یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
موشک بالستیک خیبر 4

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

ایران از خیبر ۴ رونمایی کرد

با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جدیدترین محصول از خانواده موشک‌های بالستیک خرمشهر با نام خیبر رونمایی شد.به مناسبت سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر، موشک خرمشهر ۴ با نام «خیبر» جدیدترین محصول موشکی سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع، صبح پنجشنبه با حضور امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی شد. موشک خیبر که جدیدترین نسخه از خانواده موشک‌های خرمشهر است، موشکی سوخت مایع با برد ۲۰۰۰ کیلومتر و سرجنگی ۱۵۰۰ کیلوگرمی است که علاوه بر برخورداری از ویژگی‌های راهبردی، از ویژگی‌های تاکتیکی نیز برخوردار است. از جمله ویژگی‌های بارز موشک خرمشهر، برخورداری از سامانه هدایت و کنترل در فاز میانی پرواز است که استفاده از این سامانه و موتورهای هدایتگر در سرجنگی منجر به کنترل وضعیت و اصلاح مسیر سرجنگی در خارج از جو می‌شود و عملا تمام هدایت و کنترل این موشک در خارج از جو زمین رقم می‌خورد. این ویژگی منجر به آن می‌شود که خرمشهر ۴ یا خیبر بی‌نیاز از فعالیت سیستم هدایت و کنترل در داخل جو باشد و به این ترتیب در برابر حملات جنگ الکترونیک به طور کامل مصون باشد. از دیگر مزیت‌های این فرآیند هدایت و کنترل، بی‌نیازی سرجنگی موشک خرمشهر ۴ به بالک‌های کنترلی است که باعث کاهش وزن سیستم‌های مورد نیاز در سرجنگی و افزایش وزن مواد ناریه می‌شود. سرعت آماده‌سازی و روانه‌سازی بسیار کم نیز از دیگر ویژگی‌های بارز خرمشهر ۴ است که از این موشک در کنار ویژگی‌های راهبردی‌اش، یک موشک تاکتیکی نیز ساخته است. مدت زمان لازم برای شلیک این موشک به دلیل استفاده از سوخت خودمشتعل (هایپرگولیک)، بی‌نیازی از تزریق سوخت راه‌انداز و هوا و عدم نیاز به نشانه‌روی افقی پس از عمودسازی، کمتر از ۱۲ دقیقه است و همچنین به دلیل برخورداری از مخازن جدید سوخت، می‌توان سوخت را در آن تزریق کرد و موشک را به مدت چند سال در حالت شارژ، نگهداری کرد. موشک خرمشهر ۴ به دلیل برخوداری از موتور بسیار قدرتمند خود، از ضربه ویژه بسیار بالایی برخوردار است که این ضربه ویژه بر روی زمین ۲۸۰ و در شرایط خلأ ۳۰۰ ثانیه است. همچنین برخورداری از این موتور باعث شده تا سرعت این موشک در خارج از جو به ۱۶ ماخ و در داخل جو به ۸ ماخ برسد. مقاوم‌تر بودن سازه موشک در نسل جدید خرمشهر دیگر ویژگی این موشک است که باعث شده لانچر آن را با سرعت بیشتری بتوان جابجا کرد.

منبع: ایرنا

ایران به رتبه اول کشاورزی رسید

علیرضا آل امین در جلسه ستاد بیمه کشاورزی و تجلیل از بیمه گذاران نمونه استان زنجان گفت: با سازمان‌های بین المللی مربوطه مکاتبات انجام شده است که به زودی دبیرخانه بیمه کشاورزی کشورهای منطقه در ایران تأسیس خواهد شد که این امتیاز و بُرد بلندی به لحاظ دیپلماسی برای کشور محسوب می‌شود. وی با تاکید بر لزوم برنامه ریزی جهت ماندگاری کشاورزی برای آیندگان، گفت تمام کشورهای پیشرفته دنیا به این نتیجه رسیده اند که اگر در ۲ حوزه پیشرو باشند کشورشان موفق است که این موارد حوزه نظامی و بخش کشاورزی است. آل امین با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب از سال‌ها پیش بر اهمیت این بخش تاکید داشتند، یادآورشد: پیشرفت و رسیدن به خودکفایی در تولید برخی از محصولات را مدیون رهبری هستیم که اگر تدابیر ایشان نبود شاید الان این بخش نابود شده بود. وی گفت: از ظرفیت بسیج برای توسعه بیمه استفاده کردیم و در این خصوص تفاهمنامه منعقد شده با آن‌ها به مرحله عملیاتی رسیده است که بر این اساس باید تبلیغ و مزایای بیمه را تبیین کنند. آل امین افزود: بانک‌ها در اعطا و امهال تسهیلات نقش بیمه را نیز در نظر بگیرند چراکه اگر بیمه باشد به یقین تسهیلات اعطایی در همان بخش هزینه می‌شود و بانک کشاورزی نیز تلاش زیادی در این خصوص داشته است. وی با بیان اینکه دنیا به سمت هوشمند سازی و استفاده از فناوری‌های نوین در حرکت است و کشور ما نیز نباید از آن عقب بماند، گفت: کار جدید این صندوق، که برای اولین بار در تاریخ ایران اتفاق افتاد، حمایت از محیط زیست است. آل امین گفت: شعار حمایت از محیط زیست را دیگران دادند، ولی دولت سیزدهم آن را عملی کرد به طوریکه از وحوشی که در حال انقراض هستند حمایت می‌شود و اگر این حیوانات به مزارع کشاورزان و یا دامِ دامداران خسارتی وارد کنند و کشاورزان آسیبی به این وحوش نزنند، خسارت آن‌ها از سوی دولت پرداخت می‌شود. وی با بیان اینکه امسال ۳۰ میلیارد تومان برای این کار تأمین شده است، تاکید کرد: مسؤولان و دولت برای حمایت از بخش کشاورزی به جد وارد صحنه شده اند که در این راستا و برای تحقق اهداف باید بیمه محصولات فرهنگ سازی شده و توسعه یابد.

منبع: مهر

مجلس روبان ۲۰ ساله فرودگاه شهدای گناباد را قیچی کرد

همزمان با دهه کرامت، فرودگاه شهدا گناباد به عنوان سومین فرودگاه خراسان رضوی با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد. فرودگاه شهدای گمنام صبح پنج‌شنبه چهارم خرداد ۱۴۰۲ با به زمین نشستن هواپیمای حامل رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد. فرودگاه شهدای گناباد با وسعت ۳۸۰ هکتار با دو هزار و ۷۰۰ متر باند دارای عرض ۶۰ متر است و تا فرودگاه مشهد ۲۷۰ کیلومتر، تا فرودگاه سبزوار ۳۰۰ کیلومتر و تا فرودگاه بیرجند ۲۱۸ کیلومتر فاصله دارد و پس از راه‌اندازی، سومین فرودگاه خراسان رضوی بعد از مشهد و سبزوار خواهد بود. پروژه فرودگاه شهدای گناباد که از حدود ۳۰ سال قبل آغاز شده است تا سال ۱۳۹۰ تحت مالکیت وزارت کشور بود و پس از واگذاری به شرکت فرودگاه‌ها در ۱۲ سال گذشته تحت عملیات احداث سطوح پروازی، ترمینال و سایر اماکن فرودگاهی قرار گرفت. فرودگاه شهدا گناباد با هزینه‌ای بالغ بر شش هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال توسط شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران احداث شده است. با راه اندازی فرودگاه گناباد علاوه بر مردم این شهرستان، بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از جمعیت شهرستان‌های بجستان، رشتخوار، مه‌ولات، خواف در خراسان رضوی و نیز شهرستان‌های فردوس، سرایان، خضری و قائن در شمال استان خراسان جنوبی نیز از ظرفیت این فرودگاه برخوردار می‌شوند. یادآور می‌شود در مراسم افتتاح فرودگاه شهدای گناباد، سرکنسول‌های عراق، افغانستان و پاکستان، حمیدرضا سیدی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، محمد محمدی بخش معاون وزیر و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، استاندار خراسان رضوی، جمعی از فرمانداران و ائمه جمعه و قشرهای مختلف مردم حضور دارند.

منبع: شبکه خبر

ابتلای خفیف به کرونا رنگ بندی کشور را تغییر نداد

بنابر اعلام وزارت بهداشت، در شبانه روز گذشته ۴۶ بیمار مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شد.از دیروز تا امروز ۴ خردادماه ۱۴۰۲ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴۶ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی و ۲۳ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۶۱۱ هزار و ۴۹۰ نفر رسید. در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱ نفر از بیماران کووید ۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری، به ۱۴۶ هزار و ۲۵۰ رسید. تا کنون ۷ میلیون ۳۶۵ هزار و ۳۴۱ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. ۱۸۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۵۶ میلیون و ۶۲۹ هزار و ۹۸ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است. در حال حاضر، یک شهر در وضعیت نارنجی، ۶۸ شهر در وضعیت زرد و ۳۷۹ شهر کشور نیز در وضعیت آبی قرار دارند.

منبع: مهر

ایران و ارمنستان به توافق تجاری رسیدند

مدیرهماهنگی امور نهادهای مالی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد از ایجاد منطقه آزاد مشترک ارس و مغری خبر داد و گفت: ایران و ارمنستان برای ایجاد منطقه آزاد مشترک ارس و مغری توافق کردند.زهره بهره‌بر در نشست تخصصی مناطق آزاد مشترک در جلفا، اظهار داشت: ایجاد مناطق آزاد مشترک میان ایران و کشورهای هدف در دستور کار دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد قرار دارد و ما بر تحقق این موضوع تاکید داشته و پیگیر شکل‌گیری این مناطق هستیم. وی ادامه داد: هدف شکل گیری مناطق آزاد مشترک ارائه خدمات، مدیریت و مالکیت مشترک است که توسعه دیپلماسی اقتصادی، ارتقا همکاری‌های منطقه، تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاران و توسعه زیرساخت‌های تجاری را سبب می‌شود. مدیر هماهنگی امور نهادهای مالی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد ادامه داد: افزایش درآمد ارزی، سرمایه‌گذاری خارجی و درآمدهای دولت در کنار رشد صادرات و ارتقا مهارت نیروی انسانی از جمله مزایای دیگر مناطق آزاد مشترک است. وی برنامه‌ریزی، سرمایه‌گذاری، راه‌اندازی، بهره‌برداری و توسعه زیرساخت‌ها، ارائه خدمات، بازسازی و نگهداری، بهینه‌سازی و اجرای طرح‌های توسعه‌ای، تحکیم و توسعه روابط کشور جهت بهره‌مندی از ظرفیت‌های بالقوه طرفین، توسعه صادرات و رونق تجارت، تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاران مشترک را از محورهای اصلی مناطق آزاد مشترک عنوان کرد. زهره‌بهره بر از پیگیری ایجاد منطقه آزاد مشترک ارس و مغری ارمنستان خبر داد و خاطرنشان کرد: در راستای تحقق این موضوع، مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد با آرسن آواگیان، سفیر ارمنستان در تهران دیدار و گفتگو کردند.

منبع: مهر

دنا رکورددار ناوشکن های کشور شد

مشاور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: دنا رکورددار ساخت ناوشکن در داخل کشور است به این دلیل که از یک بدنه فولادی برخوردار بوده و تمامی بدنه، تجهیزات و تسلیحات این ناوشکن در داخل کشور تولید شده است. منوچهر علیپور در نشست خبری با تبریک فرارسیدن سالروز سوم خرداد آزادی خرمشهر اظهار داشت: سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع در زمره سازمان‌های دانش بنیان است که موفق شده برای برخی از محصولات از جمله زیر سامانه‌ها تاییدیه دانش بنیانی بگیرد. مشاور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و جانشین رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع گفت: ما انواع شناورهای سطحی، زیر سطحی، اثر سطحی و قایق‌های تندرو را با ویژگی‌های خاص عرض شد، تولید کرده ایم و گروه‌های پشتیبانی، بخش رانش، الکترونیک و تسلیحات دریایی آن را انجام می‌دهند. علیپور ادامه داد: سازمان صنایع دریایی در یک بسته کلی، گروه دستیابی پلتفرم یا بن سازه را طراحی می‌کند، سپس گروه‌های همکار، رانش و الکترونیک تسلیحات را تکمیل می‌کنند و این دستاورد نهایتاً به یک شناور، قایق تندرو، قایق پرنده، هاورکرافت و یا شناورهای سطحی بزرگ مثل انواع ناوشکن‌ها تبدیل می‌شود. جانشین رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع با اشاره به ماموریت ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش در سفر به دور دنیا تصریح کرد: ناوشکن تمام ایرانی دنا به تازگی از یک ماموریت تاریخی برگشت که این ناوشکن توسط سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع تولید شده و توانست در یک ماموریت حساس و افتخار آفرین برای ایران تاریخ سازی کند. وی با اشاره به ساخت ناوشکن دنا در مدت ۶ سال توسط وزارت دفاع، گفت: ناوشکن دنا رکورد ساخت ناوشکن در داخل کشور دارد که از یک بدنه فولادی برخوردار است، به نحوی که تمام بدنه، تجهیزات و تسلیحات این ناوشکن در داخل کشور تولید شده و نماد توان علمی و فنی کشور است. علیپور اظهارداشت: امروز در تولید انواع فولادهای دریایی به خودکفایی رسیده ایم و عبور دنا از سه اقیانوس آرام، هند و اطلس، نمایش افتخار آفرین برای صنعت کشور است. وی تصریح کرد: ما براساس نیاز نیروهای مسلح همواره در حال به روز رسانی تجهیزات و فناوری ها هستیم و دنا با پیشرفته ترین تجهیزات و تسلیحات مجهز شده و در حوزه زیر سیستم ها از نرم افزارهای بروز استفاده کرده ایم. جانشین رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع گفت: ناوشکن دنا نسبت به دو پلتفرم قبلی از ویژگی های بسیار پیشرفته تری برخوردار است.

منبع: ایرنا

ایران وارد فاز سه درمان فلج مغزی شد

مسوول واحد تحقیق و توسعه شرکت فناوری بن یاخته های رویان گفت: در چند سال اخیر محصول سلولی از بافت بند ناف به دست آمد که نتایج کارآزمایی بالینی آن در درمان فلج مغزی کودکان امیدبخش بوده و بزودی فاز سوم آن به عنوان اولین کشور دنیا در ایران آغاز می شود. معصومه نوری در نشست خبری مرکز ذخیره سازی خون بند ناف رویان در سنندج، اظهار کرد: ۴۵ سال از شناسایی سلول های خون ساز در بند ناف می گذرد و در طول ۳۵ سالی که از اولین پیوند خون بند ناف گذشته، هشت میلیون واحد خون بند ناف در دنیا ذخیره شده و تعداد زیادی بانک خون بند ناف در گوشه و کنار دنیا مشغول ارائه خدمات بوده و افزون بر ۵۰ هزار خون بند ناف پیوند شده است. وی افزود: در ۲ دهه گذشته سلول درمانی در بخش های مهم پزشکی بازساختی اهمیت خود را پیدا کرده و سرمایه گذاری های بسیاری در زمینه سلول درمانی انجام گرفته است و در سال های آینده نقشی پررنگ تر از خون بند و ضمایم زایمانی شاهد خواهیم بود مسوول واحد تحقیق و توسعه شرکت فناوری بن یاخته های رویان با بیان اینکه این شرکت اولین بانک خون بند ناف خاورمیانه است که با ۱۸۰ هزار نمونه، پیوندهای موفقی را ثبت کرده است، تاکید کرد: یک یافته علمی باعث شده تا مجموعه صنعتی شکل بگیرد که خروجی آن زنده ماندن افراد است سرمایه‌گذاری روی دانش و یافته‌های علمی اگرچه زمان‌بر است ولی منجر به سامان دادن بسیاری از امور کشور خواهد شد. وی با بیان اینکه در شرکت فناوری بن یاخته های رویان تحقیقات و خدمات بسیاری انجام گرفته است، افزود: یک بخش از تحقیقات به ثمر رسیده، بخشی در مرحله درمان و بخشی در مرحله مارکت است. نوری ادامه داد: دسترسی به دانش فنی ذخیره‌سازی بافت بند ناف از تحقیقاتی است که به سرانجام رسیده است و بزودی در این حوزه خدمات رسانی می شود. (این تکنولوژی امکان ارایه خدمات ذخیره سازی بافت بندناف به عنوان منبع ویژه ای از سلول های مزانشیمی را فراهم می کند و به عبارت دیگر این طرح پیش زمینه دستیابی به دانش فنی ذخیره سازی بافت بندناف برای متقاضیانی است که علاقمند به ذخیره بافت بندناف فرزندشان در ایران هستند). وی با اشاره به اینکه علاوه بر خون بند ناف، سایر ضمایم زایمانی نیز در درمان بیماری ها کاربرد دارد گفت: پرده آمنیوتیک (غشای نازک دور جنین) به عنوان پانسمان بیولوژیک در درمان زخم های دیابتی و سوختگی کاربرد دارد که بزودی وارد داروخانه می شود. به گفته مسوول واحد تحقیق و توسعه شرکت فناوری بن یاخته های رویان بخشی از محصولات این شرکت در حوزه تحقیقاتی سرم خون بند ناف در مرحله تحقیقاتی است که در کشت سلولی مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی مورد استفاده قرار می گیرد. نوری با بیان اینکه تمام تلاش ما کاربردی کردن فعالیت های انجام گرفته است، اظهار کرد: شرکت فناوری بن یاخته های رویان در حوزه فعالیت خود از پیشروترین شرکت های منطقه است که تاکنون ۶۰ پیوند بیماری های خونی، سلول درمانی حدود ۱۲۰ کودک فلج مغزی و بیش از ۴۰۰ پیوند خون بند ناف در کشور انجام شده است.

منبع: ایرنا

رکورد ۵۲ ساله کردستان شکست

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان گفت: بارش های استان در سال آبی جاری نسبت به میانگین بلند مدت ۵۲ ساله حدود هشت درصد بیشتر است و به این صورت رکورد ۵۲ ساله بارندگی در کردستان شکست. آرش آریانژاد اظهار کرد: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۴۶۰ میلیمتر بارش در استان ثبت شده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۸ درصد رشد دارد. وی به افزایش ۷۳ درصدی حجم آب سدهای استان در سال آبی جاری اشاره داشت و افزود: بارش نزولات جوی، ذوب شدن برف‌ها و ایجاد رواناب‌های مناسب، پرآب شدن سدها و منابع آبی استان را به دنبال داشت. مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان به سرریز شدن سدهای مریوان و بانه در ابتدای امسال اشاره و اضافه کرد: در صورتی که حجم ورودی رواناب‌ها به همین روال ادامه یابد احتمال سرریز شدن سد سورال دهگلان نیز وجود دارد. آریانژاد با اشاره به اینکه طبق پیش بینی هواشناسی تا ۱۵ خرداد ۲ موج بارشی دیگر در استان داریم، یادآور شد: با وجود افزایش حجم سدها و بارش، استفاده بهینه از منابع آبی ضروری است. ۱۸ سد در کردستان وجود دارد که از این تعداد مدیریت ۱۲ سد در اختیار استان و بهره‌برداری مابقی سدها در اختیار استان‌های همجوار از جمله آذربایجان‌غربی و کرمانشاه قرار دارد.

منبع: ایرنا

نیکاراگوئه قول اتحاد با ایران داد

نماینده ریاست جمهوری نیکاراگوئه در امور روسیه با بیان اینکه تجاوزهای آمریکا به تولد جهان چند قطبی سرعت می‌بخشد، تاکید کرد بیش از هر زمان دیگری باید با کشورهای دوست همچون روسیه، چین و ایران در برابر هجمه جنون‌آمیز و بی‌منطق غرب متحد شد.لائورِئانو اورتگا (Laureano Ortega) نماینده ریاست جمهوری نیکاراگوئه در امور روسیه در گفت‌وگو با شبکه آرتی (RT) بر حمایت ماناگوآ از مسکو در نبرد علیه آمریکا و ناتو تاکید کرد. اورتگا تاکید کرد: ما فدراسیون روسیه را همراهی می‌کنیم، از تلاش‌ها و نبردی که برای زندگی مردم روسیه و برای صلح بشریت در مواجهه با موج جدید فاشیسم در حال انجام است، حمایت می‌کنیم. به گفته این مقام نیکاراگوئه‌ای، این موج جدید فاشیسم به طور عمده از دولت دست نشانده اوکراین ناشی می‌شود که توسط واشنگتن و اتحاد آتلانتیک کنترل می‌شود. اورتگا گفت: بسیار مهم است که بیش از هر زمان دیگری با روسیه متحد شویم، با کشورهای برادر، دوستانی مانند چین و ایران که همگی مورد هجوم این موج جنون و بی‌منطقی غرب هستند. نماینده ریاست جمهوری نیکاراگوئه در روسیه همچنین خاطر نشان کرد تحریم‌هایی امپراتوری علیه کشورهای مخالف سیاست‌های آن وضع می‌کند چیزی بیش از تجاوزهای غیرقانونی نیست. وی با این حال تصریح کرد که دقیقاً اقدامات تنبیهی غیر منطقی واشنگتن و متحدانش تولد نظم نوین جهانی، جهان چندقطبی را تسریع کرده است. وی افزود: کشورهای مخالف این سلطه متوجه شده‌ایم که زمان آن فرا رسیده است که با اتحاد و با اقداماتی که به ما امکان می‌دهد مکانیسم‌های مالی خود، سازوکارهای همکاری همبستگی، محترمانه، مبتنی بر قانون و خیر عمومی را در این راه برای مقابله با این همه بی‌قانونی‌ها و آنچه در حوزه هژمونیسم بوده است، به کار بندیم.

منبع: ایرنا

ایران حمله تروریستی به پالایشگاه گاز پاکستان را محکوم کرد

سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاکستان حمله تروریستی به پالایشگاه میعانات گازی در شمال غرب این کشور که منجر به جان باختن ۶ نفر از نیروهای امنیتی پاکستان شد را قویا محکوم کرد.بخش دیپلماسی عمومی و رسانه سفارت ایران در اسلام‌آباد با صدور بیانیه‌ای حمله به تاسیسات یک پالایشگاه گازی واقع در ایالت خیبرپختونخوا که منجر به جان باختن نیروهای امنیتی شد، را محکوم کرد. در این بیانیه آمده است: سفارت جمهوری اسلامی ایران با ابراز تاسف نسبت به جان باختن نیروهای پاکستانی در این حمله تروریستی، با خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی می‌کند. به گزارش منابع خبری پاکستان، تروریست‌ها بامداد سه شنبه به یک پالایشگاه استخراج گاز در شمال غرب پاکستان حمله کردند که طی آن چهار نفر از نیروهای پلیس و دو نگهبان کشته شدند. گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان مسوولیت این حمله را برعهده گرفت. طالبان پاکستانی، سال هاست که از کوه‌های دور افتاده واقع در شمال غربی و در نزدیکی مرزهای این کشور با افغانستان دست به حملات تروریستی می‌زنند که عمده این حملات علیه نیروهای امنیتی و زیرساخت‌های دولتی پاکستان انجام می‌شود.

منبع: ایرنا

هاکان دمیر وارد تهران شد

هاکان دمیر، سرمربی جدید تیم ملی بسکتبال ایران با استقبال دبیر کل فدراسیون بسکتبال وارد تهران شد.هاکان دمیر سرمربی جدید تیم ملی بسکتبال ایران بامداد امروز با استقبال محسن معزی فر دبیرکل فدراسیون بسکتبال وارد تهران شد. هاکان دمیر قرار است در نشستی با حضور رئیس فدراسیون بسکتبال، در خصوص برنامه‌های کلی تیم ملی در راه آماده سازی برای حضور در جام جهانی گفتگو کند. سرمربی تیم ملی بسکتبال ایران پنجشنبه ۴ خرداد، فینال دوم لیگ برتر بسکتبال کشور بین شهرداری گرگان و کاله مازندران را در آمل از نزدیک نظاره خواهد کرد.

منبع: شبکه خبر

زورگیران کاج دستگیر شدند

رئیس پلیس پیشگیری تهران از دستگیری ۲ مرد که از خانم‌ها با تهدید سلاح سرد زورگیری می‌کردند، خبر داد و گفت: متهمان به ۱۶ فقره زورگیری اعتراف کردند سرهنگ محمد گودرزی گفت: شب سی و یکم اردیبهشت ماه سال جاری عملیات کلانتری ۱۴۱ شهرک راه آهن در حال گشت زنی در محدوده خیابان کاج تهران بودند که به یک موتورسیکلت ۲ ترک که افراد گذری از خیابان را زاغ زنی می‌کردند، مشکوک و تحت مراقبت‌های ویژه پلیسی قرار می‌دهند. وی گفت: متهمان در همین حین به طرف خانمی حمله‌ور و با تهدید سلاح سرد از وی اقدام به زورگیری کرده که مأموران به سرعت برای دستگیری زورگیران وارد عمل شدند و متهمان به محض رؤیت خودروی گشت با موتورسیکلت از محل متواری شدند. این مقام انتظامی به اقدامات پیش دستانه پلیس و آمادگی هر چه تمام‌تر مأموران کلانتری اشاره کرد و گفت: با اجرای طرح مهار و اعلام مشخصات متهمان به سایر گشت‌های انتظامی، موتورسیکلت متهمان متوقف و هر ۲ متهم در یک عملیات منسجم و پلیسی دستگیر و در بررسی‌های بیشتر از متهمان سه دستگاه تلفن همراه کشف شد. رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ ادامه داد: متهمان ۵۰ و ۲۳ ساله در تحقیقات اولیه به جرم خود و ۱۶ فقره سرقت مشابه با همکاری همدیگر معترف و اظهار داشتند پس از سرقت و زورگیری تلفن همراه اموال مسروقه را به فرد معینی فروخته‌اند. سرهنگ گودرزی در پایان با اشاره به سوابق متهمان در امر سرقت خاطرنشان کرد: در این رابطه شناسایی مال‌خر اموال مسروقه در دستور کار پلیس قرار دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

تسلیحات اتمی روسیه راهی بلاروس شد

به گزارش خبرگزاری دولتی روسیه، وزرای دفاع روسیه و بلاروس امروز (پنجشنبه) سندی را برای استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی روسیه در بلاروس به امضا رساندند. خبرگزاری تاس روسیه در شرایطی امضای سند استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی روسیه در بلاروس را منتشر کرد که رسانه‌های روسی گزارش دادند که سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه گفته که غرب در حال به راه انداختن «جنگ اعلام‌نشده» علیه روسیه و بلاروس است. روسیه و بلاروس که بابت جنگ اوکراین دیدگاه بسیار نزدیکی دارند، در اوایل سال جاری میلادی توافق کردند که بخشی از زرادخانه هسته‌ای تاکتیکی مسکو را در بلاروس مستقر کنند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در ماه مارس با بیان اینکه روسیه تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس مستقر می‌کند، به ناتو به دلیل حمایت‌های نظامی‌اش از اوکراین و دامن زدن به بن‌بست با غرب هشدار داد. رئیس‌جمهوری روسیه پیش‌تر تهدید کرده بود که در صورت گسترش بیشتر ناتو، این کشور تسلیحات نظامی خود را در مرزهای کشورهای عضو این پیمان نظامی مستقر خواهد کرد. الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس هم مدت‌هاست که موضوع استقرار سلاح‌های هسته‌ای به‌گفته او «تاکتیکی» در بلاروس را مطرح کرده بود. پوتین استقرار تسلیحات هسته‌ای روسیه در بلاروس را امری عادی توصیف کرده و گفت ایالات متحده سال‌هاست که تسلیحات و سامانه‌های هسته‌ای خود را در خاک کشورهای متحدانش مستقر کرده است. او گفت: در اینجا هیچ چیز غیرعادی وجود ندارد؛ اولا ایالات متحده چندین دهه است که این کار را انجام می‌دهد. آنها مدت‌هاست که تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی خود را در خاک کشورهای متحد مستقر کرده‌اند. ما توافق کردیم که همین کار را انجام دهیم. تاکید می‌کنم بدون نقض تعهدات خود و بدون نقض تعهدات بین‌المللی در مورد عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای این کار را انجام می‌دهیم.

منبع: ایسنا

اوربیت رسما تعطیل شد

شرکت هوافضایی ویرجین اوربیت(Virgin Orbit) پس از فروش هواپیمای فضایی خود موسوم به «دختر کیهانی» به شکل رسمی تعطیل شد. به نظر می‌رسد شرکت ویرجین اوربیت دارایی‌های سامانه پرتاب خود را به شرکت‌های استراتولانچ(Stratolaunch)، راکت لب(Rocket Lab) و لانچ(Launch) به مبلغ ۳۶.۴ میلیون دلار فروخته و بدنی ترتیب با فروختدن دارایی‌های خود از مسابقه فضایی خارج شده است. بنابراین شرکت ویرجین اوربیت، شرکتی که اخیراً در تلاش خود برای انجام اولین پرتاب تاریخی موشک از خاک بریتانیا شکست خورده بود، به ‌دلیل اعلام ورشکستگی در ماه گذشته در ایالات متحده رسما تعطیل شد. این شرکت که ریچارد برانسون میلیاردر بریتانیایی آن را تاسیس کرده بود، پس از این که دادگاهی در ایالات متحده در ناحیه دلاوِر آن را ورشکسته اعلام کرد و دارایی‌های آن را به مناقصه‌ گذاشت و فروخت، رسما تعطیل شد. این اتفاق پس از تلاش ناموفق این شرکت برای انجام اولین پرتاب از بریتانیا در ماه ژانویه رخ داده است. این شرکت که به هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ اصلاح‌شده‌اش به نام «دختر کیهانی»(Cosmic Girl) شناخته می‌شود، در ماه‌های اخیر برای ادامه حیات، دارایی‌های خود را می‌فروشد. ویرجین اوربیت ماه در ژانویه با یک ماموریت ماهواره‌ای از بریتانیا به فضا رسید، اما موشک در نهایت نتوانست به مدار برسد. این شرکت که پیش از آن با ضرر ۵۰.۵ میلیون دلاری مواجه بود، ۹ ماهواره مشتری خود را در ماموریتی به نام Start Me Up از بین برد. اگر چه ویرجین اوربیت چهار پرتاب موفق ماهواره از ایالات متحده را قبلا انجام داده بود، اما شکست در اولین مأموریت از خاک بریتانیا نقش مهمی در مشکلات بعدی آن ایفا کرد. شکست ماموریت Start Me Up تاثیرات زیادی روی این شرکت گذاشت، زیرا از آن به عنوان ماموریتی یاد می‌شد که عصر جدیدی را برای صنعت فضایی بریتانیا آغاز می‌کند. ویرجین اوربیت برای بهبود وضعیت مالی خود دو ماه پس از شکست آن ماموریت، فعالیت‌های خود را متوقف کرد و اکثر کارمندان آن نیز اخراج شدند. با این حال، این شرکت نتوانست بودجه بلندمدت خود را تامین کند و ماه گذشته در ایالات متحده اعلام ورشکستگی کرد. دارایی‌های اصلی آن از جمله «دختر کیهانی» به شرکت‌های استراتولانچ، راکت لب و لانچ فروخته شده است. هواپیمای «دختر کیهانی» برای حمل موشک LauncherOne تا ارتفاع تقریباً ۱۰ هزار و ۷۰۰ متری ساخته شده است که به محض رسیدن LauncherOne به آن ارتفاع، از هواپیما جدا می‌شود و پس از رسیدن به فاصله ایمن، موتورهایش را برای رساندن محموله‌های خود به مدار زمین روشن می‌کند. شرکت استراتولانچ هفته گذشته پیشنهادی ۱۷ میلیون دلاری برای «دختر کیهانی» ارائه کرد. سال گذشته، دَن هارت، مدیرعامل ویرجین اوربیت گفت که LauncherOne در نهایت می‌تواند برای پرتاب‌های ماهواره‌ای کوچک استفاده شود و افزود که روزی می‌توان از آن برای پرتاب وسایل نقلیه مافوق صوت برای تحقیقات استفاده کرد. این احتمالاً همان چیزی است که استراتولانچ در ذهن دارد. هواپیمای این شرکت موسوم به Roc، مهم‌ترین هواپیمای عملیاتی در جهان است که در ابتدا برای پرتاب ماهواره‌های کوچک طراحی شد. شرکت استراتولانچ در سال ۲۰۱۹ به ورشکستگی نزدیک شد، اما از آن زمان با موفقیت توانسته خود را به عنوان یک پرتابگر مافوق صوت برای مشتریانی از جمله پنتاگون بالا بکشد. گزارش‌ها حاکی از آن است که استراتولانچ در پیشنهاد خود موفق بوده است و در عین حال، شرکت راکت لب تأسیسات تولیدی ویرجین اوربیت را با مساحت ۱۴۴ هزار فوت مربع مستقر در لانگ‌بیچ کالیفرنیا به قیمت ۱۶.۱ میلیون دلار خریداری کرده و شرکت لانچ نیز تأسیسات این شرکت در موهاوی(Mojave) را به قیمت ۲.۷ میلیون دلار خریداری کرده است. بنابراین، فروش دارایی‌های ویرجین اوربیت در آمریکا در مجموع به رقم ۳۶.۴ میلیون دلار رسیده است. ویرجین اوربیت در بیانیه‌ای گفت: شرکت ما در طول تاریخ خود در خط مقدم نوآوری بوده و با سکوی پرتاب هوایی LauncherOne کمک‌های قابل توجهی در زمینه پرتاب موشک‌های تجاری داشته است. فناوری پیشرفته، تخصص بی‌نظیر و تعهد به برتری این شرکت، آن را به پیشروی صنعت پرتاب فضایی تجاری در حال ظهور تبدیل کرده بود. مدیریت و کارکنان ویرجین اوربیت مایلند از همه ذینفعان، از جمله مشتریان، شرکا، سرمایه گذاران و کارمندان برای حمایت و فداکاری آنها در طول این سالیان تشکر صمیمانه داشته باشند. از طریق تلاش‌های جمعی آنها بوده که این شرکت توانسته است به نقاط عطف قابل توجهی دست یابد و کمک‌های ماندگاری در پیشرفت پرتاب ماهواره در ایالات متحده و بریتانیا داشته باشد. میراث ویرجین اوربیت در صنعت فضایی برای همیشه در یادها خواهد ماند. فناوری‌های نوآورانه، تعقیب بی‌وقفه تعالی و تعهد تزلزل ناپذیر برای پیشبرد مرزهای پرتاب هوایی، اثری پاک نشدنی در این صنعت بر جای گذاشته است. گفتنی است، این شرکت که توسط ریچارد برانسون، بنیان‌گذار گروه ویرجین در سال ۲۰۱۷ تأسیس شد، هرگز به عنوان یک شرکت سهامی عام سودی کسب نکرد.

منبع: ایسنا

وام ضروری بازنشستگان کشوری ۳۰ میلیونی شد

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به افزایش رقم وام ضروری بازنشستگان به ۳۰ میلیون تومان گفت: نوبت اول وام ضروری به حساب بازنشستگان کشوری واریز شد.نعمت‌الله ترکی اظهار کرد: فعال شدن سامانه ثبت‌نام اینترنتی وام ضروری، که از روز شنبه ۶خرداد فعال می‌شود، براساس درخواست بازنشستگان و با هدف تسریع در خدمت به متقاضیانی که نیاز پیش‌بینی نشده به وام دارند در نظر گرفته شده است. وی افزود: نخستین مرحله پرداخت وام ۳۰ میلیون تومانی، با توجه به اولویت‌بندی متقاضیانی که ثبت‌نام کرده بودند، برای ۳۲هزار نفر از واجدان شرایط شب گذشته واریز شد. براساس این گزارش، دوره جدید وام ضروری بازنشستگان کشوری با افزایش دوبرابری و به مبلغ ۳۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت ۳۶ ماهه و کارمزد سالانه ۴ درصد به حساب متقاضیان واجد شرایط واریز می‌شود.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha