شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مسجد صعصعه

حوزه/ رژیم آل خلیفه با حمله به مرقد صعصعة بن صوحان، ورودی آن را با آجر و سیمان مسدود کرد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، رژیم آل خلیفه روز یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ با حمله وحشیانه جدید به مرقد صعصعة بن صوحان، ورودی آن را با آجر و سیمان مسدود کرد.

این حمله پس از فراخوان‌ علما و مردم مبنی بر گشودن درب مرقد به روی زائران، احیا و مراقبت از آن و اصرار بر عدم سهل انگاری نسبت به این اثر تاریخی و مذهبی صورت می‌گیرد.

زیارتگاه و مسجد صعصة بن صوحان به سال ۶۷۶ هجری قمری بر می‌گردد که آن را به یکی از قدیمی‌ترین و مهم ترین آثار اسلامی-تاریخی در بحرین تبدیل کرده است.

رژیم آل خلیفه علیرغم وجود درخواستهایی برای ثبت این مرقد در فهرست میراث جهانی یونسکو -به ویژه با فراهم بودن شرایط- عمداً نسبت به آن بی توجهی کرده و آن را برای سالیان متمادی در معرض تخریب و دزدی قرار داده است.

اداره به اصطلاح اوقاف جعفری نیز مواضع ضعیفی را اتخاذ می‌کند که با آنچه این مرقد در معرض آن است همخوانی ندارد.

قبل از انقلاب مردم بحرین نیز این مسجد در سال های ۱۳۸۲ و ۱۳۸۶ مورد حمله قرار گرفت که درهای آن کنده و به سمت آن سنگ پرتاب شد و از اقامه نماز مغرب و عشا جلوگیری شد.

پس از شروع انقلاب بحرین، اولین حمله در اسفند ۱۳۹۰ شکل گرفت، سپس در سال ۱۳۹۱ مورد تخریب و شکسته شدن قرار گرفت و برخی از وسایلش از جمله کولر و پنجره های آلومینیومی به سرقت رفت.

در سال ۱۳۹۳، افراد ناشناس با ریختن رنگ در داخل مسجد و نوشتن بر روی دیوارها، علاوه بر شکستن حصار محافظ آن و آسیب رساندن به صخره تاریخی داخل آن، به مسجد حمله کردند، به طوری که رژیم بعداً پنجره های آن را با آجر و سیمان بست و از بازدید مردم به جای نگهبانی و گشودن آن به روی زائران جلوگیری کرد.

در سال ۱۳۹۵ نیز پس از شکستن درها و پنجره های آن توسط افراد ناشناس، عبارات توهین آمیزی بر روی دیوارهای آن نوشته شد.

در سال ۱۳۹۹ بار دیگر در معرض شکستن و خرابکاری قرار گرفت که متاسفانه منجر به تبدیل آن به خانه ای مخروبه شد.

رژیم آل‌خلیفه درهای مرقد صعصعةبن‌صوحان را مسدود کرد +عکس

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha