شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ دیدار رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) با آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه بر لزوم تقویت تعاملات حوزه های علمیه و کمیته امداد امام خمینی(ره)، تأکید نمود و با بیان این که ذات نهاد حوزه امدادگری و هدایت گری است، اظهار داشت: تاریخ حوزه و روحانیت هماره با دستگیری نیازمندان و محرومان آمیخته بوده؛ جریان سازی برای رفع نیاز نیازمندان از جمله رسالت های تاریخی طلاب و روحانیون است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی امروز در جلسه شورای معاونان مرکز مدیریت حوزه های علمیه که با حضور مسئولان کمیته امداد امام خمینی(ره) برگزار گردید، ضمن تسلیت ایام سوگواری شهادت امام جواد علیه السلام به شرایط خاص و ویژه دوران این امام همام و مشکلات و تنگناهای ایشان در آن دوران اشاره کرد و اظهار داشت: مهمترین وظیفه ابن الرضا(ع) این بود که جامعه شیعه را آماده عصر غیبت نموده، زمینه دوره جدیدی را فراهم نمایند.

وی افزود: امام جواد(ع) آغازگر دوره جدید تمهید عصر غیبت بودند و علی رغم تمام تنگناهای شدیدی میراث بزرگی چون میراث روایی و سنت عملی ایشان در راهبری جامعه و پایه ریزی آمادگی عصر غیبت به جای مانده است.

مدیر حوزه های علمیه در ادامه ضمن اشاره به روایتی از امام جواد(ع) « اَلمُؤمِنُ یَحتاجُ إلی ثَلاثِ خِصالٍ: تَوفیقٍ مِنَ اللهِ، وَ واعِظٍ مِن نَفسِهِ وَ قَبُولٍ مِمَّن یَنصَحُه»،گفت: این روایت در زمره معارف اخلاقی، روحی و معنوی بوده و نقشه کلی هدایت و راهیابی انسان به مسیر سعادت الهی است که سه رکن را برای کمال و سعادت انسان بیان می کند.

وی با بیان این که همراهی توفیقات الهی با شخص، نهاد و دستگاه، رکن اول سعادت و موفقیت و پیشرفت فرد و دستگاه است، اظهارداشت: اگر در درون انسان جوشش نباشد و انسان طبیب و واعظ خود نشود، همه عوامل بیرونی بی خاصیت خواهند بود، زمانی عوامل بیرونی اثر می کند که عقل درون و قلب باطن بیدار باشد و دائم به خود تذکر دهد، اگر این وعظ درونی نباشد انسان راه به جایی نخواهد برد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه هدایتگری از بیرون و پذیرش نصیحت مشفقانه دیگران را رکن بعدی برشمرد و اظهار داشت: اگر ارتباط با عالم غیب، توأم با ارتباط خوب با خود انسان و ارتباط با نیکان ترسیم گردد، انسان را در مسیر سعادت پایدار و استوار می سازد. همین مثلث رشد و سعادت آفرینی را در حیات پاک سازمانی نهادها نیز می توان متصور بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گزارشی از راه اندازی ۳۰ ستاد مردمی راهبری حوزوی در مسائل اجتماعی ارائه نمود و اظهار داشت: در منظومه طرح های حوزوی ده ها طرح راهبردی در دست طراحی اقدام و اجراست که از جمله آن می توان به ترسیم کارویژه‌های حوزه و روحانیت اشاره نمود.

آیت الله اعرافی به مجموعه تفاهم نامه‌های میان دستگاهی حوزه‌های علمیه و ترسیم برنامه مشترک ۵ ساله دستگاهی اشاره نمود و با بیان این که بر اساس کارویژه‌ها و آمایش و تفاهم نامه به برنامه مشترک ستادی دست یافته ایم که همکاری حوزه و آموزش و پرورش از جمله این برنامه‌ها و اقدامات مشترک راهبردی است.

مدیر حوزه های علمیه در ادامه در تبیین محور دوم سخنان خود، با بیان این که مجموعه کمیته امداد غیر از کارهای صفی و میدانی باید به سمت راهبری عدالت در جامعه حرکت نماید، اظهار داشت: کمیته امداد باید نهاد راهبر عدالت اجتماعی در رسیدگی به نیازمندان جامعه باشد.

وی فرهنگ سازی، امداد، تعاون و بهره گیری از قالب های هنری را بسیار مهم ارزیابی نمود و ابراز داشت: فعال سازی جریان های مردمی از جمله راهبردهایی است که باید از خانه شروع در محله و مسجد ادامه و به جامعه اشراب گردد و شبکه امداد مردمی درون زا شکل بگیرد.

آیت الله اعرافی نگاه کرامت انسانی و ایمانی و اخلاص در خدمت رسانی را مهم رازیابی نمود و یادآور شد: خودکفایی و توانمندسازی از جمله راهبردهایی است که باید در کنار رویکرد فعال در شناسایی و حمایت بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

امام جمعه قم بر اهمیت جامع نگری در امدادرسانی تاکید نمود و گفت: نگاه هدفمند خانواده محور و تاکید بر نقش و رسالت مادری بانوان سرپرست خانوار در خدمت رسانی از جمله رویکردهایی است که در کنار روان بودن اقدامات و تسریع در خدمت رسانی با بهره گیری از فناوری های پیشرفته از اصول مهم رسالت کمیته امداد است.

مدیر حوزه های علمیه در بخش پایانی سخنان خود بر لزوم تقویت تعاملات حوزه های علمیه و کمیته امداد امام خمینی(ره)، تاکید نمود و با بیان این که ذات نهاد حوزه امدادگری و هدایت گری است، اظهار داشت: تاریخ حوزه و روحانیت هماره با دستگیری نیازمندان و محرومان آمیخته بوده؛ جریان سازی برای رفع نیاز نیازمندان از جمله رسالت های تاریخی طلاب و روحانیون است.

وی با بیان این که همه فعالیت های امدادی باید پیوست فرهنگی داشته باشد، بر اهمیت بازخوانی نقش حوزه در ارتباط با نهادها و مجموعه های هم تراز تاکید کرد و ابراز داشت: حوزه تبلیغ و ۱۰ شبکه رسالتی طرح هجرت، طرح امین، بینات و... می تواند در اختیار کمیته امداد امام خمینی(ره) قرار گرفته با حرکت های خیرخواهانه کمیته امداد عجین شود.
آیت الله اعرافی حوزه پژوهش، آموزش، امور طلاب، بین الملل و رسانه را از جمله بسترهای همکاری حوزه های علمیه و کمیته امداد امام خمینی(ره) دانست.

کمیته امداد امام خمینی(ره) آماده ارائه خدمات با بهره گیری از ظرفیت طلاب و روحانیون است

سید مرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره)نیز با حضور در این جلسه، ضمن ارائه تاریخچه ای از تشکیل و اساس نامه های این کمیته، با اشاره به آخرین رویکردهای کمیته امداد امام خمینی(ره)، اظهار داشت: هدف از تشکیل کمیته امداد، توانمندسازی و شکوفایی استعدادها و تأمین خوداتکایی، تقویت و رشد ایمانی و اعتقادی نیازمندان و محرومان با ارائه خدمات اجتماعی، حمایتی، فرهنگی و معیشتی به آنان می‌باشد.

وی با بیان این که کمیته امداد در حوزه اشتغال خانگی پیشتاز بوده، در عین تأکید بر اهمیت نقش مادری بانوان، اشتغال آنان را در حوزه خانه و خانواده ترسیم نموده، اعطای تسهیلات ناظر به طرح های ارزشمند رقم می خورد.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) گزارشی از رویکردهای اشتغال آفرین این کمیته ارائه نمود و یادآور شد: وضعیت کمیته امداد امام خمینی(ره) مبتنی بر سامانه های هوشمند، به صورت ۲۴ ساعته در اختیار مدیران و متولیان امر قرار می گیرد؛ تا آخر امسال بیش از ۸۰ درصد مراجعات به صورت غیر حضوری رقم خواهد خورد.

بختیاری در پایان ضمن اشاره به سامانه سها و به بحث شبکه مدکاری و شناسایی مددکاران اجتماعی، اظهار داشت: کمیته امداد امام خمینی(ره) آماده ارائه خدمات با بهره گیری از ظرفیت طلاب و روحانیون است.

حجت الاسلام حسن هرمز نیز ضمن ارائه گزارشی از اسناد و برنامه ۵ ساله کمیته امداد امام خمینی(ره)، تأسیس دبیرخانه فعال، ظرفیت ساز و تسهیل گر را مهمترین رویکرد در عملیاتی سازی برنامه ۵ ساله توصیف نمود و اظهار داشت: در بحث حوزه فرهنگی و جذب افراد مستعد در حوزه های علمیه اقدامات خوبی انجام گرفته بالغ بر ۸۰۰ نفر از فرزندان کمیته امداد جذب حوزه های علمیه شدند.

دبیر اجرایی تفاهم نامه همکاری حوزه های علمیه و کمیته امداد امام(ره) به ظرفیت های پژوهشی کمیته امداد امام خمینی(ره) اشاره و بر اهمیت راه اندازی مجتمع مددکاری پژوهشی و فرهنگی تأکید نمود و ابراز داشت: ارائه خدمات و تسهیلات اشتغال فرهنگی و کارآفرینی فرهنگی از جمله رویکردهایی است که می توان خدمات ارزشمندی را رقم زد. تأسیس مراکز نیکوکاری از جمله این رویکردهای ارزشمند است.

مشاور رئیس کمیته امداد حمایت تحصیلی از فرزندان مددکاران این کمیته را مورد توجه قرار داد و با بیان این که صندوق قرض الحسنه‌ای به منظور تقویت فرهنگ قرض الحسنه تأسیس شده است، ابراز داشت: کمیته امداد امام خمینی(ره) در عرصه بین الملل دوره های متعدد انتقال تجربیات از جمله دوره های متعدد مددکاری اجتماعی و تجربه نگاری غیرایرانیان در عرصه بین الملل و... برگزار کرده است.
وی گزارش از برگزاری همایش های بزرگ در حوزه زکات و برپایی دوره های آموزشی و دانش افزایی در مسیر ترویج این فرهنگ اسلامی ارائه نمود.

۵میلیون و ۴۰۰ هزار نفر تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره)

مهندس حبیب الله آسوده، معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز در این جلسه کمیته امداد امام خمینی(ره) را منظومه‌ای از فعالیت‌های توانمندساز دانست و با بیان این که ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) قرار دارند، اظهار داشت: جهیزیه، مستمری، خدمات بهداشتی درمانی، حمایت های تحصیلی و فرهنگی و ارائه مشاوره های توانمندساز، خدمات مسکن و موضوعات حقوقی و قضایی از جمله خدماتی است که قله توانمندسازی آن در تجلی مهارت آموزی، اشتغال آفرینی و ایجاد کسب و کار پایدار دنبال می شود.

وی گفت: سرپرست ۵۱ درصد خانوارهای تحت حمایت بانوان هستند، کمیته امداد بالغ بر ۴۲۰ هزار فرصت شغلی را با ۳۳۵ هزار طرح اشتغال ایجاد نموده است، در عرصه خدمات مسکن، بالغ بر ۲۲ هزار واحد مسکونی در فرایند ساخت و ساز قرار گرفته، بخشی از آنها آماده بهره برداری هستند.

معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) گزارشی از اعطای ۳۴۰ هزار تسهیلات قرض الحسنه به مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) در سال گذشته، افزود: بیش از ۱۰ هزار محوز مرکز نیکوکاری اعطا شده بالغ بر ۸ هزار مرکز نیکوکاری فعال هستند که خدمات اجتماعی و نیکوکارانه ارزشمندی را رقم می زنند.

حرکت کمیته امداد امام خمینی(ره)، به سمت مدیریت هوشمند

ذونوبی، مدیر برنامه ریزی و فنآوری اطلاعات کمیته امداد امام خمینی(ره)، نیز در این جلسه گزارشی از اقدامات این بخش، جزیره ای بودن و یکپارچه نبودن سیستم های هوشمند را از آسیب های سالیان گذشته دانست و بخشی از فرایند پایش مددجویان در سامانه سها را تشریح نمود.

وی گزارشی از وضعیت ارائه خدمت به مددجویان در سامانه هوشمند کمیته امداد ارائه و با بیان این که ۳۳ فرایند در سامانه بارگذاری شده است، اظهار داشت: کمیته امداد امام خمینی(ره)، به سمت داشبوردهای اطلاعاتی و مدیریت هوشمند حرکت نموده، در عین تأکید بر شفافیت بین خیر، کار خیر و احسان و مددجو، امکان خدمات غیر حضوری و بر خط از جمله راهبردهای مهم کمیته امداد امام خمینی(ره) است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha