یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آیت‌الله عباس کعبی

حوزه/ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: سند توسعه فرهنگ مهدویت و انتظار تدوین شده است و مسجد مقدس جمکران ظرفیت ملی و بین‌المللی دارد و باید از این ظرفیت برای توسعه فرهنگ انتظار بهره ببریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت‌الله عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری در آیین اختتامیه چهارمین دوره جشنواره ملی مهدویت که امروز، در دانشگاه قم و به همت جهاد دانشگاهی برگزار شد، با بیان اینکه جهاددانشگاهی، نهاد دیرینه انقلابی است که برای تبیین مهدویت تلاش زیادی می‌کند، گفت: امام خمینی(ره) می‌فرماید: ما همه انتظار فرج داریم، انتظار فرج انتظار قدرت اسلام است و باید کوشش کنیم قدرت اسلام در عالم تحقق پیدا کند و مقدمات ظهور را فراهم کنیم.

وی ادامه داد: امروز مناسبات ظالمانه گسترده‌ای بر جهان حاکم است و منشأ این ظلم، نظام استکبار و جهان سلطه است که بحران‌هایی برای بشریت ایجاد کرده است و چالش انسان معاصر بحران مدیریت جهانی است که طاغوتی و ظالمانه است. بحران خانواده، اخلاق، مسخ هویت انسانی، ناامنی، شکاف طبقاتی و جنگ فقیر و غنی و تغذیه بحران‌های امروز جهان است که ریشه آن در مدیریت طاغوت جهان است.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: در جنگ جهانی دوم فکر کردند در سایه حق وتو، امنیت جهانی تولید می‌کنند که آغازی برای صلح توأم با امنیت شود، اما این‌گونه نشد و چه بسا جهان در آستانه جنگ سوم جهانی باشد، همچنین هندسه نوین جهانی نیز مطرح است. باید دنبال یک نقشه جهانی برای نجات بشریت باشیم؛ جهان تشنه نیروی انسانی شایسته با مقیاس جهانی و تحول در ساختارهای جهانی است.

آیت الله کعبی ادامه داد: تمدن نوین جهانی در سایه رهبری انسان شایسته در جهان است و یکی از پیامدهای‌های مهدویت، حاکمیت انسان کامل با مدیریت جهانی و رهبری الهی است که این رهبری باید بر پایه سنت الهی یعنی مهدویت باشد.

وی با بیان اینکه امروز در جهان باید فرهنگ سنتی‌های الهی را نهادینه‌سازی کنیم، گفت: سنت هدایت، رحمت، اختیار، تغییر سرنوشت جهانی بر پایه اراده بشریت، تلاش برای ساخت جامعه بر مدار ایمان و عمل صالح همان سنت‌هایی است که باید نهادینه شود. تحول جهانی فرهنگی زیرساخت تحول سیاسی اجتماعی است و به‌دنبال تحول سیاسی، امنیت فراگیر جهانی ایجاد می‌شود، سپس تحقق اهداف نهایی خلقت و تحقق کرامت انسان ایجاد می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: دوره‌هایی برای تاریخ بشریت طراحی شده و دوره‌هایی در راه است، اکنون در دوره انقلاب اسلامی و دولت اسلامی هستیم و برای رسیدن به مرحله ظهور باید خودسازی و جامعه‌پردازی و تواصی به حق و تواصی به صبر را ترویج کنیم. امروزه در جامعه شاهد انسان‌هایی با تنوع فرهنگی، اخلاقی، روحی و عاطفی هستیم. انسان کامل محور و فصل‌الخطاب جهان است، جهان نیازمند امام و انسان کامل است و این همان گام مهم ایمان‌سازی است.

وی با بیان اینکه راه‌حل جهانی برای بشریت ارتباط با امام زمان(عج) است و در همین راستا رسالت جشنواره‌های مهدویت باید معرفت، محبت، توسل و ایجاد فرهنگ جهانی ارتباط با امام زمان(عج) باشد، گفت: سند توسعه فرهنگ مهدویت و انتظار تدوین شده است و مسجد مقدس جمکران ظرفیت ملی و بین‌المللی دارد و باید از این ظرفیت برای توسعه فرهنگ انتظار بهره ببریم.

آیت الله کعبی یادآور شد: امام‌(ره) مهدویت را از انزوا به فرهنگ انتظار فعال، حرکت‌بخش، روزآمد و الهام‌بخش و مسئولیت‌ساز تبدیل کرد که از دل آن حل مشکلات جهانی و صلح پایدار و امنیت پایدار بر پایه عدالت با ظهور محقق می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha