دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
حجت‌الاسلام سعید فراهانی فرد

حوزه/ رئیس ستاد همکاری‌ حوزه‌های علمیه و وزارت اقتصاد و دارایی گفت: باید تلاشی صورت گیرد تا از ظرفیت اساتیدی که هم دروس حوزه و هم دروس دانشگاهی را در سطوح عالی طی کرده‌اند در بدنه علمی، فکری و اجرایی کشور استفاده شود.

حجت الاسلام و المسلمین سعید فراهانی فرد، رئیس ستاد همکاری‌ حوزه‌های علمیه کشور و وزارت اقتصاد و دارایی در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، گفت: در سال گذشته تفاهم‌ نامه‌ای بین حوزه علمیه و وزارت امور اقتصادی و دارایی تحت عنوان همکاری مشترک مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و وزارت امور اقتصاد و دارایی امضا شد.

وی ادامه داد: موضوع تفاهم‌نامه شامل تعامل و همکاری حوزه علمیه و وزارت در زمینه‌های مختلف سیاستی، پژوهشی، علمی، آموزشی، فرهنگی، تبلیغی، رسانه‌ای، بین‌المللی و خدمات اجتماعی و عمرانی در چارچوب اهداف ستاد بود.

حجت الاسلام و المسلمین فراهانی‌فرد افزود: پیرو انعقاد این تفاهم‌نامه که به امضای حضرت آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه و دکتر خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی رسید، ستادی تحت عنوان ستاد همکاری‌ حوزه علمیه و وزارت امور اقتصادی و دارایی برای عملیاتی شدن این تفاهم‌نامه تشکیل شد.

رئیس ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و وزارت امور اقتصادی و دارایی بیان کرد: این ستاد شامل اعضای معرفی شده از طرف حوزه علمیه و وزارت امور اقتصادی و دارایی است بنابراین سه نفر از حوزه و سه نفر از وزارت معرفی شدند و در نتیجه این شش عضو اعضای ستاد را تشکیل می‌دهند.

وی اضافه کرد: به بنده نیز از جانب آیت‌الله اعرافی و دکتر خاندوزی حکمی به‌ عنوان دبیر و رئیس ستاد، جهت عملیاتی کردن این ستاد به مدت دو سال اعطا شد درنتیجه پس ‌از راه‌اندازی ستاد جلساتی تشکیل شد که در ذیل آن‌ها راجع ‌به برنامه پنج‌ساله و بودجۀ یک‌ساله ستاد تصمیماتی گرفته شد که در چهارچوب محورهای تفاهم نامه است.

حجت الاسلام و المسلمین فراهانی‌فرد در خصوص ضرورت تشکیل این ستاد گفت: ضرورت تشکیل ستاد این بود که ظرفیت بسیار خوب و قابل‌توجهی از اساتید و دانشجویان حوزوی وجود دارد که هم تحصیلات حوزه و هم دانشگاه را طی کرده اما به‌رغم این ظرفیت، از این پتانسیل در بدنه اجرایی، فکری و عملی سیاست‌گذاری کشور کم‌تر استفاده‌ شده است.

رئیس ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و وزارت اقتصاد و دارایی ادامه داد: به‌همین جهت ستاد تشکیل شد تا ارتباط بین ظرفیت‌های حوزه علمیه و بدنه کشور بخصوص وزارت امور اقتصاد و دارایی را برقرار کند و بتواند کمک شایانی به حل مشکلات اقتصادی کشور کند، بر همین اساس کارگروه‌هایی متناسب با بخش‌های مختلف وزارت اقتصاد و دارایی ایجاد شد که هر یک از این کارگروه‌ها هدف خاصی را دنبال می‌کنند.

وی اضافه کرد: نکته دوم در خصوص هدف از ایجاد این ستاد، لزوم ایجاد ارتباط نظام‌مند جهت بهره‌مندی از ظرفیت‌های علمی حوزه و دانشگاه و همچنین ارتباط میان سیاست‌های اقتصاد اسلامی در حکمرانی اقتصاد اسلامی بود.

حجت الاسلام و المسلمین فراهانی‌فرد با اشاره به محل استقرار ستاد همکاری افزود: به دلیل این‌که بیشتر اساتید و پژوهشگرانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند در قم مستقر هستند محلی در اداره‌کل امور اقتصادی و دارایی استان به دستور جناب وزیر در نظر گرفته شده که سابقا دفتر مشاور وزیر بود اما بعد از تشکیل ستاد این دفتر تبدیل به جایگاه ستاد همکاری مشترک گردید. البته صحبت‌هایی نیز انجام شده که برای ستاد در سازمان امور مالیات، حوزه علمیه و در خود وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز جایگاهی ایجاد شود تا باعث تقویت و گسترش فعالیتهای ستاد باشد.

وی در مورد محورهای همکاری و فعالیت‌های ستاد اظهار کرد: یکی از محورهای همکاری، همکاری آموزشی است تا بتوان از این ظرفیت در ابعاد مختلف آموزشی ازجمله همکاری در تقویت و تعمیق دروس خارج فقهی، اجتهادی و فقه معاصر در مسائل اقتصادی مهم نظام بهره‌مند شد، یعنی بتوان اقتصاد را به ‌عنوان موضوع اینگونه دروس قرار داد.

حجت الاسلام و المسلمین فراهانی‌فرد ادامه داد: بعد دیگر بحث آموزش، همکاری وزارت و حوزه در تربیت کارشناسان و متخصصان اقتصاد اسلامی از میان نخبگان حوزوی و دانشگاهی جهت استفاده از این ظرفیت برای تقویت بدنه نظام میباشد.

رئیس ستاد همکاری حوزه علمیه و وزارت اقتصاد و دارایی اضافه کرد: همکاری در برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی یکی دیگر از زیر بخش‌های محور آموزشی است و همچنین حمایت در راه‌اندازی مرکز تخصصی اقتصاد اسلامی تا بتوان از طریق آن ظرفیت‌های بالقوه حوزه را به ظرفیت‌های بالفعل تبدیل نمود.

وی افزود: یکی دیگر از محورهای همکاری، همکاریهای پژوهشی می باشد که در واقع یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های ستاد است به‌ طور مثال تعامل کردن در نیازسنجی و موضوع‌شناسی مسائل اقتصادی نظام و هدایت طرح‌ها و پایان‌نامه‌های حوزه و دانشگاه به سمت پاسخ‌گویی به نیازها بر اساس آموزه‌های اقتصاد اسلامی.

حجت الاسلام و المسلمین فراهانی‌فرد ادامه داد: همچنین همکاری در حمایت مادی و معنوی از پژوهشگران فرهیخته و نخبه حوزه و دانشگاه در پاسخ‌گویی به نیازهای پژوهشی وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز از دیگر بخش‌های حوزه همکاری پژوهشی است.

رئیس ستاد همکاری حوزه‌ علمیه و وزارت اقتصاد و دارایی گفت: از جمله موارد دیگر می‌توان به تسهیل در دسترسی اعضای علمی به آثار و مدارک علمی موجود در کتابخانه‌های طرفین اشاره کرد.

وی بیان کرد: محور بعدی تفاهم نامه، همکاری فرهنگی و تبلیغی است. به ‌عنوان مثال می‌توان از فراهم کردن موقعیت‌های ویژه جهت امور فرهنگی تبلیغی اقتصاد اسلامی در بدنه وزارت و سطح جامعه، همکاری در زمینه تدوین منشورهای اخلاق اقتصادی در عرصه‌های مختلف و سامان‌دهی گروه‌های جهادی تبلیغی حوزه جهت تحقق مأموریت وزارت اقتصاد، در این زمینه نام برد.

دکتر فراهانی‌فرد در خصوص فعالیت‌های انجام شده توسط ستاد همکاری افزود: نخستین کار تهیه برنامه پنج‌ساله بود که تقدیم وزارت و حوزه شد و متناسب با این برنامه نیز برنامه‌ای برای سال ١۴٠١ و ١۴٠٢ تنظیم شد که بتوان آن را عملیاتی کرد، درواقع اکنون بیشتر در حوزه پژوهش و تا حدودی در بخش آموزش کارگروه‌هایی تشکیل ‌شده که متناسب با زیرساخت وزارت امور اقتصادی و دارایی است.

رئیس ستاد همکاری حوزه علمیه و وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: در تفاهم‌نامه چند محور به‌ عنوان محورهای همکاری مطرح گردیده و تلاش شده تا برنامه‌ی پنج‌ساله حداقل بتواند برخی از محورها را تحقق بخشد.

رئیس ستاد همکاری حوزه علمیه و وزارت اقتصاد و دارایی ادامه داد: فعلاً به‌طور خاص در زمینه مالیات، گمرک و تجارت خارجی، خزانهداری و بودجه، بازار سرمایه، مردمی‌سازی و بانک کارگروه‌هایی تشکیل شده‌است که نظام مسائل این موارد توسط اعضای کارگروه پس‌ از ارتباط با خود این ارگان‌ها شناسایی شده سپس‌ این نظام مسائل به محققین کارگروه‌ها جهت بررسی ارائه می‌گردد و نهایتا، فعالیت این اعضا و محققین به یک بسته سیاسی برای ارگان‌ موردنظر تبدیل می‌شود.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از فعالیت‌هایی که می‌توان به آن اشاره کرد، برگزاری مدرسه تابستانی در سال گذشته با همکاری پژوهشکده وزارت اقتصاد و دارایی در تهران جهت آموزش طلاب و دانشجویان می‌باشد که امسال نیز در تلاشیم این مدرسه در استان قم برگزار شود.

دکتر فراهانی‌فرد گفت: در نهایت از جمله فعالیت‌هایی که ستاد در نظر دارد تأسیس مرکز تخصصی آموزشی و پژوهشی اقتصاد اسلامی است که آموزش و پژوهش را توامان در پیش گیرد.

رئیس ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و وزارت اقتصاد و دارایی در پایان تصریح کرد: این کار تجربه‌ای جدید است و در طول چهار دهه که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد، دکتر خاندوزی نخستین وزیری است که به فکر استفاده از ظرفیت حوزه علمیه در بدنه اقتصاد کشور افتاده و امیدواریم که این ستاد ظاهری نباشد بلکه واقعاً در بطن امور استفاده شود و سایر وزارت‌خانه‌ها نیز از این امر بهره‌مند شوند.

گفت و گو: یوسف شعبانعلی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha