دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر / افتتاح اولین میز بین المللی انجمن های علمی و رونمایی از راهبرد پژوهشی - ترویجی انجمن

حوزه/ طی مراسمی در محل دبیرخانه انجمن‌های حوزه علمیه قم، از «میز بین الملل» انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه قم رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، طی مراسمی در محل دبیرخانه انجمن‌های حوزه علمیه قم، از «میز بین الملل» انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه قم رونمایی شد.

بر اساس این گزارش: در این نشست که با همکاری امور بین الملل برخی از مراکز حوزوی و بعضی از شخصیت‌های بین الملل برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین حسن خیری رئیس هیئت مدیره انجمن مطالعات اجتماعی حوزه و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، در سخنانی با برشمردن برخی از فعالیت‌های انجمن مطالعات اجتماعی حوزه از جمله راه‌اندازی حلقات تخصّصی بررسی مسائل اجتماعی مانند حلقة زن و خانواده، حلقة فقه اجتماعی، حلقة جهاد تبیین، حلقة رسانه، و ...، به خلأ موجود در کنش‌گری حوزویان در ساحت بین الملل اشاره کرد و گفت: انجمن مطالعات اجتماعی با درک این خلأ و در راستای فعّال کردن ظرفیّت‌های بین المللی استادان و محقّقان علوم اجتماعی حوزه، اقدام به برگزاری جلسه‌ای با حضور آقای دکتر شیعی مدیر مجتمع بین الملل حوزه کرده است، و راه‌اندازی «میز بین الملل» نخستین ثمره این جلسه مشترک است.

گزارشی از مراسم  رونمایی از «میز بین الملل» انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه قم

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین حسینی کوهساری مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه با اشاره به این که در خارج از ایران بیش از چهل ملیون نفر به زبان فارسی سخن می‌گویند، گفت: که در ساحت بین‌الملل از زبان فارسی نیز می‌توان برای انتقال معارف اسلامی استفاده کرد. با این حال، توجّه به سایر زبان‌ها از جمله انگلیسی، عربی و ... میزان تأثیرگذاری را گسترش می‌دهد. ایشان اشاره کردند که بسیاری از مراکز، مجامع و جمعیت‌های خارج از ایران به جدّ مشتاق دریافت معارف اسلامی هستند و این امر وظیفة حوزه علمیه را دو چندان می‌کند.

وی افزود: تولید دانش اگر چه ضروری است، اما کافی نیست، و برای بسط دانش به ویژه دانش اجتماعی لازم است افزون بر شناسایی مخاطبان و درک نیاز آن‌ها نسبت به ارائه دانش متناسب با نیاز مخاطبان اقدام کرد. هم چنین لازم است نسبت به کار تشکیلاتی و ایجاد شکبه‌های ارتباطاتی میان مخاطبان خارج از ایران و نیز نهادسازی در این زمینه اقدام کرد.

گزارشی از مراسم  رونمایی از «میز بین الملل» انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه قم

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری در ادامه یادآور شد: حوزه علمیه قم گام‌هایی را در راستای بسط فعالیّت‌های بین الملل برداشته است که از جمله آن‌ها، حرکت به سوی تأسیس اتحادیه حوزه‌های علمیه سراسر جهان است.

وی با اشاره به این که انجمن مطالعات اجتماعی حوزه نخستین انجمنی است که «میز بین الملل» در آن تأسیس گردیده، اظهار امیدواری کرد که سایر انجمن‌ها نیز در این راستا گام برداند و این امر زمینه‌ساز بهره‌مندی هر چه بیش‌تر معاونت بین‌الملل حوزه از ظرفیت انجمن‌های علمی حوزه باشد.

در ادامه این نشست، دکتر ادریس هانی اندیشمند و متفکّر مغربی ضمن اشاره به این که استعمار غربی از دانش جامعه‌شناسی به مثابه ابزاری برای استعمار ملّت‌های جهان سوم استفاده کرده است، گفت: نخستین جامعه‌شناسان فرانسوی فعالیت‌های خود را در قالب «انسان‌شناسی تجربی» در کشورهای دیگر از جمله مغرب بسط دادند و در این زمینه به گسترش برخی مطالعات مانند جامعه‌شناسی صحرانشینان، جامعه‌شناسی کارگران، و ... در کشور مغرب پرداختند. چنین دانشی در حقیقت «اسارت‌گر» است، در حالی که جامعه‌شناسی اسلامی به سوی «رهایی‌بخشی» ملّت‌ها از یوغ استعمار حرکت می‌کند و در این زمینه بر جامعه‌شناسان مسلمان لازم است نسبت به شناخت فرهنگ مخاطبان خود بذل توجّه کنند، سپس نسبت به انتقال معارف اسلامی به آنان کوشا باشند.

گزارشی از مراسم  رونمایی از «میز بین الملل» انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه قم

در ادامه این مراسم رونمایی حجت الاسلام و المسلمین حمید پارسانیا عضو انجمن مطالعات اجتماعی حوزه و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، نخست به ابعاد تاریخی تعاملات بین‌الملل حوزه اشاره کرد وبا یادآوری راه‌اندازی مرکز اسلامی هامبورگ توسط آیت الله بروجردی و نیز ایجاد روابط علمی با الازهر مصر اشاره نمود و وقوع انقلاب اسلامی را نقطة عطفی در افق‌گشایی حوزة علمیه قم در ساحت بین الملل بر شمرد.

وی در ادامه در دو ساحت سوژه و ابژه به واکاوی فرایند تعاملات بین الملل پرداخت و با اشاره به موضوعات مرتبط با فعالیّت‌های بین الملل حوزه تصریح کرد: حوزه علمیه هم می‌تواند در راستای هم‌گرایی میان شیعیان جهان انجام شود، هم چنین می‌توان به تقریب میان مذاهب اسلامی به عنوان یکی از اهداف حضور بین الملل حوزه اشاره کرد و افزون بر این موارد می‌توان از طریق تعامل با پیروان سایر ادیان و نیز انسان‌های آزاده نسبت به انتقال معارف اسلامی به مخاطبان بین الملل اقدام کرد. اما در سطح سوژه، کنش‌گران خوبی در سطح بین الملل وجود دارند که جامعة المصطفی العالمیه (ص) و فارغ التحصیلان آن ظرفیت مناسبی برای انتشار پیام اسلام به اقصی نقاط جهان هستند.

گزارشی از مراسم  رونمایی از «میز بین الملل» انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه قم

در ادامه این نشست، آقای شیعی مدیر مجتمع بین الملل حوزه در سخنان کوتاهی به برگزاری نشستی با هیئت مدیره انجمن مطالعات اجتماعی حوزه اشاره کرد و ضمن استقبال از راه‌اندازی «میز بین الملل» در این انجمن اظهار امیدواری کرد که فعالیت‌های مشابهی را از سوی سایر انجمن‌های حوزه شاهد باشیم.

سخنران بعدی نشست سرکار خانم دکتر زینب محنا از کشور لبنان بود که به بیان راه‌کارهای بسط فعالیّت‌های حوزه علمیه و به ویژه انجمن مطالعات اجتماعی در ساحت بین الملل پرداخت.

گزارشی از مراسم  رونمایی از «میز بین الملل» انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه قم

در بخش پایانی این نشست، اساتید حاضر در جلسه آمادگی خود را برای پیش‌برد اهداف میز بین الملل با امضای «نماد میز بین الملل» انجمن مطالعات اجتماعی حوزه اعلام کردند.

گزارشی از مراسم  رونمایی از «میز بین الملل» انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه قم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha