخش‌ها پیش بینی‌های لازم را انجام دهند. نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به آماری از زائران کشورمان خاطر نشان کرد: به جز عوامل ۸۵ هزار زائر ایرانی در حج ۱۴۰۲ به سرزمین وحی اعزام می‌شوند. همچنین در این همایش مدیرکل حج و زیارت استان اصفهان اظهار داشت: امسال هفت هزار و ۳۹۰ زائر از اصفهان در قالب ۵۱ کاروان راهی سرزمین وحی می‌شوند. حجت الاسلام حسین اژدری ادامه داد: اعزامی‌های ۸ خرداد تا ۱۷ خرداد مدینه قبل و مابقی زائران مدینه بعد هستند. وی با اشاره به بزرگترین و کوچک‌ترین زائر امسال گفت: کوچک‌ترین زائر ۷ سال و بزرگ‌ترین زائر ۹۶ سال سن دارد. گفتنی است که امسال کاروانی ویژه زوج‌های جوان با خدمات ویژه زوجین تدارک دیده شده است. مدیرکل حج و زیارت استان اصفهان به تعداد پروازهای برگشت زائران بیت الله الحرام اشاره کرد و گفت: پروازهای برگشت از ۱۷ تا ۲۴ تیر خواهد بود. گفتنی است که در این همایش غلامرضا رضایی معاون حج و عمره، استاندار اصفهان و آیت الله مهدوی از نمایندگان مردم در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت اصفهان حضور داشتند.

منبع: مهر

مونترال کانادا جنایات اسرائیل را محکوم کرد

شماری از فعالان در شهر مونترال کانادا به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد اشغال فلسطین، طی یک راهپیمایی جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کرده و خواستار تحریم صهیونیست‌ها شدند.شهر مونترال کانادا شاهد برپایی راهپیمایی گسترده‌ای به مناسبت ۷۵امین سالروز اشغال فلسطین بود. شرکت کنندگان در این راهپیمایی ضمن محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین، خواستار تحریم این رژیم و حمایت از ملت فلسطین شدند. در این راهپیمایی انجمن‌های جوانان در کانادا، جریان‌های چپ‌گرا، گروه صدای یهودیان حامی صلح و باشگاه دانشجویان حامی حقوق ملت فلسطین مشارکت داشتند. در حاشیه این راهپیمایی شماری از فعالان حامی فلسطین هم سخنرانی کردند. روز گذشته مصادف با ۱۵ مه ۲۰۲۳، هفتاد و پنجمین سالگرد یوم النکبه یا همان اشغال فلسطین از سوی رژیم صهیونیستی بود، رخدادی که با صدها قتل‌عام و آواره‌سازی و اخراج صدها هزار فلسطینی محقق شد.

منبع: مهر

نخست‌وزیر طالبان برکنار شد

رسانه‌های افغانستان گزارش دادند که مولوی عبدالکبیر به فرمان ملا هیبت‌الله آخوندزاده، به‌عنوان نخست‌وزیر طالبان انتخاب شد و ملا محمد حسن آخوند، به‌دلیل بیماری از نخست‌وزیری کناره‌گیری کرد.رسانه‌های افغانستان گزارش دادند که «مولوی عبدالکبیر» به فرمان «ملأ هیبت‌الله آخوندزاده» به‌عنوان نخست‌وزیر طالبان انتخاب شد و «ملأ محمد حسن آخوند» به‌دلیل بیماری از مسند نخست‌وزیری کناره‌گیری کرد. بر پایه این گزارش، خبرگزاری بین‌المللی افغانستان ساعاتی پیش گزارش داد که «حسن حقیار» مسئول دفتر ملأ مولوی عبدالکبیر در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که علت کناره‌گیری ملأ حسن آخوند، نخست‌وزیر از مسند نخست‌وزیری به علت بیماری و سالخوردگی صورت گرفته است. در همین ارتباط، رسانه‌های افعانستان گزارش دادند که ملأ حسن آخوند، نخست‌وزیر پیشین طالبان، در بیشتر نشست‌ها در کابل به‌دلیل بیماری و فرتوتی غایب بود. رسانه‌های افغانستان گزارش دادند که مولوی عبدالکبیر به فرمان ملأ هیبت‌الله آخوندزاده، به‌عنوان نخست‌وزیر طالبان انتخاب شد و ملأ محمد حسن آخوند، به‌دلیل بیماری از مسند نخست‌وزیری کناره‌گیری کرد. رهبر طالبان دستورهایش را به‌طور شفاهی به افراد نزدیک خود اعلام می‌کند و پس از آن، این دستورها عملی می‌شود. با روی کار آمدن حکومت طالبان، مولوی عبدالکبیر به‌عنوان معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان مشغول به کار شد. ملأ حسن آخوند روز جمعه گذشته در قندهار میزبان محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر، بود. طالبان گفتند که در این دیدار پیام امیر قطر به رهبر طالبان منتقل شده است.

منبع: مهر

سازمان ملل مراسم روز نکبت را برگزار کرد

کشورهای عضو سازمان ملل برای نخستین بار از زمان تأسیس رژیم صهیونیستی، مراسم یادبود پاکسازی قومی مردم فلسطین و روز تأسیس رژیم صهیونیستی را برگزار کردند.علی‌رغم فشارها و رایزنی‌های فشرده رژیم صهیونیستی و آمریکا، اعضای سازمان ملل دیروز دوشنبه برای نخستین بار مراسم یادبود هفتادو پنجمین سالروز پاکسازی قومی مردم مظلوم فلسطین و روز تأسیس رژیم صهیونیستی (روز نکبت) را برگزار کردند. بنا بر گزارش رسانه‌های رژیم صهیونیستی «گیلعاد آردان» نماینده این رژیم در سازمان ملل تلاش زیادی کرده بود تا سفرا و نمایندگان کشورها در این مراسم شرکت نکنند. ۲۴ اردیبهشت ۱۳۲۷ (۱۴ مه ۱۹۴۸ - بعضی روایت‌ها هم ۱۵ مه می‌گویند) روزی است که از آن تحت عنوان «روز نکبت» (یوم النکبة) یاد می‌شود و سرچشمه کشتار وحشیانه و آوارگی شمار بالایی از جمعیت فلسطینی است. روز نکبت همچنین روزی است که رژیم جعلی صهیونیستی در فلسطین اعلام موجودیت کرد و حدود ۸۰ درصد از خاک این کشور را به اشغال خود درآورد. در این روز مهاجرت اجباری مردم فلسطین و ورود یهودیان از سراسر جهان به سرزمین اشغالی رخ داد و به شهادت ۵۳۱ فلسطینی و آوارگی ۸۵ درصد جمعیت فلسطین انجامید. طی روزهای بعد از روز نکبت در سال ۱۹۴۸ حداقل ۱۵ هزار فلسطینی شهید و ۷۵۰ هزار فلسطینی از کشورشان اخراج شدند. این رقم بیشتر از نصف جمعیت فلسطین در آن زمان بود. در مجموع ۷۰ درصد فلسطینی‌ها اخراج یا مجبور به ترک خانه‌های اصلی خود شدند. با شروع اشغال رسمی فلسطین در بین سال‌های ۱۹۴۸ تا ۱۹۵۰ بیش از ۵۳۰ شهر و روستای فلسطینی تخریب شد. بسیاری از این تخریب‌ها به این دلیل رخ می‌داد که فلسطینی‌های آواره نتوانند به خانه‌های خود بازگردند. در طول ۷۵ سال اخیر بیش از ۱۰۰ هزار فلسطینی با گلوله مستقیم به شهادت رسیده و یک میلیون نفر نیز دستگیر شدند.

منبع: مهر

هایپرسونیک سامانه «پاتریوت» را منهدم کرد

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد نیروهای مسلح این کشور در حملات بامداد امروز یک سامانه پدافندی پاتریوت آمریکایی مستقر در شهر کی‌یف، پایتخت اوکراین را با موشک مافوق صوت (هایپرسونیک) کینژال منهدم کردند. شبکه سی‌ان‌ان اعلام کرد ارتش روسیه بار دیگر بامداد امروز شهر کی‌یف، پایتخت اوکراین را با حملات سنگین موشکی و پهپادی هدف قرار داده است. وب‌سایت شبکه سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام ارشد نظامی اوکراین نوشت: شهر کی‌یف بامداد امروز برای هشتمین بار در ماه جاری هدف حملات استثنایی و متراکمِ موشک‌های کروز، پهپادها و احتمالا موشک‌های بالستیک روسیه قرار گرفت. به گفته این منبع نظامی اوکراینی «حمله امروز ارتش روسیه از نظر حجم آتش استثنایی بود؛ با شلیک حداکثر موشک در کوتاهترین زمان.در این حملات دست‌کم سه نفر مجروج شدند.» این مقام نظامی اوکراینی مدعی شد پدافند هوایی اوکراین تمام موشک‌های مهاجم را رهگیری و منهدم کرده، اما ارتش روسیه می‌گوید موشک‌های به اهداف موردنظر اصابت کردند. ارتش روسیه در ماه‌های اخیر راهبرد و تاکتیک خود را در میدان جنگ تغییر داده و با حملات موشکی و پهپادی گسترده، زیرساخت‌های اوکراین را بمباران می‌کند. حملات موشکی گسترده ارتش روسیه علیه زیرساخت‌های اصلی اوکراین در شهرهای مختلف پس از انفجار در پل کریمه در ۱۶ مهر آغاز شده و به گفته ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در نتیجه این حملات تاکنون نزدیک به ۴۰ درصد زیرساخت‌های انرژی اوکراین از بین رفته است. پس از حملات موشکی روسیه به زیرساخت‌های اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، بارها از آمریکا و مقامات اروپایی درخواست کرد که سامانه‌های پدافندی پیشرفته در اختیار این کشور قرار دهند. سرانجام چهارشنبه گذشته واشنگتن‌پست گزارش داد که دولت آمریکا قرار است یک سامانه ضدموشکی پاتریوت در اختیار اوکراین قرار دهد؛ هر سامانه پاتریوت دارای حداکثر ۸ پرتابگر است که بسته به نوع مهمات مورد استفاده بین ۴ تا ۱۶ موشک را در خود جای می دهد. منابع آگاه به واشنگتن‌پست گفته‌اند نیروهای آمریکایی در خاک یک کشور ثالث، احتمالاً آلمان، نحوه استفاده از این سامانه را به اوکراینی ها آموزش خواهند داد. به گفته این منبع آگاه «این کار کمی طول می‌کشد، اما سربازان اوکراینی پس از این دوره آموزشی برای عملیاتی‌کردن سامانه پاتریوت، به اوکراین برمی‌گردند. این مقام آمریکایی با این حال تأکید کرد که «بعید است که این سامانه دفاع هوایی قبل از بهار به اوکراین برسد». بنا بر گزارش واشنگتن‌پست، با رونمایی از این بسته کمک نظامی، با آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، دولت بایدن نزدیک به ۲۲ دلار فقط در بخش نظامی به اوکراین کمک کرده است. «مارک هرتلینگ»، ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا در گفت‌وگو با نشریه «نیوزویک» درباره زمان عملیاتی‌شدن سامانه پاتریوت در خاک اوکراین اعلام کرد نیروهای اوکراینی برای مقابله با حملات موشکی روسیه، نمی‌توانند به این زودی‌ها از سامانه ضدموشکی و پیشرفته پاتریوت استفاده کنند. مارک هرتلینگ دراین‌باره گفت: اوکراین ماه‌ها نیاز به آماده‌سازی برای استفاده از سامانه پیشرفته ضدموشکی پاتریوت دارد. این سامانه نمی‌تواند کل خاک اوکراین را در برابر حملات موشکی، محافظت کند. وی همچنین افزود: اگر کسی تصور می‌کند با پاتریوت می‌توان کل مرز ۸۰۵ کیلومتری بین اوکراین و روسیه را محافظت کند، هیچ چیزی از عملکرد و نحوه کار این سامانه ضدموشکی نمی‌داند.

منبع: مهر

بازداشت ۶ ایرانی در آب های قطر

سفیر ایران در دوحه از بازداشت ۶ ایرانی توسط گارد ساحلی قطر خبر داد که به دلیل غواصی و تفریح به اشتباه وارد آب‌های این کشور شدند.حمید دهقانی عصر سه شنبه با انتشار توئیتی در این خصوص، افزود: پنجشنبه یکی از همکاران را به شهر راس لفان اعزام کردیم تا با ۶ هموطن دستگیر شده توسط گارد ساحلی قطر دیدار کند. به گفته او، بازداشت شدگان در سلامت کامل هستند. وی ادامه داد: آنها در حال غواصی و تفریح به اشتباه وارد آبهای قطر شده بودند و در تلاش هستیم تا با کمک مسئولان ذیربط قطری این افراد را آزاد و به کشورمان بازگردانیم.

منبع: ایرنا

موچا ۸۱ قربانی گرفت

مقام‌های میانمار سه‌شنبه اعلام کردند که شمار قربانیان طوفان موسمی «موچا» در این کشور به ۸۱ نفر افزایش یافت.موچا که سرعت وزش آن تا ۱۹۵ کیلومتر در ساعت نیز می‌رسد، یکشنبه به میانمار رسید و تاکنون خانه‌ها، قایق‌ها و خطوط انتقال برق زیادی را در غرب این کشور تخریب کرده است. خبرگزاری فرانسه به نقل از مقام‌های محلی در استان عمدتا مسلمان‌نشین راخین گزارش داد که فقط در روستاهای «بو ما» و «خاونگ دوک کار» دستکم ۴۶ نفر جان خود را از دست داده‌اند. تلویزیون MRTV میانمار نیز گزارش داد که در شهر «سیتوه» مرکز راخین فرو ریختن یک صومعه بر اثر طوفان باعث کشته شدن ۱۳ نفر شد. علاوه بر این، ۹ نفر نیز در اردوگاه آوارگان «داپاینگ» در نزدیکی سیتوه کشته شدند. موچا قدرتمندترین طوفان موسمی است که در یک دهه اخیر استان راخین میانمار را درنوردیده و باعث تخریب روستاها، کنده شدن درختان و قطع خطوط ارتباطی در بخش‌های زیادی از این استان شده است. چین برای ارسال کمک‌های اضطراری به مناطق آسیب‌دیده اعلام آمادگی کرده است. دفتر پناهجویان سازمان ملل نیز گفت که در حال بررسی گزارش‌های مربوط به کشته شدن ساکنان اردوگاه‌های آوارگان بر اثر طوفان است. مقام‌های راخین تاکید کردند که در حال ارزیابی سریع نیازها در مناطق آسیب‌دیده هستند. به نوشته اسپوتنیک، مسلمانان روهینگیا در میانمار از حقوق شهروندی و دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی بی‌بهره هستند. آنها برای خروج از روستاهای خود در راخین به کسب اجازه رسمی نیاز دارند. بسیاری از روهینگیاها به دلیل درگیری‌های قومی آواره شده و در اردوگاه‌ها زندگی می‌کنند.

منبع: ایرنا

انفجار در شمال اسپانیا ۲ کشته بر جای گذاشت

اداره امنیت منطقه باسک در شمال اسپانیا سه‌شنبه شب اعلام کرد که انفجار در شهر «اوریو» ۲ کشته بر جای گذاشت.مقام‌های اسپانیا گفتند که یک زن و یک مرد در این انفجار جان خود را از دست دادند اما تاکنون گزارشی درباره زخمی شدن افراد دیگری در این حادثه دریافت نشده است. خبرگزاری افه اسپانیا به نقل از مقام‌های این کشور گزارش داد که تحقیقات اولیه نشان می‌دهد عامل انفجار بسته‌ای بوده که توسط یکی از کشته‌شدگان حمل می‌شده است. جزییات بیشتری از این حادثه منتشر نشده است.

منبع: ایرنا

سازمان جهانی بهداشت هشدار داد

سازمان جهانی بهداشت امروز خواستار احتیاط در استفاده از هوش مصنوعی برای مراقبت‌های بهداشتی عمومی شد.سازمان جهانی بهداشت خواستار احتیاط در استفاده از هوش مصنوعی برای مراقبت‌های بهداشتی عمومی شد و گفت داده‌هایی که هوش مصنوعی برای تصمیم‌گیری هایش استفاده می‌کند، می‌تواند سوگیرانه باشد و یا در جای اشتباه به کار برود. سازمان جهانی بهداشت گفته که به ظرفیت های هوش مصنوعی علاقه‌مند است، اما نگرانی‌هایی در مورد نحوه استفاده از آن برای ارتقا دسترسی به اطلاعات بهداشتی، به عنوان ابزاری برای حمایت از تصمیم گیری و بهبود مراقبت‌های تشخیصی دارد. سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌اش اعلام کرد داده‌های مورد استفاده برای آموزش هوش مصنوعی می‌تواند مغرضانه باشد و اطلاعات گمراه‌کننده یا نادرست تولید کند و از مدل‌ها به اشتباه برای تولید اطلاعات نادرست استفاده شود. این نهاد گفته است که ارزیابی خطرات استفاده از ابزارهای مدل زبان بزرگ (LLM) مانند ChatGPT، برای محافظت و ارتقای رفاه انسان و حفاظت از سلامت عمومی، "ضروری" بود. نکته هشداردهنده این است که محبوبیت برنامه‌های هوش مصنوعی به سرعت در حال افزایش است و فناوری‌ای در حال برجسته شدن است که می‌تواند نحوه عملکرد کسب‌وکارها و جامعه را تغییر دهد.

منبع: شبکه خبر

بالون ناسا غرق شد

ناسا پس از بروز یک ناهنجاری در بالون پرفشار غول پیکرش، آن را به درون اقیانوس آرام انداخت.ماموریت یک بالون علمی ناسا حدود یک روز و نیم پس از پرواز در روز یکشنبه(۱۴ مه) پس از بروز یک نشتی غیرقابل جبران متوقف شد. این بالون که دومین بالون ناسا در نوع خود است اکنون در اعماق اقیانوس آرام قرار دارد. ناسا بالون فوق پرفشار(SPB) خود را در روز جمعه(۱۲ مه) در ساعت ۸:۰۲ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی(۰۳:۳۲ بامداد شنبه به وقت ایران) از فرودگاه واناکای نیوزلند به سمت آسمان هدایت کرد. پس از شناسایی نشتی و تلاش ناموفق برای رفع آن، مسئولین پرواز در ساعت ۸:۵۴ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۶:۲۴ به وقت ایران) در روز یکشنبه بر فراز اقیانوس آرام به این ماموریت خاتمه دادند. بالون فوق پرفشار بار محموله‌ای‌ به نام رصدخانه فضایی اکستریم ۲ را حمل می‌کرد که برای شناسایی ذرات پرتوهای کیهانی بین کهکشانی با انرژی فوق بالا طراحی شده است. این ذرات در دام جو زمین می‌افتند. منشا این نوع ذرات تا حد زیادی از دسترس محققین دور مانده است. متاسفانه، EUSO-۲ اکنون در کف اقیانوس قرار دارد و ناسا هیچ برنامه‌ای برای پرتاب بالون فوق پر فشار دیگری در سال جاری ندارد. دبی فربرادر(Debbie Fairbrother)، رئیس برنامه‌ی بالون علمی ناسا در بیانیه‌ای در روز یکشنبه گفت: این، پایان ناگواری برای ماموریت است و ما علت را که به ما در بهبود فناوری بالون‌های فوق پر فشار کمک می‌کند، بررسی خواهیم کرد. EUSO-۲ دومین و آخرین پرتاب بالن فوق پرفشار از واناکا بود. اولین بالون در روز ۱۵ آوریل به آسمان رفت و هنوز در حال پرواز است. این بالون در لایه استراتوسفر در فاصله‌ی حدود ۱۰۰ هزار فوتی(۳۰۵۰۰ متر) شناور است و تلسکوپ تصویربرداری بالون فوق پر فشار(SuperBIT) را حمل می‌کند که برای اندازه‌گیری میزان ماده تاریک در خوشه‌های کهکشانی به کار برده می‌شود. نزدیک بودن این بالون‌ها به زمین در مقایسه با پرتاب‌های مداری باعث صرفه‌جویی زیادی می‌شود. EUSO-۲ حدود دو تُن وزن داشت و بنابراین پرتاب آن به فضا بسیار هزینه‌بر بود. در صورت بروز نقص در ماموریت بالون فوق پرفشار مشابه آن چه رخ داد، محموله به عنوان یک لنگر برای بالون عمل می‌کند و به سرعت آن را به کف اقیانوس می‌کشاند و از اکثر جانداران دریایی دور می‌کند.

منبع: ایسنا

ایران برای تامین حقابه هیرمند جدی است

وزیر نیرو گفت: دولت برای تامین منابع آب هیرمند گام‌های جدی تعریف کرده و بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، حقابه ایران از رود هیرمند را تا وصول پیگیری خواهیم کرد. علی‌اکبر محرابیان ضمن اشاره به دستور رئیس‌جمهور مبنی بر پیگیری حقابه هیرمند تا حصول نتیجه، اظهار داشت: پیرو دستور ویژه رئیس جمهور به منظور تعیین و تکلیف مسئله آب شرق کشور، روز گذشته جلسه‌ای با حضور دستگاه‌های ذی‌ربط در این موضوع تشکیل شد. وزیر نیرو در تشریح جلسه برگزار شده گفت: ابعاد مختلف حل مسئله حقابه هیرمند در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت و پس از گزارشاتی که دستگاه‌های مختلف ارائه کردند، تصمیماتی به منظور احقاق حق ایران اتخاذ شد. وی افزود: مطابق گزارش‌های ارائه شده در این جلسه، دولت طالبان متعهد به عملیاتی کردن معاهده هیرمند و پرداخت حقابه ایران بر اساس این معاهده شده است. محرابیان تاکید کرد: دولت برای تامین منابع آب هیرمند گام‌های جدی تعریف کرده و بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، ما حقابه ایران از رود هیرمند را وصول خواهیم کرد. اخیرا رئیس‌جمهور در دستوری ویژه وزرای امور خارجه و نیرو را مامور به پیگیری حقابه هیرمند کرد. بلافاصله پس از این دستور، وزیر نیرو از جلسه‌ای با حضور کلیه دستگاه‌های ذی‌ربط برای تعیین تکلیف این مسئله خبر داد.

منبع: خبرنگاران جوان

تعداد کلاهک هسته‌ای آمریکا مشخص شد

آمریکا با اعلام تعداد کلاهک‌های هسته‌ای خود در بیانیه‌ای ادعا کرد به پیمان هسته‌ای استارت نو احترام می‌گذارد. وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «آمریکا در اول مارس ۶۶۲ موشک بالستیک قاره پیما را مستقر کرده است که این تعداد شامل موشک‌های نصب شده در زیردریایی‌ها و هواپیماهای بمب افکن مجهز به ۱۴۱۹ کلاهک هسته‌ای و ۸۰۰ پرتابگر است.» براساس گزارش الجزیره، آمریکا ادعا کرد که که می خواهد به معاهده «استارت نو» در زمینه خلع سلاح هسته‌ای احترام بگذارد و از روسیه که مشارکت خود را در آن به تعلیق درآورده است، خواست همین کار را نجام دهد. پیمان استارت نو آخرین معاهده دوطرفه خلع تسلیحات هسته‌ای میان روسیه و آمریکا، دو کشور دارای بزرگترین زرادخانه‌های هسته‌ای جهان است. این پیمان توسط باراک اوباما، رئیس جمهوری وقت آمریکا و دمیتری مدودف، رئیس جمهوری وقت روسیه در ۸ آوریل سال ۲۰۱۰ در پراگ، پایتخت جمهوری چک امضا شد. پیمان «استارت نو» زرادخانه‌های این دو کشور که ۹۰ درصد تسلیحات هسته‌ای دنیا را در خود جای دادند به حداکثر ۱۵۵۰ کلاهک مستقر در هر دو طرف محدود می‌کند. این پیمان همچنین علاوه بر این که تعداد پرتابگرها (لانچرها) و بمب‌افکن‌های سنگین را به ۸۰۰ فروند محدود می‌کند، شامل مجموعه‌ای از بازرسی‌های متقابل از سایت‌های نظامی هم می‌شود. ولادیمیر پوتین، در ژانویه ۲۰۲۱ پیش از پایان مدت این پیمان، آن را برای پنج سال یعنی تا سال ۲۰۲۶ تمدید کرد. اما روسیه در بهمن ماه گذشته در واکنش به کمک کشورهای غربی در جنگ اوکراین، مشارکت خود را در پیمان استارت نو به حالت تعویق درآورد.

منبع: خبرنگاران جوان

مامور فراجا زخمی شده به شهادت رسید

سروان قربانعلی پیری در راستای تامین امنیت مرزهای جنوب شرقی کشور به شهادت رسید.در تاریخ بیست و چهارم اردیبهشت‌ماه مرزبانان هنگ مرزی زابل واقع در شمال استان سیستان و بلوچستان که برای تامین امنیت مناطق مرزی راهی نقاط محل تردد قاچاقچیان شده بودند، حین درگیری با قاچاقچیان و معاندین مسلح یکی از کارکنان بر اثر اصابت گلوله مجروح شد. سروان قربانعلی پیری جمعی هنگ مرزی زابل بلافاصله به مراکز درمانی منتقل ولی متاسفانه پس از دو روز تحمل به علت شدت جراحات وارده به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

منبع: تسنیم

احارانوت دام تل‌آویو برای میلیونرهای اماراتی را فاش کرد

روزنامه یدیعوت احارانوت در گزارشی اعلام کرد، اسرائیل قرار است کازینوهای قمار را برای جذب میلیونرهای اماراتی در بندر اشغالی ایلات افتتاح کند. به نوشته این رسانه عبری زبان، اسرائیل برنامه‌های خاصی را برای جذب گردشگران متمول و پولدار عرب به ویژه اماراتی در دست اجرا دارد و به دنبال آن است که این میلیونرها که معمولا برای شرط بندی و قمار به کشورهای اروپایی سفر می‌کنند به سوی (سرزمین‌های اشغالی) جذب کند. در ادامه این گزارش آمده است، قرار است با مشارکت چند سرمایه گذار، مراکز شرط بندی و قمار برای ثروتمندان حوزه جنوبی خلیج فارس به ویژه امارات در بندر ایلات احداث شود. در همین راستا کابینه رژیم صهیونیستی هم طرح احداث خط آهن بین بئر السبع و ایلات را هم مورد بررسی قرار خواهد داد و قرار است پس از تایید این طرح در وزارت ترابری (رژیم صهیونیستی) در کابینه هم به تصویب برسد. یک منبع آگاه به احارانوت خبر داد، در صورت موفقیت طرح جذب گردشگران (قمار باز) حوزه جنوبی خلیج فارس به این ایلات موج قابل توجهی از گردشگران ثروتمند به جای اروپا به این نقطه خواهند آمد. گفتنی است امارات متحده عربی بعد از امضای توافقنامه ابراهیم با رژیم صهیونیستی، روابط خود را با این رژیم گسترش داده و همکاری بین دو طرف به ویژه در بخش اقتصادی جنبه علنی بیشتری به خود گرفته است. در این بین اخباری در رابطه با همکاری‌های اطلاعاتی و نظامی هم بین رژیم صهیونیستی و امارات متحده عربی در رسانه‌ها منتشر شده است.

منبع: تسنیم

غول‌های نفتی غرب مشتری برق ایران شدند

روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز طی گزارشی با اشاره به مردد بودن غرب در اعمال تحریم ها علیه ایران نوشت: چندین شرکت غربی از جمله شل، بریتیش پترولیوم و اکسون موبیل برق مورد نیاز خود برای فعالیت در میادین نفتی عراق را از شبکه ملی ایران می‌گیرند.یک شرکت ایرانی بزرگ‌ترین ذینفع نیروگاه برقی است که قرار است عرضه برق به یک پروژه گاز در عراق با حمایت شرکت شل را برعهده بگیرد. این نشان‌دهنده حضور گسترده تجارت ایران در عراق است و این شرکت انگلیسی را در تقابل با اولویت‌های ژئوپلیتیکی غرب در خاورمیانه قرار می‌دهد. شرکت گاز بصره که ۴۴ درصد آن در اختیار شرکت شل انگلیس قرار دارد، اصلی‌ترین مصرف‌کننده برق نیروگاه برق مستقل رمیله در جنوب عراق در زمان آغاز فعالیت تأسیسات جدید آن در ماه ژوئن خواهد بود. نیروگاه رمیله تحت مالکیت شرکت اردنی شامارا قرار دارد، اما توسط گروه ایرانی مپنا ساخته‌شده که ۷۸ درصد از درآمد فروش برق آن را دریافت می‌کند. شرکت شل انگلیس و شرکت گاز بصره هر دو ادعا می‌کنند هیچ قراردادی با مپنا ندارند. هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که پرداخت‌های شرکت گاز بصره برای برق نیروگاه رمیله ناقض تحریم‌های آمریکا و اروپا برای معامله با ایران است. اما نقش مپنا در این نیروگاه برق نشان‌دهنده وسعت حضور شرکت‌های نزدیک به ایران در زیرساخت‌های اقتصادی عراق است. ۲۰ سال پس‌از حمله آمریکا به عراق، عدم سرمایه‌گذاری، این کشور را به‌شدت به واردات گاز و برق از ایران وابسته کرده‌است. ایران بیش‌از یک‌سوم نیاز عراق به برق را تأمین می‌کند. این مشکل تنها متعلق به شرکت شل نیست. چندین شرکت نفت بین‌المللی دیگر ازجمله بریتیش پترولیوم و اکسون موبیل هم میادین نفتی را در عراق در اختیار دارند که برق خود را از شبکه ملی ایران می‌گیرند. ساخت نیروگاه رمیله توسط گروه مپنا نشان می‌دهد غرب چگونه در قوانین خود برای رابطه با تهران طی یک دهه گذشته مردد بوده‌است. این شرایط فعالیت برای سرمایه‌گذاران خارجی در عراق را پیچیده می‌کند. وقتی گروه مپنا در ۲۰۱۵ برای کمک به ساخت نیروگاه رمیله انتخاب شد، ایران در آستانه امضای قرارداد اتمی با قدرت‌های غربی قرار داشت و روابط رو به بهبود بود. ۳ سال بعد دونالد ترامپ از این قرارداد خارج شد و تحریم‌ها را وضع کرد. قرارداد ساخت نیروگاه ۳۰۰۰ مگاواتی رمیله در ۲۰۱۴ به شرکت شامارا اعطا شد و تحت حمایت یک قرارداد خرید برق با وزارت برق عراق قرار داشت. این شرکت در ابتدا امیدوار بود بتواند با یک شریک آمریکایی یا اروپایی کار کند، اما حضور داعش در بخش‌هایی از عراق و سوریه در تابستان آن سال سرمایه‌گذاران غربی را فراری داد. درنهایت گروه مپنا یک قرارداد ۲.۰۵ میلیارد دلاری برای ساخت و تحویل این فناوری اساسی برای نیروگاه رمیله را بدست آورد. نیروگاه رمیله تا ۱۵۰۰ مگاوات برق از ۲۰۲۰ تولید می‌کند. وزارت برق عراق تنها تأمین‌کننده برق در این کشور است، یعنی به‌عنوان واسطه‌ای در نیروگاه رمیله عمل کرده و برای برق تولید شده به شرکت‌های شامارا و مپنا سود می‌پردازد و این برق را به مشتریانی مثل گاز بصره می‌فروشد. شرکت شامارا ۲۲ درصد از درآمد تولید برق را در این نیروگاه در اختیار می‌گیرد و بقیه آن به شرکت مپنا برای بازپرداخت کاری که در این پروژه انجام داده تعلق می‌گیرد. شرکت شل تأکید دارد هیچ قراردادی با شرکت مپنا یا هیچ نهاد ایرانی دیگری ندارد و نمی‌تواند درمورد زیرساخت‌ها، جریان منابع مالی یا قراردادهای وزارت برق عراق با سایر شرکت‌ها اظهار نظر کند.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha