سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
تصاویر/ نشست هم اندیشی تعامل حوزه علمیه قم و نجف

حوزه/ رئیس مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه گفت: از بارزترین نکات دیدار هیئت ایرانی حوزه علمیه قم به ریاست آیت الله اعرافی از عراق، آغوش باز همه شخصیتهای برجسته حوزه علمیه نجف بود.

حجت الاسلام والمسلمین سید مفید حسینی کوهساری رئیس مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه که در سفر آیت الله اعرافی و هیئت همراه به عراق حضور داشته در گفت‌وگو با سرویس بین‌الملل خبرگزاری حوزه گفت: از بارزترین مشخصه های دیدار هیئت ایرانی حوزه علمیه قم به ریاست آیت الله اعرافی از عراق، آغوش باز همه شخصیتهای برجسته حوزه علمیه نجف بود.

وی با اشاره به نقش برجسته جمهوری اسلامی در حفظ امنیت کشور عراق افزود: شخصیتها و بزرگان حوزه علمیه نجف از نقش جمهوری اسلامی و به ویژه شهید حاج قاسم سلیمانی در حفظ امنیت عراق یاد می‌کردند و از دوستی وی با ابومهدی المهندس تجلیل می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه این سفر اولین سفر رسمی آیت الله اعرافی به کشور عراق به عنوان مدیر حوزه‌های علمیه بود، بر اهمیت آن تاکید کرد و افزود: حوزه نجف و حوزه قم دو کانون کلیدی و محوری دنیای اسلام و دنیای جهان تشیع به شمار می‌روند و همانند دو بال می‌توانند معارف اهل بیت را در آسمان دنیای معاصر به پرواز در بیاورند. هر کدام از این دو حوزه از سابقه تاریخی ارزشمندی بهره مندند. سابقه تاریخی هزار ساله حوزه نجف و همچنین سابقه تاریخی هزار ساله حوزه قم به این دو اهمیت ویژه ای بخشیده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری ادامه داد: این چند قرن اخیر هم تعامل حوزه علمیه قم و نجف تعامل بسیار جدی بوده و همواره بزرگانی از شخصیت های ایرانی در حوزه نجف حاضر بوده‌اند و به ویژه در این یک صد سال اخیر که بزرگان و مراجعی که در قم حضور داشته اند سر سفره حوزه نجف تلمذ کرده بودند. همانطور که در زمان محنت و جو اختناقی که برای حوزه نجف در دوره حزب بعث پیش آمد، حوزه علمیه قم پذیرای بسیاری از شخصیت ها و بزرگان حوزه علمیه نجف بود. این تعامل در این سده و دهه های اخیر بسیار گسترده تر بوده است.

وی به دستاوردهای این سفر در ابعاد مختلف پرداخته و گفت: فوائد این ارتباطات در جهت استفاده از نقاط قوت همدیگر بسیار زیاد است بلکه در مسائل جهانی اسلام و بین الملل نیز نمود پیدا می‌کند. دستاورد این سفر تنها به ارتباط حوزه علمیه قم و نجف در حال حاضر محدود نمی‌شود بلکه با مراجعه به روایات درمی یابیم که ارتباط ایران و عراق در آینده و عصر ظهور بیشتر خواهد بود لذا با توجه به این مسئله ارتباط عمیق تر دو حوزه از اهمیت ویژه ای برخوردار خواهد بود.

وی با اشاره به مدت هفت روزه این سفر خاطر نشان کرد: در این سفر حدود ۴۰ برنامه گنجانده شده بود که در شهرهای نجف، کربلا، بغداد، کاظمین، سامرا و بصره صورت گرفت که اهم آنها پس از زیارت عتبات مقدسه و توسل به ساحت مقدس معصومین و ادای احترام به علمای درگذشته مدفون در جوار عتبات، دیدار با مراجع معظم تقلید آیات عظام سیستانی، فیاض و بشیر نجفی و شخصیتهای برجسته دیگر چون آیت الله آل راضی، آیت الله ایروانی، آیت الله سند، آیت الله سبزواری، آیت الله حسن جواهری در نجف و آیت الله قزوینی در کربلا و همچنین شیخ صمیدعی از علمای برجسته اهل سنت در بغداد بود.

رییس مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه به اهمیت ارتباط بین حوزه علمیه و عتبات عالیات اشاره کرده و در این راستا گفت: در نجف با تولیت شرعی آستان علوی جناب سید موسی الخرسان دیدار داشتیم که در خصوص تعاملاتی که بین حوزه علمیه و آن عتبه قابل انجام است مذاکراتی شد. در کربلا نیز با حجت الاسلام والمسلمین شیخ عبدالمهدی کربلایی تولیت شرعی آستان امام حسین (ع) تفاهم نامه ای در ارتقای همکاریها در خصوص برگزاری برخی از همایشها از جمله تجلیل از علما و بزرگان در حوزه کربلا و همکاری در خصوص مراسم اربعین و همایش یکصدمین سالگرد تأسیس حوزه و تجلیل از برخی شخصیتهای بزرگ چون آیت الله نائینی گفتگو شد. در عتبه عباسیه هم با حجت الاسلام والمسلمین سید احمد صافی تولیت آن آستان درباره ارتباطات و تعاملات مذاکره شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری ادامه داد: همچنین از مجموعه کارهایی که ستاد بازسازی عتبات در کربلا دارند بازدید شد و جلساتی با مسئولان ستاد بازسازی برگزار و از برخی پروژه های عمرانی که در اطراف حرم حضرت اباعبدالله در حال انجام است به ویژه از پروژه عظیم صحن عقیله بنی هاشم بازدید هایی انجام شد.

وی با اشاره به بعد سیاسی این سفر و اهمیت آن به دیدار آیت الله اعرافی با برخی از شخصیتهای سیاسی اشاره کرده و افزود: دیدار با نخست وزیر عراق، دیدار با حجت الاسلام سید عمار حکیم رئیس جریان حکمت ملی عراق، دیدار با حجت الاسلام همام حمودی رئیس مجلس اعلای عراق، دیدار با برخی از مسئولان حشد الشعبی، دیدار با سفیر ایران و رایزن فرهنگی کشورمان در عراق از جمله این دیدارها در بغداد بود.

حجت الاسلام والمسلمین سید مفید حسینی به چند سخنرانی آیت الله اعرافی در تجلیل از مقام مرحوم امام خمینی (ره) در سالروز رحلت آن بزرگوار اشاره کرده و گفت: در ۱۵ مورد از این برنامه ها از مقام امام بزرگوار تجلیل شد که در نجف دو برنامه ویژه ارتحال امام یکی در دانشگاه کوفه و دیگری در بیت حضرت امام بود برگزار شد. در دانشگاه بصره نیز به این مناسبت برنامه ای برگزار شد.

وی به چند دیدار عمومی که در این سفر انجام گرفته اشاره کرد و افزود: از جمله دیدار با طلاب ایرانی مقیم نجف و پرسش و پاسخهایی که مطرح شده که مدتی بیش از چهار ساعت را به خود اختصاص داد. همچنین دیدار با حدود ۵۰ نفر از فضلا و شخصیتهای نجف در دفتر مقام معظم رهبری نیز که از اهمیت برخوردار بوده است.دیدار از مجموعه فرهنگی آیت الله سید محمدباقر حکیم نیز یکی از برنامه هایی بود که در نجف انجام شد.

رئیس مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه ادامه داد: با توجه به اینکه آیت الله اعرافی رئیس هیئت امنای جامعة المصطفی نیز می‌باشد بازدید از نمایندگی جامعة المصطفی در عراق از دیگر برنامه‌های این سفر بود.

حجت الاسلام کوهساری با بیان اینکه پایان بخش این سفر، سفر به بصره بوده گفت: در آن جا با علمای بصره، علمای منطقه جنوب عراق از علمای شیعه و چه از علمای اهل سنت جلسه مفصلی برگزار شد و جلسه‌ای دیگر نیز با رؤسا و شیوخ عشایر عراق برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha