یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
امارات

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

ترور خاموش افسران موساد در ایتالیا

رسانه‌های صهیونیستی همچنان ابهاماتی را در رابطه با چرایی غرق شدن قایق حامل ۲۰ افسر اطلاعاتی موساد در شمال ایتالیا مطرح می‌کنند.شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارشی خبر داد، حادثه مرگ یک افسر ۵۴ ساله سرویس اطلاعات خارجی اسرائیل موساد که به همراه شمار دیگری از افسران موساد سوار قایقی تفریحی در شمال ایتالیا بودند، همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.افسر مذکور که اداره نظامی نظارت بر مطبوعات اجازه افشای نام و مشخصاتش را نمی‌دهد، به همراه ۲۰ افسر دیگر که نیمی از آنها اسرائیلی و بقیه ایتالیایی بودند، سوار قایق سانحه دیده بودند. در ادامه این گزارش آمده است که یک هواپیمای نظامی به شکل اختصاصی برای بازگرداندن جسد افسر کشته شده و ۱۰ همقطارش به فلسطین اشغالی، به ایتالیا اعزام شد. اما روزنامه یدیعوت احارانوت در گزارشی در این رابطه فاش کرد: ۱۸ نفر از ۲۰ راکب این قایق از افسران فعلی و سابق سرویس اطلاعات اسرائیل بودند و در این حادثه دو افسر اطلاعاتی ایتالیایی و همسر صاحب قایق در این حادثه جان خود را از دست دادند. در ادامه این خبر آمده است: نیروهای امنیتی ایتالیایی به دلیل حساسیت موضوع تمامی زخمی‌های این حادثه را از بیمارستان دولتی خارج و به یک مرکز درمانی وابسته به نیروهای امنیتی ایتالیا منتقل کردند تا مانع از افشای هویت آنها شود. در فلسطین اشغالی نیز اداره نظارت نظامی بر مطبوعات افشای نام و تصویر افسر کشته شده را به دلیل حساسیت موقعیت شغلی سابقش ممنوع اعلام کرده و رسانه‌ها صرفاً اعلام کردند وی یکی از افسران اطلاعاتی و از افسران بسیار مهم به شمار می‌رفت که حتی دوستانش هم از فعالیت‌های امنیتی وی اطلاع چندانی نداشتند. از سوی دیگر، صفحه اینتل تایمز در فضای مجازی که خود را نزدیک به سرویس اطلاعات و عملیات خارجی رژیم صهیونیستی موساد معرفی می‌کند، فاش کرد: مسئله غرق شدن قایق تفریحی در ایتالیا علاوه بر جنبه سانحه‌ای آن، مسائل اطلاعاتی هم در خود نهفته دارد به خصوص که اطلاعاتی به دست آمده است که نشان می‌دهند افسران سابق موساد به همراه صاحب این قایق تفریحی، یک هموطن او و یک تبعه روس برای بررسی اقداماتی که از غرب آغاز و به یک کشور عربی منتهی می‌شود، گرد هم آمده بودند و با وجود آن که تحت پوشش برگزاری یک جشن تولد تجمع کرده بودند اما ظاهراً یک ملاقات کاری در عرف جاسوسی بود که دو گروه ایتالیایی و اسرائیلی جهت هدف قرار دادن طرف ثالثی انجام داده بودند. به اعتراف این رسانه عبری‌زبان موساد اسرائیل از خاک اروپا برای ضربه زدن به اهداف گروه‌های اسلامی فعالیت می‌کند که بسیاری از این عملیات‌ها اصلاً رسانه‌ای نشده و مسئولیت آن هم به عهده گرفته نمی‌شود.

منبع: تسنیم

امارات دومین ضربه را به آمریکا و اسراییل زد

یک رسانه صهیونیست خروج امارات از ائتلاف دریایی با آمریکا در خلیج فارس را یک «ضربه جدید» به تلاش‌های ضد ایرانی واشنگتن و رژیم صهیونیستی ارزیابی کرد و نوشت: اولین ضربه، ازسرگیری روابط تهران و ریاض بود. این اظهارات پس از آن بیان شد که وزارت خارجه امارات متحده عربی امروز چهارشنبه، خروج ابوظبی از ائتلاف دریایی با آمریکا را در منطقه خلیج فارس تأیید کرد.امارات متحده عربی «توصیف های اشتباه» برخی رسانه های آمریکایی در خصوص مذاکراتش با آمریکا در مورد امنیت دریایی را رد کرد. وزارت امور خارجه امارات در بیانیه ای اعلام کرد که ابوظبی «به گفت و گوی مسالمت آمیز و راههای دیپلماتیک به عنوان یکی از ابزارهای تقویت اهداف مشترک درخصوص امنیت و ثبات در منطقه متعهد است».این بیانیه در رد ضمنی توصیف های ساعات گذشته برخی رسانه های آمریکایی افزود:«امارات در پی ارزیابی مستمر خود از همکاری امنیتی موثر با همه شرکا، دو ماه پیش از مشارکت خود در نیروی دریایی متحد خارج شد اما به تعهدات خود برای تضمین امنیت دریانوردی در دریاهای خود به شیوه ای مسئولانه و مطابق با قوانین بین المللی ادامه خواهد داد. »در ساعات گذشته، برخی رسانه های آمریکایی به نقل از مقامات این کشور بدون ذکر نام مدعی شده بودند که اماراتی ها «از عدم واکنش آمریکا» به توقیف نفتکش ها توسط ایران در روزهای ۲۷ آوریل و سوم ماه مه ابراز ناخرسندی کرده اند. آمریکا در آوریل سال ۲۰۲۲ میلادی تشکیل «نیروی دریایی متحد» در منطقه خلیج فارس و دریای سرخ را برای آنچه مهار نقش ایران در منطقه خوانده بود، اعلام کرده بود.

منبع: ایرنا

آمریکا به جاده دیپلماسی برگشت

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت که ترجیح واشنگتن حل و فصل موضوعات مربوط به ایران از طریق دیپلماتیک است. رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران سه شنبه به وقت محلی در مصاحبه با رادیوی ملی آمریکا درباره برنامه‌های هسته‌ای کشورمان مدعی شد که پیشنهاد احیای برجام را در ماه اوت گذشته رد کرده است. به گزارش خبرگزاری آنادولو، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در این گفتگو افزود: ترجیح ما گزینه دیپلماتیک است و فکر می‌کنم که این واقعا ثابت شده است که مؤثرترین و پایدارترین راه برای اطمینان از عدم دستیابی ایران به بمب (هسته ای) است. مذاکره کننده ارشد آمریکا در گفتگوهای غیرمستقیم با ایران در عین حال گفت: اما ما برای بازدارندگی نیز مسیر مشخصی داریم. راب مالی در تداوم هراس واشنگتن از پیشرفت‌های هسته‌ای ایران بار دیگر به خروج دولت قبلی آمریکا از برجام انتقاد کرد و گفت: همانطور که رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و مشاور امنیت ملی گفته اند این یک تصمیم بی پروا بود که ما را در وضعیت بسیار بدتری قرار داد. این مقام ارشد آمریکایی در عین حال مدعی شد: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا بارها به صراحت گفته است که اجازه نخواهیم داد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد. وی در تداوم ادعاهای واشنگتن علیه برنامه هسته‌ای ایران که همواره تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی بوده است، گفت: در صورتی که ایران گام‌هایی بردارد که به منزله تصمیم برای دستیابی به سلاح هسته‌ای باشد، آمریکا از ابزارهای بازدارنده‌ای استفاده خواهد کرد تا برای آن‌ها روشن کند که همه گزینه‌ها روی میز است. رابرت مالی ادامه داد: ما امیدواریم که بتوانیم این موضوع را از طریق راه‌های دیپلماتیک حل کنیم و آماده هستیم در این مسیر حرکت کنیم.

منبع: خبرنگاران جوان

دفترچه انتخاب رشته‌ کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ منتشر شد

دفترچه انتخاب رشته‌های تحصیلی برای مجازین به انتخاب رشته در آزمون ورودی کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۲ در سایت سازمان سنجش منتشر شد. پیش از این کارنامه و نتایج اولیه داوطلبان حاضر در جلسه آزمون ورودی مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۲ در سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org منتشر شده است. دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی (شماره ۲) این آزمون که شامل شرایط، ضوابط و ظرفیت پذیرش رشته‌ها است از امروز چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ در پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش قابل دریافت است. آن دسته از افرادی که براساس محتوای کارنامه مذکور مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی در این آزمون شده‌اند، لازم است براساس مفاد این اطلاعیه نسبت به دریافت دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی (شماره ۲) و همچنین تکمیل فرم انتخاب رشته‌های اینترنتی خود در موعد مقرر اقدام کنند. داوطلبان پس از اطمینان از صحت رشته محل‌های انتخابی خود، از روز پنجشنبه ۱۱ خرداد تا ساعت ۲۴ روز سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ با وارد کردن اطلاعات کارت اعتباری، شماره شناسنامه یا کد رهگیری که در پایان ثبت‌نام اولیه توسط سیستم به متقاضی داده شده است (درج این اطلاعات برای ورود به برنامه انتخاب رشته ضروری است) نسبت به ثبت کدرشته محل‌های انتخابی (حداکثر تا ۱۰۰ کدرشته‌محل) و تکمیل فرم مذکور اقدام کنند. پس از تأئید نهایی رشته‌های انتخابی توسط متقاضی، رسید توسط سیستم در اختیار وی قرار داده خواهد شد، در غیر این صورت انتخاب رشته آنان تکمیل نشده است. آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۲ در روزهای ۱۱ و ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ برگزار شد و تعداد ۴۷۱ هزار و ۵۲۸ نفر در این آزمون شرکت کردند.

منبع: مهر

مذاکرات آتش‌بس سودان تعلیق شد

ارتش سودان از تعلیق مشارکت در مذاکرات آتش‌بس با نیروهای پشتیانی سریع این کشور خبر داد.به گفته یکی از مقامات سودان، ارتش این کشور مشارکت در مذاکرات آتش‌بس با نیروهای پشتیبانی سریع به میانجی‌گری عربستان را به حالت تعلیق درآورده است. این منبع سودانی که به شرط حفظ هویت حاضر به مصاحبه شده، می‌گوید که «ارتش سودان به این دلیل تصمیم به تعلیق مذاکرات گرفته که شورشیان، حتی یکی از شروط آتش‌بس کوتاه‌مدت از جمله خروج از بیمارستان‌ها و ساختمان‌های مسکونی را اجرایی نکرده و به دفعات آتش‌بس را نقض کرده‌اند.» آمریکا و عربستان اواخر رو دوشنبه اعلام کردند که ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع سودان برای تمدید توافق آتش‌بس بشردوستانه به مدت پنج روز به توافق رسیده‌اند. با این حال و به‌رغم تعهدات، درگیری‌ها دیروز دوباره در خارطوم و همچنین دافور ازسرگرفته شد. عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان گفته که «ارتش این کشور آماده است تا زمان رسیدن به پیروزی، مبارزه کند.» در سوی دیگر، محمد حمدان دقلو (حمیدتی)، معاون سابق برهان که حالا به دشمن وی تبدیل شده، گفته که نیروهای پشتیبانی سریع «از حق دفاع از خود استفاده کرده‌اند. او همچنین ارتش سودان را به نقض آتش‌بس متهم کرد. از زمان آغاز درگیری‌های خشونت‌آمیز در سودان در ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین)، تاکنون بیش از یک هزار و ۸۰۰ نفر کشته شده‌اند. بنا به اعلام سازمان ملل متحد، بالغ بر یک میلیون نفر نیز در این کشور آواره شده و حدود ۳۵۰ هزار نفر دیگر نیز از سودان گریخته‌اند.

منبع: مهر

پویش کتابخوانی «خاتون و قوماندان» آغاز شد

پانزدهمین دوره پویش کتابخوانی «کتاب و زندگی» با محوریت کتاب «خاتون و قوماندان» از امروز چهارشنبه دهم خرداد با همکاری مرکز رسانه‌ای شیرازه و انتشارات ستاره‌ها، آغاز شده است. «خاتون و قوماندان» نوشته مریم قربان‌زاده، روایت زندگی ام‌البنین حسینی، همسر شهید علیرضا توسلی معروف به (ابوحامد)، فرمانده لشکر فاطمیون است. علیرضا توسلی ۱ مهر ۱۳۴۱ در افغانستان به دنیا آمد و ۹ اسفند ۱۳۹۳ در شهر درعای سوریه شهید شد. او فرمانده و بنیانگذار لشکر فاطمیون بود. ابوحامد با شروع جنگ ایران و عراق به کردستان رفت و بیش از یک سال در آن منطقه حضور داشت. وقتی جنگ ایران و عراق به پایان رسید، برای جنگ با ارتش شوروی به افغانستان رفت و دوباره در سال ۷۴، زمانی که نیروهای طالبان در افغانستان روی کار آمده بودند، دوباره به افغانستان رفت. وقتی بحران سوریه، آغاز شد، او در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۳۹۲ راهی سوریه شد و یک سال بعد در نبرد با جبهه النصره شهید شد. آرامگاه او در مشهد است. چندی پیش رهبر انقلاب تقریظی بر این کتاب نوشتند که در اردیبهشت امسال رونمایی شد.این دوره از پویش همراه با ۵۰۰ میلیون ریال جوایز نقدی است و علاقه‌مندان برای شرکت در آن می‌توانند عدد ۶ را به سامانه پیامکی ۹۰۰۰۹۸۲۵ ارسال یا کتاب را از کتابفروشی‌های سراسر کشور تهیه کنند.

منبع: مهر

نخستین هواپیمای ونزوئلا در دمشق به زمین نشست

اولین پرواز خطوط هوایی بین‌المللی ونزوئلا پس از ۱۲ سال وقفه، امروز (چهارشنبه) با پرواز از فرودگاه «کاراکاس» در فرودگاه بین‌المللی دمشق به زمین نشست.در این هواپیما ۱۰۲ مسافر از جمله وزیر حمل و نقل ونزوئلا، معاون وزیر خارجه این کشور و یک هیئت همراه حضور داشتند. برپایه این گزارش، قرار است هر ۱۵ روز، یک پرواز میان دمشق و کاراکاس انجام شود. در همین راستا، «رامون ولاسکز» وزیر حمل و نقل ونزوئلا در فرودگاه دمشق اعلام کرد: پس از ۱۲ سال، پروازهای میان دو کشور را از سر می‌گیریم و این پرواز نشان دهنده پیروزی ملت‌ و کشور ونزوئلا و سوریه است. «خوسیه پیومورگی موساتیس» سفیر ونزوئلا در دمشق نیز در این باره گفت: ازسرگیری پروازها نتیجه تلاش‌های قابل ستایش دو کشور است و یک گام برای تقویت روابط میان آنها به شمار می‌رود. ونزوئلا علی‌رغم اینکه خود با تحریم‌های یکجانبه آمریکا مواجه است اما در جریان حادثه زلزله ویرانگر سال گذشته در سوریه، با اعلام همبستگی با دمشق، کمک‌هایی را برای زلزله زدگان در این کشور و ترکیه ارسال کرد.

منبع: ایرنا

اعتصاب شبکه ریلی انگلیس را مختل کرد

هزاران تن از کارکنان راه‌آهن انگلیس در ادامه موج روزافزون اعتراض‌ها علیه بحران هزینه‌های زندگی دست از کار کشیده و بخش گسترده‌ای از خدمات ریلی این کشور را در آستانه برگزاری فینال جام حذفی فوتبال انگلیس مختل کردند.در این حرکت اعتراضی خدمات ۱۵ شرکت ریلی صبح امروز (چهارشنبه) دیرتر از زمان معمول شروع شد و حرکت قطارها امشب زودتر به پایان می‌رسد. بر اساس گزارش‌ها فقط ۴۰ درصد قطارها امروز تردد می‌کنند و برخی از اپراتورها نیز به طور کامل متوقف شده‌اند. اعضای اتحادیه اسلف که در اعتراض به دستمزدهای پایین و شرایط نامطلوب کاری چندین بار طی یک سال گذشته دست به اعتصاب زده‌اند می‌گویند که انگیزه آن‌ها برای رسیدن به حقوق خود، کم نشده است. آن‌ها همچنین قصد دارند که روز شنبه، هم‌زمان با فینال جام حذفی فوتبال، دوباره اعتصاب کنند. اعضای بزرگترین اتحادیه شبکه ریلی انگلیس موسوم به «آر ام‌ تی» نیز یک روز پیش از آن (جمعه) دست از کار خواهند کشید. بر اساس برنامه اعلام شده نیمی از خدمات شبکه ریلی انگلیس در این روز مختل خواهد شد. با توجه به تجربیات گذشته، اختلالات ناشی از اعتصاب ها تا یک روز پس از برگزاری اعتصاب ادامه دارد. به این ترتیب انتظار می‌رود که مسافران تا روز یکشنبه با مشکل تردد با قطار مواجه باشند. بر اساس گزارش‌ها، دولت تاکنون پیشنهادی را برای بهبود حقوق اعضای اتحادیه‌های اسلف و آر ام‌ تی نداده است. این درحالیست که تورم و هزینه‌های زندگی در انگلیس به بالاترین حد طی ۴۰ سال گذشته رسیده و سندیکاهای معترض می‌گویند که دستمزد کارکنان متناسب با وضع موجود نیست.رکود اقتصادی، تورم مهارنشدنی، کمبود انرژی و مشکلات معیشتی همه و همه مردم انگلیس را از رفاه همیشگی خود محروم کرده به اعتراض واداشته است. بهمن سال گذشته نیم میلیون نفر از مشاغل عمومی در اقدامی هماهنگ و کم سابقه دست به اعتصاب زده‌اند. در این حرکت اعتراضی که یک چالش بزرگ برای دولت محافظه‌کار ریشی سوناک بشمار می‌رود، معلمان، کارکنان دانشگاه‌ها، رانندگان قطار، کارمندان دولت و بسیاری دیگر از مشاغل در تداوم اعتراض به افزایش افسارگسیخته هزینه‌های زندگی و مشکلات عمیق مالی دست از کار کشیدند. آخرین اعتراض تاریخ‌ساز مشاغل عمومی به سال ۲۰۱۱ بر می‌گردد که حدود ۳ میلیون نفر در اعتراض به اصلاحات نظام بازنشستگی کشور دست از کار کشیدند. طبق برآوردهای صورت گرفته تحرکات اعتراضی ماه‌های اخیر میلیاردها پوند به اقتصاد بحران زده انگلیس زیان زده است. مرکز ملی آمارهای انگلیس هم اعلام کرده که در سال گذشته میلادی بیش از ۱.۶ میلیون روز کاری از دست رفت که این میزان بالاترین رقم سالانه از سال ۱۹۹۰ بشمار می‌رود. رفتاری که سوناک در ماه‌های اخیر نشان داده گونه‌ای از خوش باوری است که اوضاع خودبخود بهبود می‌یابد. او همچنین روی لایحه‌ای که برگزاری اعتصاب‌ها در کشور را محدود می‌کند حساب زیادی باز کرده است. در لایحه پیشنهادی دولت سوناک، سطحی حداقلی از خدمات عمومی مشخص شده است که بر اساس آن کارگران و کارکنان در بخش‌های خدمات اضطراری عمومی حق اعتصاب نخواهند داشت. بر اساس این لایحه از هر ۵ کارگر انگلیسی یک نفر در معرض خطر ممنوعیت اعتصاب قرار خواهد گرفت. کارشناسان معتقدند که درصورت تداوم اعتراضات عمومی، بعید نیست که دولت ریشی سوناک تا پیش از پایان سال جاری میلادی سقوط کرده و بحران سیاسی جدیدی در آستانه انتخابات عمومی (که قرار است در اکتبر ۲۰۲۴ برگزار شود) شکل بگیرد.

منبع: ایرنا

تورم، دولت انگلیس را به سیاست جنگ‌های جهانی متوسل کرد

هم زمان با افزایش افسار گسیخته قیمت مواد غذایی و تشدید آمار فقر در انگلیس، دولت این کشور طرحی را در دست بررسی دارد که همچون دوران جنگ‌های جهانی، برای اقلام ضروری سقف قیمت تعیین کند.استیو بارکلی وزیر بهداشت انگلیس در گفت‌وگو با شبکه بی‌بی‌سی اعلام کرد که دولت در حال مذاکره با خرده فروشان در مورد چگونگی پاسخ به "نگرانی های واقعی" مردم در مورد تورم مواد غذایی و هزینه های زندگی، از جمله امکان ارائه سقف های داوطلبانه قیمت است. وی مذاکرات صورت گرفته با فروشگاه‌ها را سازنده خواند اما «اندرو اوپی» از کنسرسیوم خرده‌فروشی بریتانیا، که سوپرمارکت‌های بزرگ در این کشور را نمایندگی می‌کند، گفت که این طرح "تفاوتی" در قیمت‌های بالای مواد غذایی، که نتیجه افزایش هزینه‌های انرژی، حمل‌ونقل و نیروی کار است، ایجاد نخواهد کرد. وی با متهم کردن دولت به بالا نگه داشتن تورم مواد غذایی علیرغم کاهش قیمت کالاها تصریح کرد: "دولت باید به جای مهار قیمت‌ها به سبک دهه ۱۹۷۰، بر کاهش تشریفات اداری تمرکز کند." کارشناسان اقتصادی معتقدند که مداخله دولت برای مهار قیمت مواد غذایی، اقتصاد بحران زده انگلیس را تشدید می‌کند. «ایان دانکن اسمیت» رهبر پیشین حزب حاکم محافظه کار در همین پیوند هشدار داد: «همیشه هنگامی که دولت در بازارهای آزاد ورود می‌کند کارها پیچیده می‌شود».«جان ردوود» نماینده پیشین حزب کارگر هم عنوان کرد که هرگونه مداخله دولت در تعیین قیمت مواد غذایی "خطرات تضعیف رقابت" در بازار را افزایش می دهد. عضو ارشد کنسرسیوم خرده‌فروشی بریتانیا می‌گوید که سود فروشگاه‌ها طی یک سال گذشته به میزان قابل‌توجهی کاهش یافته و بسیاری از اقلام مارک‌دار جای خود را به محصولات ارزان قیمت داده‌اند. با این حال داده‌های آماری نشان می‌دهد که تورم مواد غذایی طی یک سال گذشته به طور متوسط ۲ برابر شده و کارشناسان پیش بینی می‌کنند که قیمت‌ها در ماه‌های آینده افزایش بیشتری را تجربه کند تا حدی که سهم آن در تعیین نرخ تورم از بهای انرژی، سبقت بگیرد. اندیشکده بنیاد رزلوشن برآورد کرده است که اگر مردم انگلیس عادت‌های خرید خود را تا یک ماه آینده تغییر ندهند، یک هزار پوند به قبوض سالانه آن‌ها اضافه می‌شود. این وضع طبق گزارش رزلوشن، به خانواده‌های فقیرتر آسیب بیشتری وارد می‌کند زیرا نسبت بیشتری از درآمد خود را صرف خرید مواد غذایی می‌کنند. برخی از کارشناسان معتقدند که دولت می‌تواند به جای مداخله در کار بازار، کمک‌هزینه‌های اقشار آسیب‌پذیر را افزایش دهد؛ اما مشکلات عمیق اقتصادی، تورم بالا، رکود و کمبود منابع درآمدی، قدرت مانور مالی دولت را محدود کرده است. اقتصاد انگلیس این روزها حال و روز چندان خوشی ندارد؛ بیشتر آمارها و گزارش‌ها از افت شاخص‌های مالی و دورنمای تاریک اقتصادی در این کشور خبر می‌دهند. دولت اصرار دارد که ارزیابی‌های ارائه شده چندان با واقعیت‌ها همسو نیست اما نارضایتی‌های گسترده مردم، اعتراضات خیابانی و اعتصاب وسیع مشاغل عمومی شاهدی بر عمق مشکلات اقتصادی کشور است که قابل کتمان نیست. البته مقامات دولت انگلیس به صراحت به مردم این کشور اعلام کرده اند که مشکلات و چالش‌های اقتصادی، درسال جاری میلادی از بین نخواهد رفت و از وعده نصف شدن تورم تا پایان امسال عقب نشینی کرده‌اند.

منبع: ایرنا

ایران به خودکفایی میوه‌ ای رسید

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه ایران در تولید همه میوه‌ها خودکفا و صادرکننده است، گفت: سالانه به صورت تقریبی ۶ میلیارد دلار درآمد ارزی حاصل صادرات محصولات کشاورزی است که نیمی از این درآمد ارزی مربوط به حوزه باغبانی است. محمدمهدی برومندی افزود: علیرغم محدودیت‌ها و به رقم مزیت‌ها و تنوع خوب اقلیمی بیش از ۱۳۵ میلیون تن محصول کشاورزی در کشور تولید می‌شود که بخشی از این میزان برای تأمین نیازهای داخلی و بخشی نیز در سبد صادراتی کشور قرار گرفته است. معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: این درحالیست که میزان تولید محصولات کشاورزی در ایران و در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تنها ۴۶ میلیون تن بود. وی تاکید کرد: سالانه به صورت تقریبی ۶ میلیارد دلار درآمد ارزی حاصل از صادرات محصولات کشاورزی است که نیمی از این درآمد ارزی مربوط به حوزه باغبانی است. برومندی با ارائه آماری از میزان اراضی کشاورزی باغی کشور تصریح کرد: اکنون در بخش باغبانی کشور حدود ۲۶ میلیون تن انواع محصولات باغبانی تولید می شود و سه میلیون هکتار از اراضی کشاورزی باغی است.

منبع: شبکه خبر

دادستانی به پرونده نمایشگاه‌های تهران ورود کرد

مدیرعامل نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب تهران از ورود دادستانی به پرونده انتقال نمایشگاه‌های تهران به شهرآفتاب خبر داد.مدیرعامل نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب تهران گفت: دادستان کل کشور با توجه به اعتراضات مردمی به پرونده انتقال نمایشگاه‌های تهران به شهرآفتاب وارد شده و دادستان نامه‌ای به معاون اول ریاست جمهوری ارسال کردند.ورود دادستانی به پرونده انتقال نمایشگاه‌های تهران به شهرآفتابعباس تقدسی نژاد افزود: به نوعی مدعی العموم وارد مسئله نمایشگاه‌ها شده تا مسئله انتقال نمایشگاه‌ها تعیین تکلیف شود. مدیرعامل نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب تهران گفت: همیشه بهانه برای انتقال نیافتن نمایشگاه‌ها به شهرآفتاب وجود داشته که شهرآفتاب به لحاظ فضای نمایشگاهی نمی‌تواند پوشش خوبی بدهد و برای حل این موضوع با کمک شهردار و شورای شهر با اختصاص بودجه مطلوب، ساخت و ساز فضاهای جدید را شروع کردیم و تا اواسط سال، حدود ۳۶ هزار متر به فضای نمایشگاهی اضافه خواهیم کرد. عباس تقدسی نژاد با تاکید بر اینکه امسال را سال توسعه فضای نمایشگاهی در نظر گرفتیم، افزود: با این توسعه همه نمایشگاه‌های کشور قابلیت اجرا در سالن‌های نمایشگاهی شهرآفتاب را بدست می‌آورند. به گفته مدیر عامل شهر آفتاب، با ساخت ساختمان جدید براساس استاندارهای نمایشگاهی دیگر شهرآفتاب به طور کامل آمادگی میزانی از هر نمایشگاه را دارد.

منبع: شبکه خبر

سیمرغ پرواز کرد

هواپیمای ترابری سیمرغ ساخته متخصصان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع با موفقیت تست پروازی خود را پشت سر گذاشت.هواپیمای ترابری سیمرغ، ساخته متخصصان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع با موفقیت تست پروازی خود را پشت سر گذاشت. این هواپیما باز طراحی و توسعه یافته هواپیماهای هم نسل خود است که کاملاً متناسب با نیاز های مورد تقاضای دستگاه های کشوری و لشکری و همچنین لحاظ نمودن شرایط آب و هوایی کشور و مطابق با استانداردها و مقررات بین المللی به همت جوانان این مرز و بوم در وزارت دفاع و شرکت های دانش بنیان، طراحی، تولید و ساخته شده و در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ با حضور وزیر دفاع و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری رونمایی شد. سبک‌بودن، میزان حمل بار، شعاع عملیات پروازی، تناسب با شرایط اقلیمی کشور، توان نشستن و برخاستن در باندهای کوتاه، چابکی و سریع بودن این هواپیما در خدمات رسانی هایی از قبیل آمبولانس هوایی از ویژگی ها و کاربردهای هواپیمای ترابری سبک «سیمرغ» است. طراحی و ساخت این هواپیما علاوه بر ارز آوری قابل توجه، پایین آوردن هزینه ها،اشتغال مستقیم و غیر مستقیم، تحقق اقتصاد مقاومتی در وزارت دفاع، بلوغ فناورانه و صنعتی و در نهایت انسجام ظرفیت های ملی برای تولید محصولی راهبردی و فناورانه، ورود صنعت هوایی کشور و به ویژه نیروهای مسلح را به باشگاه سازندگان هواپیماهای سنگین و فوق پیشرفته سرعت می‌بخشد. امیر محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع در جمع مدیران ارشد این وزارتخانه با حضور سرلشکر باقری گفت: همزمان با ایام مبارک دهه کرامت و ولادت پر خیر و برکت امام رضا(ع) و در راستای بالابردن اقتدار دفاعی، تست پروازی هواپیمای ترابری سیمرغ ساخته متخصصان سازمان هوایی وزارت دفاع با موفقیت انجام شد. وزیر دفاع با تبریک این دستاورد ملی به محضر فرمانده معظم کل قوا، رئیس جمهور و مجموعه کارکنان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع گفت: موفقیت ناو دنا پس از ۸ ماه دریانوردی، رونمایی از موشک راهبردی و نقطه زن خرمشهر ۴ و اکنون پرواز موفقیت آمیز هواپیمای ترابری سیمرغ نشانه ای از گام اساسی وزارت دفاع در جهت تحقق شعار سال و پشتیبانی تمام عیار از نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است.

منبع: شبکه خبر

روس ها رد پای رژیم صهیونیستی در حملات پهپادی به مسکو را تایید کردند

برخی منابع نظامی روسی از احتمال دست داشتن رژیم صهیونیستی در حملات پهپادی بامداد امروز به مسکو خبر می‌دهند.منابع نظامی روسی با اشاره نوع جدید پهپادهای استفاده شده در حمله صبح امروز به مسکو اعلام کردند، نیروهای مسلح اوکراین در حمله به مسکو و حومه‌ی آن از نوعی پهپاد اسرائیلی استفاده کرده‌اند. یک منبع نظامی روسی که در صفحات اجتماعی و پیامرسان‌های داخلی فعال است نوشت: احتمال می‌رود در حملات صبح امروز پهپادهایی از نوع IAI هاروپ اسرائیلی مورد استفاده قرار گرفته باشند. این نوع پهپاد دارای موتورهای احتراق داخلی، پیکربندی آیرودینامیکی کانارد و بال‌های کوچک هستند که برد پرواز آن‌ها می‌تواند از ۴۰۰ کیلومتر تا هزار کیلومتر باشد. پیش از این پهپادهایی با چنین طراحی آیرودینامیکی در اوکراین توسط مجموعه «وزلیوت» طراحی و تولید شده است. پهپادهای "سینیتسا" مجهز به یک موتور الکتریکی با باتری بودند و برای یک ساعت پرواز طراحی شده بودند، که از آن‌ها برای نظارت بر آتش سوزی جنگل‌ها استفاده می‌شده است. حملات پهپادی صبح امروز به مسکو با ۳۲ فروند پهپاد صورت گرفت که بیشتر آن‌ها پیش از رسیدن به پایتخت هدف سامانه‌های پدافندی قرار گرفتند و ۸ فروند نیز بر فراز پایتخت سرنگون شد. در این حملات دو نفر مجروح شد و به ساختمان‌ها نیز آسیب جزیی وارد آمد.

منبع: شبکه خبر

مک گورک مخفیانه وارد مسقط شد

مشاور ارشد رئیس جمهور بایدن در خاورمیانه در اوایل هفته سفری به عمان داشته و در خصوص ایران با مقامات عمانی گفت‌وگو کرده است. به گفته پنج مقام آمریکایی، صهیونیستی و اروپایی، برت مک گورک، مشاور ارشد رئیس جمهور بایدن در خاورمیانه، اوایل ماه جاری برای گفتگو با مقامات عمانی در مورد ارتباط دیپلماتیک احتمالی با ایران در رابطه با برنامه هسته‌ای کشورمان، سفری مخفیانه به عمان داشت. براساس گزارش آکسیوس، دولت بایدن ادعا کرده است که به شدت نگران پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای ایران و خطر آن است که منجر به تشدید تنش نظامی در منطقه شود. آکسیوس در ماه آوریل گزارش داد که دولت بایدن با شرکای اروپایی و صهیونیستی خود درباره پیشنهاد احتمالی برای توافق موقت با ایران که شامل برخی از تحریم‌ها در ازای مسدود کردن بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای ایران باشد، بحث کرده است. از سویی دیگر چهار مقام صهیونیستی و آمریکایی گفتند که مک گورک پس از سفر به عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی به همراه جیک سالیوان مشاور امنیت ملی برای اطلاع رسانی درباره مذاکرات آمریکا در ریاض، مک گورک در ۸ می‌به مسقط سفر کرد. بازدید از مسقط نه از سوی آمریکا نه از سوی عمان علنی نشد. این مقامات گفتند که موضوع اصلی مورد بحث، ارتباط دیپلماتیک جدید بر سر برنامه هسته‌ای ایران با میانجیگری عمان بود. یک مقام ارشد صهیونیستی با استفاده از اصطلاحات دیپلماتیک برای مذاکراتی که از طریق طرف ثالث مورد توافق و بدون ملاقات رو در رو انجام می‌شود، به آکسیوس گفت: «عمانی‌ها در حال انجام مذاکرات نزدیکی بین آمریکا و ایران هستند».سه مقام ارشد صهیونیستی مدعی شدند که کاخ سفید از طریق دولت عمان در حال بررسی است که آیا ایرانی‌ها آماده برداشتن گام‌هایی هستند که محدودیت‌هایی را برای برنامه هسته‌ای‌شان ایجاد می‌کند و اوضاع منطقه را کاهش می‌دهد و در ازای آن چه می‌خواهند. با این وجود سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید ادعاهای مقامات صهیونیست را رد کرد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: هیچ بحثی از سوی آمریکا درباره توافق موقت و هیچ بحثی درباره رفع تحریم‌ها یا بسته شدن پرونده‌های پادمان وجود ندارد. از سویی دیگر یک دیپلمات ارشد اروپایی سخنان سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید را رد کرده و گفت که آمریکا در حال همکاری با عمانی‌ها در مورد موضوع ایران است. سه مقام صهیونیست به آکسیوس گفتند که رژیم صهیونیستی نگران فشار احتمالی دولت بایدن برای توافق موقت با ایران است. ران درمر، وزیر امور استراتژیک و تزاچی هانگبی، مشاور امنیت داخلی تل‌آیو قرار است در دیدار روز پنجشنبه خود از کاخ سفید در مورد این نگرانی‌ها گفتگو کنند.

منبع: خبرنگاران جوان

مذاکره محرمانه نخست وزیر قطر با رئیس طالبان فاش شد

منابع خبری گزارش داده اند نخست وزیر قطر در ماه جاری میلادی در سفری که به قندهار داشته است با ملا هبت‌الله اخندزاده رئیس طالبان مذاکرات محرمانه‌ای در مورد حل تنش با جامعه بین‌المللی انجام داده است. نشست ۲۲ ثور (۱۲ می) در شهر قندهار در جنوب افغانستان بین محمد بن عبدالرحمن آل ثانی نخست وزیر قطر و ملا هبت‌الله آخندزاده اولین دیداری است که رهبر طالبان با یک مقام عالی رتبه خارجی برگزار کرده است. پایان دادن به ممنوعیت تحصیل دختران و اشتغال زنان در افغانستان از موضوعات مورد بحث در این نشست بوده است.

منبع: خبرنگاران جوان

ماهواره نظامی کره سقوط کرد

خبرگزاری دولتی کره شمالی در گزارشی بامداد چهارشنبه اعلام کرد: راکت «چئولیما-۱» که حامل ماهواره جدید بود در دریای غرب کره سقوط کرد، زیرا به دلیل عملکرد غیرعادی در آغاز فعالیت موتور دومرحله‌ای آن، شتاب خود را از دست داد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، ستاد مشترک ارتش کره جنوبی با تایید خبر سقوط ماهواره نظامی کره شمالی گفت که سئول و واشنگتن در حال بررسی ابعاد جدیدی از این اتفاق هستند. کره شمالی پیشتر اعلام کرده بود که از ۳۱ می (دهم خرداد) تا ۱۱ ژوئن (۲۱ خرداد) اولین ماهواره نظامی نظارتی خود را برای رصد فعالیت‌های آمریکا به فضا پرتاب می‌کند. ری پیونگ چول، مقام ارشد نظامی کره شمالی در اظهاراتی که در رسانه‌های دولتی منتشر شد، تمرینات نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی را که پیونگ یانگ مدت‌ها است آن را تمرینات تهاجمی توصیف می‌کند، مورد انتقاد قرار داد. او گفت که کره شمالی شناسایی فضایی را برای نظارت بر اقدامات نظامی خطرناک آمریکا و نیروهای دست نشانده‌اش ضروری می‌داند. از آغاز سال ۲۰۲۲، کره شمالی حدود ۱۰۰ موشک را آزمایش کرده است، از جمله موشک‌های بالستیک قاره پیما که برای رسیدن به سرزمین اصلی آمریکا طراحی شده اند و تعدادی از پرتاب‌ها را به عنوان حملات هسته‌ای شبیه سازی شده به اهدافی در کره جنوبی توصیف کرده است. کره شمالی گفته است که تشدید فعالیت‌های آزمایشی‌اش برای مقابله با رزمایش‌های نظامی مشترک رقبایش است.

منبع: خبرنگاران جوان

هیمارس در سوریه مستقر شد

منابع اعلام کردند که ارتش آمریکا سامانه موشکی هیمارس را طی روزهای گذشته در نزدیکی میادین نفت در شرق سوریه مستقر کرده است.خبرگزاری آناتولی به نقل از منابع اعلام کرد: ارتش آمریکا سامانه هیمارس را برای نیروهای کرد در استان دیرالزور فرستاده است. این سامانه طی روزهای گذشته به پایگاه آمریکا در میدان نفتی العمر و میدان گازی کونیکو منتقل شده است. سامانه هیمارس یک سامانه موشکی است که برای انجام حملات دقیق به اهداف دور به کار گرفته می‌شود و شرکت لاکهید مارتین آمریکا آن را ارتقا داده است.

منبع: ایسنا

گرانی نان ممنوع شد

مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: هرگونه افزایش قیمت و گران‌فروشی نان ممنوع است و با متخلفان برخورد می‌شود. مسعود امراللهی مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: نان هیچ گونه افزایش قیمتی نداشته است. وی افزود: قیمت آرد ثابت است و تغییری نداشته است و برای جبران دیگر افزایش هزینه‌های تولید نانوایان نیز وزارت اقتصاد به‌طور روزانه ۱۵ تا ۳۰ درصد قیمت نان فروخته‌شده را به‌طور مستقیم به حساب نانوایان واریز می‌کند. مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی ادامه داد: هرگونه افزایش قیمت و گران‌فروشی نان ممنوع است و با متخلفان برخورد می‌شود. وی تصریح کرد: با توجه به محدودیت‌های بازرسی که داریم مردم نیز می‌توانند ما را همراهی کنند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف آن را به سامانه ۱۲۴ اعلام کنند.

منبع: تسنیم

نوبت ناکامی به پدافند لیزری اسرائیل رسید

یک پژوهشگر اسرائیلی اطلاعات دقیقی در مورد ضعف‌های سامانه پدافند لیزری اسرائیلی منتشر کرد، که از زمان اعلام ساخته شدن این سامانه بی‌سابقه بوده است. یوشع کالیسکی پژوهشگر مرکز پژوهش‌های امنیت رژیم صهیونیستی در این مقاله تحلیلی که در روزنامه یدیعوت آحارانوت منتشر شد و توسط رسانه‌های عربی بازنشر یافت، پرسید: همواره در هر جنگی بعد از سال ۲۰۲۰ این پرسش در افکار عمومی اسرائیل مطرح می‌شود؛ پس این سلاح پدافند لیزری کجاست، چرا خبری از سلاحی که به ما وعده به‌کارگیری آن را داده بودند، نیست؟به‌اعتراف این پژوهشگر که یکی از طراحان این سامانه هم محسوب می‌شود با وجود آن که سامانه مذکور برخی از ویژگی‌ها را در اختیار دارد اما عیب‌های مهمی دارد که مانع از عملکرد بالای آن می‌شود. به‌گفته وی: یکی از مهم‌ترین عیوب این سامانه آن است که شعاع لیزر فقط خط مستقیم را طی می‌کند و ازاین‌رو تنها قادر است در صورتی که هدف در خط مستقیمش قرار بگیرد مقابله کند. همچنین شرایط جوی نیز تأثیرات خود را بر عملکرد این سامانه وارد می‌کند و در صورت ابری یا مه‌آلود بودن جو، بارانی شدن یا وجود آب، بخار و ناآرام بودن جو عملکرد آن به‌شدت پایین می‌آید. او در پایان اذعان می‌کند که اسرائیلی‌ها باید بدانند که سامانه لیزری گرچه بخشی از دفاع چندلایه پدافندی اسرائیل خواهد بود اما راه‌حل سحرآمیزی برای موشک‌های (مقاومت) محسوب نمی‌شود.گفتنی است بعد از آغاز جنگ اخیر علیه نوار غزه که با ترور فرماندهان جنبش جهاد اسلامی فلسطین آغاز شد، این تصور می‌رفت که تمامی موشک‌های مقاومت توسط سامانه لیزری سرنگون خواهد شد، اما در سایه ناکارآمدی گنبد آهنین در رهگیری موشک‌ها و ناامیدی از عملکرد سامانه لیزری، ارتش رژیم صهیونیستی مجبور شد سامانه بسیار پرهزینه فلاخن داود را برای مقابله با این موشک‌ها راه‌اندازی کند.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha