یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
گفتگوی حجت الاسلام صبوری با شبکه ملی نامیبیا

حجت الاسلام صبوری درباره حضور خود در رسانه‌های ملی این کشور به‌ عنوان کارشناس دینی توضیح داد و اظهار داشت: یکی از اهداف من از حضور در رسانه‌های جمعی ایجاد نگاه تقریبی به‌جای نگاه انتقادی است.

حجت‌الاسلام ابوالفضل صبوری، مدیر مرکز اسلامی قبا در گفت‌وگو با برنامه صبح بخیر شبکه تلویزیون ملی NBC در کشور آفریقایی نامیبیا به تشریح فعالیت‌های تبلیغی خود در عرصه بین‌الملل و برنامه‌هایی که تا به امروز در این کشور انجام داده است اشاره کرد و ادامه داد: تبلیغ بین‌الملل را به‌طورجدی از سال ۱۳۹۰ شروع کردم و در آن زمان شش سال بود که در سطح عالی حوزه یا اصطلاحاً در درس خارج مشغول پژوهش بودم.

وی ادامه داد: پس از تجربه تبلیغ در لهستان و سپس نیوزیلند در حال حاضر به‌عنوان نماینده مجمع جهانی اهل‌بیت (علیهم‌السلام) در سه کشور نامیبیا، بوتسوانا و آنگولا و امام جماعت مسجد قبا، در شهر ویندهوک پایتخت کشور نامیبیا فعالیت می‌کند.

وی افزود: پیش از مهیا شدن شرایط تبلیغ حضوری، در سه حوزهٔ تبلیغ مجازی، تبلیغ توریسم و تولید محتوای بین‌الملل فعالیت کرده است و تا به امروز ۱۵ کتاب به انگلیسی نوشته است.

حجت‌الاسلام صبوری که بیش از ۱۵ بار در رسانه ملی نامیبیا حاضرشده بود و به موضوعات مختلف اجتماعی از منظر دین اسلام پرداخته است که با استقبال مخاطبان این رسانه مواجه شده است، در ادامه این گفتگوی تلویزیونی به تشریح برنامه‌های خود در این کشور اشاره کرد و ادامه داد: از ابتدای ورود به نامیبیا در چند حوزه برنامه داشتم؛ سامان‌دهی وضعیت فرهنگی و مالی مسجد، ارتباط با سایر مسلمانان و تبلیغ برای غیرمسلمانان ازجمله این برنامه‌ها بود.

وی دراین‌باره توضیح داد: در مورد مسجد، به‌سرعت برنامه‌های فرهنگی مسجد که پیش‌ازاین مدتی متوقف‌شده بود دوباره رونق گرفت. در بخش مالی نیز برای اولین بار توانستیم با راه‌اندازی مدرسه، بخش وسیعی از هزینه‌های جاری مسجد را در محل تأمین کنیم و بودجه مسجد از ایران به‌طور کامل قطع شد.

این مبلّغ بین‌الملل خاطرنشان کرد: هرچند با شروع کرونا و تعطیلی مدرسه، مشکلات مالی در اجرای طرح‌ها داریم، امیدواریم در آینده کلیهٔ هزینه‌های تبلیغی و جاری مسجد را تأمین کنیم.

تأثیر فعالیت‌های فرهنگی مسجد موجب کاهش تعصبات مذهبی شده است

وی با اشاره به اینکه با برقراری ارتباط با سایر مساجد و شرکت در برنامه‌های آن‌ها و اهدای کتاب، به‌مرور تعصبات مذهبی کاهش پیداکرده است، اضافه کرد: در حال حاضر برخی از اهل سنت مساجد دیگر، در مجالس بزرگداشت اهل‌بیت (علیهم‌السلام) در مسجد قبا شرکت می‌کنند و حتی در تأمین هزینه اطعام نیز مشارکت دارند.

وی به ایجاد دومین مسجد اهل‌بیت (علیهم‌السلام) در شمال این کشور اشاره کرد و افزود: در این مدت چندین مسلمان به مکتب اهل‌بیت (علیهم‌السلام) پیوستند که یکی از آن‌ها یک مبلّغ فعال و امام جماعت وهابی بود که در شمال نامیبیا امام جماعت است و در حال حاضر مسجد او دومین مسجد اهل‌بیت (علیهم‌السلام) در کشور نامیبیا است.

وی بابیان اینکه یکی از برنامه‌های مهم او در این کشور، ارتباط‌گیری با غیرمسلمانان و به‌خصوص مسیحیان بوده است، اظهار داشت: ابتدا گروه‌های فعال سایر ادیان شناسایی شدند و با ایجاد کنفرانس‌های بین ادیانی از آن‌ها دعوت به گفت‌وگو شده است، همچنین در طول سال چند برنامه مشترک برای کمک به ایتام و سالمندان داریم.

این نویسنده حوزوی در ادامه به حضور در برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی این کشور اشاره کرد و یادآور شد: این فعالیت‌ها سبب شد که در دوران همه‌گیری کرونا، توسط وزارت بهداشت به‌عنوان کارشناس و به نمایندگی مسلمانان به برنامه‌های زنده تلویزیونی دعوت شوم. همچنین اهدای کتاب‌هایی که تألیف کرده بودم به تهیه‌کنندگان مختلف تلویزیونی سبب گسترش این ارتباط شد و به‌مرور به برنامه‌های مذهبی رادیو و تلویزیون ملی نامیبیا راه یابم. این در حالی است که پیش‌ازاین مسلمانان حضور فعالی در برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی نداشتند.

استقبال مردم مسیحی از قرائت روحانی شیعه در دعای روز یکشنبه تلویزیون

در ادامه مجری برنامه صبح‌به‌خیر نامیبیا درباره اجرای دعای روز یکشنبه که توسط این مبلغ حوزوی در تلویزیون ملی این کشور اجرا شد اشاره کرد و دراین‌باره توضیح خواست و حجت‌الاسلام صبوری دراین‌باره گفت: این‌یک اتفاق بسیار نادر بود که حداقل در تاریخ نامیبیا سابقه نداشت. مدتی از شروع همه‌گیری کرونا در این کشور گذشته بود که با شروع موج جدید و وحشت مردم، دولت پانزده روز قرنطینهٔ کامل اعلام کرد. در این شرایط، روز یکشنبه که همه مردم در خانه بودند و تلویزیون تماشا می‌کردند، اجرای دعای روز یکشنبه به بنده واگذار شد.

وی دراین‌باره ادامه داد: در آن روز در آن برنامه تلویزیونی ترجمه دعای هفتم صحیفه سجادیه را قرائت کردم. پس‌ازآن نیز چون زمان برنامه را افزایش دادند، در مورد منجی موعود صحبت کردم و برای ظهورش دعا کردم. پس از این برنامه در شبکه های اجتماعی بیشتر کسانی که پیام گذاشته بودند از مطالب بیان شده راضی بودند و عده‌ای معدود هم از بردن نام قرآن و حضرت محمد (ص) در تلویزیون نامیبیا اظهار تعجب کرده بودند.

وی درباره حضور خود در رسانه‌های ملی این کشور به‌عنوان کارشناس دینی توضیح داد و اظهار داشت: یکی از اهداف من با حضور در رسانه‌های جمعی ایجاد نگاه تقریبی به‌جای نگاه انتقادی است، همچنین تسلط به الهیات مسیحی، انجیل و تورات عامل مؤثری در پذیرش در رسانه ملی و استقبال مخاطبان است.

وی اضافه کرد: تألیف کتاب‌هایی ویژه مخاطب مسیحی و اهدای آن به نخبگان سبب شد که آن‌ها نسبت به روحانی مسلمان شیعه شناخت کافی پیدا کنند. انجام فعالیت‌های اجتماعی و تلاش برای تشکیل مجمع ادیان ابراهیمی از دیگر عوامل مؤثر در این زمینه بیان کرد.

حضور بلندمدت و فعال روحانی شیعه موجب اعتماد مردم منطقه شده است

این مبلّغ بین‌الملل تصریح کرد: مهم‌ترین عامل حضور موفق بنده در رسانه‌ها و اجتماعات مردم این کشور حضور بلندمدت در نامیبیا است، این همکاری پس از حدود سه سال از حضور ثابت در این کشور به وجود آمد و درواقع سه سال طول کشید تا این شناخت و اعتماد به وجود آید.

وی به فعالیت‌ها و برنامه‌های آینده مرکز اسلامی قبا اشاره کرد و افزود: امیدواریم پس از تأمین هزینه‌ها، با شناسایی جوانان نخبه و برگزاری کلاس و کارگاه‌های آموزشی بتوانیم به این هدف نیز در حد مطلوب دست‌یابیم. ایجاد کرسی زبان فارسی در دانشگاه از دیگر برنامه‌های این مجموعه در آینده خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ابوذر غفاری IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    2 0
    خدا را شکر، اللهم عجل لولیک الفرج
  • یاس IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    0 0
    باعث افتخار شیعه و ایران