پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
امامزاده محمد باقر

حوزه/ امامزاده محمد باقر (ع) در جنوب غربی شهر بوشهر محله‌ خواجه‌ها کنار قبرستان خواجه‌ها قرار دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، در استان بوشهر ۳۹۸ بقعه متبرکه و ۲۵۰ امام‌زاده وجود دارد که این بقاع از ظرفیت‌های مهم گردشگری مذهبی برای این استان محسوب می‌شوند، اما با وجود اهمیت گردشگری سیاحتی در استان بین گردشگران، بُعد گردشگری زیارتی کمتر مورد توجه قرار گرفته و با وجود این تعداد بقعه متبرکه و امام‌زاده در این خطه، کمتر کسی و کمتر گردشگری است که اطلاع دقیقی از این بقعه‌ها داشته باشد، بنابراین خبرگزاری حوزه در پرونده‌ای ویژه، به‌معرفی امامزادگان و بقاع متبرک استان با هدف شناساندن بهتر آن به مخاطبان پرداخته است.

امامزاده محمد باقر(ع)

امامزاده محمد باقر (ع) در جنوب غربی شهر بوشهر، در محله‌ خواجه‌ها، در کنار قبرستان خواجه‌ها، قرار دارد. محمد بن باقر، امامزاده و از نسل امام موسی کاظم (ع) است. این بنا در دوره‌ی قاجار ساخته شد. اما طولی نکشید که بخشی از بنا، به دلایل مختلف دچار تخریب شد. ولی با همت اداره کل اوقاف، مردم نیکوکار و خیرین، بنا مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و در مهرماه سال ۱۳۷۸ خورشیدی بهره برداری و در اسفندماه سال ۱۳۸۶ خورشیدی به شماره‌ی ۲۲۱۷۵ ثبت ملی شد.

امامزاده محمد باقر(ع) در بوشهر را بشناسید+عکس

معماری امامزاده محمد باقر(ع)

بنای ساختمانی امامزاده، به شکل مستطیل و به ابعاد ۱۵ در ۲۰ متر است که ایوانی به ابعاد ۴ در ۲۰ و ارتفاع ۵ متر دارد و هم‌چنین دارای ۷ ستون در این قسمت است. در بالای ایوان بر روی کاشی لاجوردی نوشته شده است: «بقعه‌ی متبرکه امامزاده محمد بن باقر(ع)».

زیر گنبد، آینه‌کاری بسیار زیبایی انجام شده است و ضریح بنا، توسط علی اکبر خبوشانی در سال ۱۴۱۹ هجری قمری ساخته شده است. در جانب غرب بقعه یک شبستان بزرگ احداث شده و در امتداد آن چهار ستون تعبیه شده است. حوض آبی در مقابل ایوان تعبیه شده و گنبد بنا به صورت شلجمی به قطر ۳ و ارتفاع ۶ متر است که اخیراً ایزوگام گشته است.

در وسط بقعه چهارستون به فاصله ۵ متری از همدیگر جهت برقراری سقف و گنبدخانه احداث شده است. زیر گنبد، آیینه‌کاری زیبایی صورت گرفته و ضریح بنا به دست علی اکبر خبوشانی و به سال ۱۴۱۹ هـ . ق ساخته شده است.

در تابلویی که بر دیوار بقعه نصب است، امامزاده محمّد را ملقّب به یعسوب الدّین و فرزند ابی‌محمّد باقر بن ابی‌اسحاق ابراهیم بن حسن ابی‌ابراهیم بن ابی‌الحسن علی بن محسن ابی‌طالب بن ابراهیم العسکری بن موسی ابی‌سبحه بن ابراهیم المرتضی بن امام موسی کاظم معرفی نموده که به محمّد بن باقر مشهور است.

امامزاده محمد باقر(ع) در بوشهر را بشناسید+عکس

پیشنهاد برای دیدن امامزاده محمد باقر(ع)

امامزاده دارای امکانات کامل برای گذراندن یک روز خوب در کنار خانواده است. هنگامی که به امامزاده محمد باقر(ع) رفتید، می‌توانید از مناظر طبیعی زیبای اطراف استفاده کنید. هنگام بازگشت به منزل اگر در قسمت شمال شرقی شهر سکونت دارید، می‌توانید به عمارت ملک رفته و از آن بنای زیبا هم بازدید کنید که با خودرو حدود ۱۰ دقیقه فاصله‌ زمانی با امامزاده محمد باقر(ع) دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha