شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کمیسیون اقتصاد

حوزه/ کمیسیون تخصصی مدیریت و اقتصاد همایش بین المللی "علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره)" به ریاست حجت الاسلام والمسلمین سید محمدکاظم رجائی و دبیری حجت الاسلام والمسلمین محسن منطقی و با حضور جمعی از استادان، روحانیان و طلاب برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه,کمیسیون تخصصی مدیریت و اقتصاد همایش بین المللی "علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی (ره)" به ریاست حجت الاسلام والمسلمین سید محمدکاظم رجائی و دبیری حجت الاسلام والمسلمین محسن منطقی و با حضور جمعی از استادان، روحانیان و طلاب برگزار شد.

در ابتدای این کمیسیون که صبح امروز و آخرین روز همایش بین المللی "علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی (ره)" در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در قم برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین محسن منطقی در مقاله خود تحت عنوان" مدیران صالح در نظام اداری از منظر علامه مصباح یزدی" به تبیین اهمیت و جایگاه مدیران در پیشرفت مادی و معنوی جوامع پرداخت و گفت: یکی از موضوعاتی که دغدغه آیت الله مصباح یزدی بود تربیت مدیران صالح برای نظام اسلامی بود, ایشان بیش از چهل سال تجربه اداره یک مجموعه آموزشی را داشت و هم خودشان از تجربه مدیریتی برخوردار بودند و هم اینکه مبانی مدیریت را از آموزه های دینی استخراج کرده بودند.

وی افزود: امروزه رشد انسان ها از نظر روحی و جسمی در سازمان هاست, ما از اول صبح که از خواب بیدار می شویم با سازمان های مختلف روبرو هستیم و در اداره, حوزه, دانشگاه و... درگیر این سازمان ها و نهادها هستیم و ضرورت تربیت مدیران صالح برای این سازمان ها بر کسی پوشیده نیست.

حجت الاسلام والمسلمین منطقی خاطرنشان ساخت: ترکیب علم و مهارت در کنار داشتن روحیه تدین و تقوای الهی در مدیران باعث تقویت آنان می شود اما داشتن هر کدام از این موارد به تنهایی کافی نیست.

دکتر محمد جواد توکلی از دیگر ارائه دهندگان مقاله در این کمیسیون بود که در مقاله خود تحت عنوان" ساختار انگیزشی انسان اقتصادی با تاکید بر اندیشه های آیت الله مصباح یزدی(ره)" به تبیین دیدگاه علامه در عرصه اقتصادی پرداخت و گفت: ما انسان ها علاوه بر حب ذات که منشاء خودخواهی می شود دو حب دیگر یعنی حب به دیگران و حب به خدای متعال نیز وجود دارد و علامه در آثار خود به خوبی به این موارد اشاره کرده است و اینها را موتور محرک های انسان دانسته است.

آقای قادر علی واثق از کشور افغانستان از دیگر ارائه دهندگان مقاله خود تحت عنوان" بررسی اندیشه های اسلامی- مدیریتی علامه مصباح و شهید صدر" در این کمیسیون بود و در سخنانی به تبیین دیدگاه های علامه مصباح و شهید صدر در عرصه های مدیریتی پرداخت و گفت: برای نگارش این مقاله بنده سعی کرده ام که آثار علامه مصباح یزدی و آثار شهید صدر در عرصه مدیریت اسلامی را ذکر کنم و در عرصه ها و ساحت های مختلف انسان شناختی, هستی شناختی و ... به تبیین دیدگاه های این دوعالم برجسته پیرامون مدیریت اسلامی بپردازم.

حجت الاسلام مجتبی درودی نیز در ادامه این کمیسیون به تشریح مقاله خود تحت عنوان" آموزه های مدیریتی در سیره عملی علامه مصباح یزدی(ره)" پرداخت و گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی علامه مصباح یزدی به سمت ایجاد موسسه در راه حق رفتند که البته این کار مجموعه ای بود که از قبل از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شده بود و بعدها به تاسیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) می انجامد.

وی گفت: علامه مصباح یزدی بسیار به انجام کار تشکیلاتی معتقد بودند البته خیلی ها تفکر تشکیلاتی دارند اما باید روشن شود که آیا ما کار را برای تشکیلات می خواهیم یا تشکیلات را برای کار؟علامه مصباح یزدی تشکیلات را برای کار می خواستند و نه برعکس.

این پژوهشگر حوزوی خاطرنشان ساخت: علامه مصباح یزدی به حسب اقتضائات و شرایط زمان به توسعه و گسترش قلمرو مدیریتی خودشان پرداختند و در انجام کارها بسیار قانونمند بودند و احدی را در اجرای قانون استثناء نمی کردند و برایشان نیز فرقی نمی کرد که کسی سرآمد باشد یا نه.

حجت الاسلام درودی در پایان سخنان خود گفت: توجه به سلسله مراتب از دیگر ویژگی های مدیریتی علامه مصباح بود, خود کنترلی و مدیریت بر خویشتن به صورت کامل در ایشان دیده می شد.

آقای علی زین العابدین حرب از دیگر ارائه دهندگان در پایان این کمیسیون بود که مقاله خود تحت عنوان" منهجیه انتاج العلوم الانسانیه الاسلامیه عندالشیخ المصباح" را به زبان عربی ارائه کرد.

خاطرنشان می شود: در پایان هر کدام از ارائه ها هر کدام از حضار شرکت کننده در این کمیسیون تخصصی به بیان پرسش های خود پیرامون آراء و اندیشه های آیت الله مصباح یزدی در عرصه های مدیریت و اقتصاد پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha