دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حبیب بابایی

کارشناس فرهنگی و پژوهشگر حوزوی تصریح کرد: فعالیت هوشمندانه در بستر فضای مجازی، لازمه تأثیرگذاری امور تبلیغی به خصوص در مواجهه با مخاطبانی از جنس نسل جدید است.

حجت الاسلام حبیب بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن گرامیداشت فرارسیدن اول تیرماه، سالروز تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی و روز تبلیغ و اطلاع رسانی دینی ابراز داشت: همواره یکی از مهم ترین رسالت های روحانیت، اهتمام نسبت به فعالیت های تبلیغی بوده و انصافاً نیز علما و بزرگان و آحاد حوزویان در طول صدها سال در این عرصه بسیار خوش درخشیده اند، چه آن که بخش مهمی از دینداری مردم مرهون همین تلاش ها و مجاهدت هاست.

وی افزود: با این وجود تغییر شرایط در روزگار کنونی و هجمه دشمن از سوی دیگر می طلبد که ما در عرصه تبلیغ به شکل جدید و متفاوت تری عمل کنیم، در عین حال که نباید از اهمیت تبلیغ سنتی نیز غافل شد.

وی همچنین گفت: در واقع شرایط امروز جامعه می طلبد که ما حوزویان فراتر از بحث های مرسوم ناظر به سخنرانی و خطابه و تبلیغ چهره به چهره و حضور در بین آحاد مردم با بهره گیری از قلم و نوشتن کتاب و همچنین استفاده هوشمندانه از بستر مهمی چون فضای مجازی به تبلیغ معارف دین و دفاع از ارزش های الهی و دستاوردهای انقلاب اسلامی بپردازیم و در این راستا از کارهای خلاق و نوآورانه غافل نشویم.

این کارشناس فرهنگی در ادامه با بیان این که تبیین و ترویج معارف و آموزه های ناب دینی مستلزم اهتمام هر چه بیشتر در عرصه تبلیغ است، ابراز داشت: پروردگار عالم برای اهل علم و اهل دین، منصب تبلیغ و ارشاد و هدایت معنوی جامعه انسانی را قرار داده و حقیقتاً نیز روحانیت و علمای شیعه به خوبی به این وظیفه خود عمل کرده و توانسته اند با تکلیف مداری در هرعرصه ای وظیفه خویشتن را به خوبی و درستی انجام دهند.

وی افزود: از سوی دیگر اقتضائات امروز می طلبد که ما بکوشیم تبلیغ و ترویج آموزه های ناب دینی در جامعه به یک گفتمان جدی و فراگیر تبدیل شود و لذا به همین خاطر باید نسبت به انجام فعالیت های مستمر و مؤثر تبلیغی، اهتمام و دغدغه لازم وجود داشته باشد.

حجت الاسلام بابایی همچنین گفت: از سویی چنانچه می خواهیم که توده های مردم به ویژه نسل جدید با این آموزه ها و تعالیم به خوبی آشنا شده و به آن ها التزام عملی داشته باشند، لازمه اش این است که از ابزارهای نوین رسانه ای و شبکه های اجتماعی به شکل مطلوب در این راستا استفاده کنیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: با وجود تلاش های ارزنده و قابل تقدیر در عرصه فعالیت های تبلیغی، باید قبول کنیم که همچنان در مواردی با نقصان‌های تبلیغ دینی مواجه هستیم که از یکسو کمبود سرانه تبلیغ با توجه به رشد قابل توجه جمعیت در سالیان اخیر و از سوی دیگر افزایش نیازهای تبلیغی و فرهنگی در جامعه باعث شده این ضعف ها و نقص ها بیشتر به چشم بیاید.

وی افزود: از این منظر به اعتقاد بنده، تلاش به منظور رشد کمی و کیفی ورودی‌های حوزه‌های علمیه امر بسیار مهمی است که در این رابطه می بایست مسئولان سیاست گذاری فرهنگی و خانواده‌ها در قبال این موضوع احساس مسئولیت کرده و فرزندان مستعد خود را تشویق به حضور در حوزه کنند تا به یاری حق تعالی در آینده نزدیک، شاهد یک نسل جدید مبلغان به روز در کشورمان باشیم.

این پژوهشگر حوزوی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که بی توجهی به فضای مجازی در امر تبلیغ دین می تواند بسیار آسیب زا باشد، گفت: فضای مجازی در حال حاضر به نحوی در کلان مقوله‌ی سبک زندگی بسیاری از ما تاثیر خودش را می گذارد که گاهی اصلاً خودمان هم متوجه اثرات آن نمی شویم اما با این حال حوزه و دامنه‌ی تاثیرگذاری آن بسیار ریشه ای و اساسی است.

وی همچنین تأکید کرد: چنانچه در این عرصه بی توجه و کم توجه باشیم، در سال های پیش‌رو، آثار نامطلوبش را مشاهده خواهیم کرد، چرا که بی شک اگر ولنگاری امروز فضای مجازی مهار نشده و برایش تدبیری اندیشیده نشود، خسارات قابل توجهی برای جامعه ما در عرصه های فردی و اجتماعی به همراه خواهد داشت.

حجت الاسلام بابایی در خاتمه افزود: حقیقت امر آن است که ما در زمینه فضای مجازی، در شرایط مناسب و امنی قرار نداریم و اگر واقع نگرانه و در عین حال روش مند در این عرصه فعالیت کرده و به تبلیغ آموزه های ناب دینی بپردازیم، ان‌شاءالله همین چالش به یک فرصت ارزشمند برای جامعه ما تبدیل می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha