یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
مکه مکرمه

حوزه/ رضایی، به تعامل مثبت عربستانی‌ها برای انجام حج آرام و ماندگار زائران ایرانی اشاره کرد و گفت: از تمام توان و ظرفیت مان استفاده می کنیم تا حجاج با خاطره ای خوب به ایران برگردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، غلامرضا رضایی، در جمع خبرنگاران به تشریح اقدامات صورت گرفته از سوی ستاد مکه و تعامل با مسئولان کشور میزبان برای انجام مناسک و اعمال حج زائران ایرانی به ویژه در ایام تشریق پرداخت.

وی به افزایش حضور زائران ایرانی در مکه اشاره کرد و گفت: با حضور پرتعداد زائران در مکه مکرمه نیاز است برای هماهنگی و پیگیری امور آنها نشست هایی با دست اندرکاران ادارات، موسسات و شرکت های بخش خصوصی و دولتی کشور میزبان داشته باشیم. به همین خاطر روزانه جلساتی را با مسئولان شرکت های طرف قرارداد و مسئولان وزارت حج و عمره عربستان داریم که بنده و همکاران به طور مستقیم با نفرات اول این نهادها و معاونین وزیر هماهنگی های لازم را انجام می دهیم.

وی با بیان این که جلساتی هم در سطح واحدهای تخصصی بعثه و سازمان حج برگزار می شود، ادامه داد: نقل و تردد حجاج در ایام تشریق موضوع مهم و پیچیده ای است که باید برای آن برنامه ریزی و زمانبندی دقیق داشته باشیم که الحمدلله باتجربه خوب سنوات گذشته این برنامه ریزی را داریم.

رضایی ادامه داد: انتقال حدود ۹۰ هزار زائر در ایام تشریق کار سنگینی است که انجام درست و دقیق آن برای ما اهمیت بالایی دارد. ضمن این که طرح قربانی و سایر امور در عملیات حج هم کار بسیار مهمی است که باید در کنار رمی جمرات با زمانبندی و مقررات و دستورالعمل های ابلاغی و مطابق با احکام شرع و فقه صورت گیرد.

رئیس ستاد مکه مکرمه با اشاره به اهمیت برنامه ریزی دقیق برای ورود و خروج زائران به مشاعر مقدس گفت: این اتفاق با انتقال برادران و خواهران اهل سنت عزیز آغاز می شود و بعد از آن انتقال حجاج به عرفات و سپس مشعر و در روز عید قربان به سرزمین منا و بازگشت به مکه به پایان می رسد.

وی ادامه داد: از آنجایی که ما عهده دار تامین آرامش همه زائران هستیم، روزانه نظارت و پیگیری بر بخش های مختلف اعم از تردد، نقل درون شهری، تغذیه و پذیرایی در هتل ها را داریم تا حجاج ایرانی با کمترین دغدغه به عبادت و زیارت خود برسند.

رئیس ستاد مکه با درخواست از زائران برای درک محدودیت های اعمال شده در مسجدالحرام گفت: کشور میزبان به دلیل شلوغی مکه و برای تامین سلامت زائران محدودیت هایی را برای حضور در صحن مسجدالحرام قرار داده و تنها زائرانی که در حالت احرام هستند می توانند در محوطه طواف حضور پیدا کنند و سایر زائران می توانند بدون محدودیت در طبقات دیگر به عبادت بپردازند.

رضایی به برگزاری نشست با مسئولان عربستان برای تامین آرامش و امنیت زائران ایرانی اشاره کرد و گفت: طبیعی است که برای ارائه خدمات شایسته به زائران و این که مانعی برای ایام تشریق وجود نداشته باشد نیاز به هماهنگی با مسئولان ادارات و موسسات عربستانی داریم که طی روزهای گذشته بخشی از این جلسات برگزار شده و در روزهای پیش رو هم ادامه خواهد داشت.

وی به نشست با مسئول راهنمایی و رانندگی منطقه منا اشاره کرد و گفت: نشست با برخی دستگاه ها که حاکمیتی هستند از اهمیت بالایی برخوردار است که در همین راستا با مسئول راهنمایی و رانندگی و خدمات رسانی به حجاج در مشاعر مقدسه نشستی را برگزار کردیم و بازدید میدانی هم داشتیم تا خدمات رسانی و تردد حجاج به مشاعر مقدس به ویژه منا بدون مشکل برگزار شود.

رئیس ستاد مکه از جابجایی زائران ایرانی در طول ایام تشریق با ۶۲۰ دستگاه اتوبوس خبر داد و گفت: جابجایی قریب ۹۰ هزار زائر ایرانی که باید اعمال شان را به درستی و کامل در ایام تشریق انجام دهند از اهمیت بالایی برای ما برخوردار است به همین خاطر این نشست ها را برگزار می‌کنیم تا حجاج بتوانند از کوتاه‌ترین مسیر تردد کنند و به اعمالشان برسند.

رضایی ادامه داد: البته با توجه به این که حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار زائر در ایام تشریق حضور دارند طبیعی است محدودیت هایی در مساحت چادرها و تردد وجود داشته باشد که امیدواریم در هماهنگی کامل با مسئولان عربستانی زائران کشورمان بتوانند در حد امکان از شرایط و امکانات خوبی برخوردار شوند و همچون گذشته با رعایت نظم و انضباط بدرخشند و سرآمد حجاج باشند و با آرامش و کمترین وقت تلف شده به اهداف معنوی این سفر دست یابند.

معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت از همکاری و تعامل مسئولان عربستانی به عنوان یک نقطه مثبت و قوت حج امسال یاد کرد و گفت: مسئولان کشور میزبان و دست اندرکاران خدمات رسانی به حجاج با سازمان حج و زیارت و ستاد عملیات حج ایران همکاری خوبی دارند. به خاطر شرایط روزهای پیش رو به طور ۲۴ ساعته با مسئولان کشور میزبان در تماس و ارتباط هستیم که آنها نیز در همه ساعات پاسخگو هستند.

رضایی خاطرنشان کرد: همکاری و تعامل کشور میزبان بهتر از گذشته و برنامه های خوبی در دستور کار است که امیدواریم این روند با قوت و بهتر از گذشته عملیاتی شود و حجاج عزیز کشورمان بتوانند در مدت اقامت در مدینه منوره و همچنین در مکه مکرمه آنطور که شایسته است از این سفر روحانی و معنوی استفاده ببرند. امیدواریم با همکاری و همراهی و هماهنگی بیشتر برادران دست اندرکار حج کشور میزبان بتوانیم با هماهنگی کامل حجی آرام و روان، توام با سلامت و رفاه نسبی برای حجاج ایرانی داشته باشیم که هم آرامش کامل داشته باشند و هم با خاطره ای خوب و ماندگار به جمهوری اسلامی ایران برگردند.

وی در پایان گفت: این مهم هدف مسئولان دو کشور ایران و عربستان است و سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری و حجت الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب سرپرست حجاج ایرانی و رئیس سازمان حج و زیارت با دقت تمام امور را تحت نظر دارند و ما خدمتگزاران را راهبری می کنند تا زائران ایرانی با آرامش کامل اعمال حج تمتع را انجام داده و با خاطره ای نیکو و رضایتمندی از خدمات ارائه شده به کشور برگردند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha