شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
جلسه دبیران ستادهای راهبری حوزه های علمیه با حضور دکتر آقا محمدی مسئول کارگروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری

حوزه/ مسئول کارگروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری به تشریح اقدامات بسیار قوی در زمینه رفع محرومیت اقشار مختلف مردم با نظارت رهبری معظم خبرداد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، علی آقا محمدی در نشست دبیران ستادهای راهبری حوزه های علمیه که در سالن آیت الله حائری مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد، گفت: با توجه به اینکه در مجلس اول در زمینه اسلامی شدن، بحث های مهمی در گرفت به خاطر دارم که در هر موضوعی دو شخصیت نام آور شرکت می کردند. در آنجا مفاهیم غیر مشترک شکل گرفت و نتیجه آن شد که برنامه هایی که پنج سال زمان اجرا داشت، چهارسال تمام روی آن می اندیشیم. پس از آن هم ارتباط ها قطع شد و عنوان شد که از این راه به نتیجه نمی رسیم.

وی افزود: مهم این است که روی برخی قواعد و اصول به نتیجه برسیم. ولی در ضمن آن باید به یک پیکربندی توافقی برسیم که مثلا دین برای چه آمده است؟ اگر می خواهیم به مردم زندگی بدهیم باید ببینیم که ضابطه زندگی چیست. اگر اولی که مشترک اول انسان ها است و دین نیز در اینجا تضمین کننده است که به دنبال رزق حلال طیب و وسیع آمده است باشیم ولی بازهم روی این مسایل در مجامع بحث زیاد است.

مسئول کارگروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری بیان کرد: در بحث های مختلفی خدمت آقا سید منیر حسینی در تهران بودیم.وی بیان کرد که هر کلمه خارجی را که روی این منابع قانونی بگذارید، قطعا مفهوم خاص خود را ایجاد می کند. در اینجا باید روی تجربیات خودمان کار کنیم ببینیم که هر سخنی چقدر می تواند در آینده ما را به یک برنامه مشخص برساند.

وی گفت: این مجموعه ها برای تربیت یک سری نیروها است. ما می بینیم که مجموعه های مختلفی دارند کار می کنند و نیرو تربیت می کنند. این گروه ها باید به یک دیگر گره بخورند و کار کنند. این پژوهشکده ها می توانند ماهی یک بار باهم صحبت کنند و به صورت جلسه برسند تا موضوع اختلافات خود برسند. جزییات این جلسات بسیار مهم است.

آقا محمدی یادآورشد: در خصوص بحث محله ها باید گفت که روزی به یکی از محلات تهران (دروازه غار) وارد شدیم و در زمینه اطعام مردم شرکت کردیم و منازلی دیدیم که مثلا در یک خانه چندین خانوار زندگی می کنند و محل زندگی ها با پرده از هم جدا شده است. ما نیز بسیار متعجب شدیم. وقتی به شکل عملی وارد کار شدیم قرار گذاشتیم که برویم و جلساتی برای حل این مشکلات برگزار کنیم. تا کنون بیش از صد و شصت جلسه برگزار شده است که مدیران عالی کشور که در این زمینه فعالیت دارند حضور یافتند. در این جلسات مباحث اختلافی بسیاری نیز مطرح شد. در جمع بندی های جدید مشخص شد که در خدمات ما دو نقص وجود دارد، اول اینکه مشکلات مردم را از خودشان نمی پرسیم و خودمان تشخیص می دهیم چه مشکلی دارند. دومین بحث نیز آن بود که نهادهایی که در حال فعالیت هستند به شکل کاملا متفرق کار می کنند.

مسئول کارگروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری عنوان کرد: یک عیب بزرگی را نیز مد نظرقرارداریم که این کار را بودجه محور نکنیم و دوم اینکه تغییر ساختار ندهیم، ولی می توانیم در تقسیم کار فعالیت کنیم. در مجموع به جمع بندی چهارنهادی رسیدیم. در این زمینه به دنبال تحقق امورات مختلف محلاتی را نیز تعیین کردیم. امروزه در قم بیش از ۳۰ محله داریم و در تهران بیش از دویست محله شدید و متوسط و قوی را مشخص می کنیم و محلات کمتربرخوردار را مشخص کردیم و محلات عمیق را نیز مشخص کردیم. به ۱۶۵ محله خیلی ضعیف رسیدیم و به این جمع بندی کامل با حضور مسئولان رسیدیم. این گزارش با حضور مسئولان رفع محرومیت کشور خدمت حضرت آقا رسید و ایشان در سال ۱۴۰۰ در خصوص این مسئله مرقومه ای را بیان کردند که این حرکت مبارک است ولی مراقب باشید به آفت دیوانسالاری و دست های آلوده و رهاشدگی و.. دچار نشود. شش ماه دیگه بگویید چه کردید واگر قابل عرضه بود به نظر مردم برسانید. ایشان در ادامه به اولویت ها نیز اشاره کردند.

مسئول کارگروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری بیان کرد: پس از آن محدوده عملکردها مشخص شد که هر کسی به محلات می رود کارش مشخص باشد و کسی مزاحم کار کسی نباشد. در ضمن نباید خدماتی که در حال انجام بود نیز نباید از بین می رفت. این مسایل به سه قوه ابلاغ شد و ابلاغات لازم نیز انجام شد.

وی گفت: ۳۰۰ هزار واحد را توافق گرفتیم که با پرکردن این موارد بتوانیم آنها را انجام بدهیم و اگر پر شد بتوانیم روی آن بحث کنیم. تا کنون ۴۴ هزار مورد را پر کردیم و ۳۳ هزار مورد را با ممیزی های لازم پرکردیم. با این حال ما بین این ۲۰۲۲ محله را در سراسر ایران واجد شرایط دریافت مسکن هستند را ثبت نام می کنیم که یا به شکل امورات بنیاد مسکن یا به شکل تعاونی مسکن خود را بسازند.

آقا محمدی یادآورشد: در زمینه بچه هایی که به دلایل مالی نمی توانند به مدرسه بروند و تحصیل را ترک کردند با آموزش و پرورش تفاهمی کردیم که بخش های جهادی را تشکیل شویم و در این زمینه بیش از هشتصدهزار نفر شناسایی کامل شدند. با توجه به اینکه تا بین شش ساله ها تا هفده ساله ها باید درس بخوانند می توانیم شناسایی کنیم که چگونه می توانیم در این زمینه کار کنیم. از این بین بیش از ۱۵۰ هزار نفر تعیین تکلیف شده است و قرار شده است که به سرعت شناسایی شوند که چرا برخی به مدرسه نمی روند.

مسئول کارگروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری عنوان کرد: یک قسمت دیگر مرتبط می شود به کنکور که بعضا برخی نابرابری های اقتصادی آنها را عقب می اندازد. در این زمینه با یکی از دبیرستان ها تفاهمی صورت گرفت که به شکل آنلاین کلاس برگزار شود. هر ماه تست های کنکور برای این دانش آموزان انجام می شود. ۳۰۰ استاد به نام در دبیرستان البرز به دنبال این کار هستند و تمام تلاش ما این است که در این تابستان بچه ها را ثبت نام کنند تا از اول مهر بتوانند کلاس هایشان را انجام دهند.

وی افزود: در طرح سلامت این محلات در دروازه غار دیدیم که ۵۶ درصد مردم بیمه نداشتند. در این زمینه تفاهمی با بیمه سلامت انجام شد و مجلس و دولت نیز همراهی کردند و سال گذشته ۶ میلیون نفر تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند. امروز بحث دهک بندی مشخص شده است، ولی کسانی که پای کار آنها هستند شامل این امر می باشند.

مسئول کارگروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری بیان کرد: در زمینه بیماری صعب العلاج نیز تفاهمی صورت گرفت که بیمه مشکلات این افراد را در حیث درمانی و دارو حل کند. در اینجا نظام ارجاع نیز مهم است که هر کسی یک پرونده الکترونیکی پزشکی نیز داشته باشد که بداند در چه وضعیت است.

وی گفت: در خصوص کار هم باید گفت که اگر اشتغالی کم درآمد باشد این فقر نیز افزایش پیدا می کند. ما به دنبال آن بودیم که شغل هایی در نظر بگیریم که درآمد بیشتری داشته باشند. در این زمینه تیم های کارشناسی تعیین کردیم که چه مشاغلی درآمد بیشتری و بلند مدتی داشتیم. در این زمینه تلاش شد که استارتاپ های متعددی را در حوزه دانش آموزی ایجاد کردیم تا دانش آموزان بر اساس ذوق خود ارتقا پیدا کنند.

آقا محمدی یادآورشد: به شدت روی این مسئله کار می کنیم که فرزندان زیر سی سال زندگی شان متحول شود. در این زمینه تفاهمات گسترده ای در حال انجام است. ۲۰۰ هزار فرصت شغلی احصا شده داریم که نیرویی برای آن نداریم.

وی گفت: هر کوچه ای باید یک جلسه قرآن سیار داشته باشد. باید حمایت کنیم که جلسات قرآنی در این زمینه در کشور برگزار شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha