دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
روز عرفه

حوزه / سرپرست حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان گفت: تضرع به درگاه خداوند و اقرار به گناهان، توبه و انابه و درخواست عفو از خداوند متعال و روی آوردن به صفات پسندیده و اعمال خیر، از جمله مضامین دعای عرفه است، روز عرفه روز طلب بخشش است که امام حسین(ع) آن را به خوبی از درگاه حق مسئلت دارد.

خانم عباسی ندوشن در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه از هرمزگان ضمن گرامیداشت روز عرفه و تبریک پیشاپیش عید قربان، اظهار داشت: عرفه روزی است که حق تعالی، بندگان خود را به عبادت و اطاعت خویش فرا خوانده و سفره گسترده جود و احسان خود را برای ایشان گسترانیده و مسلمانان را به آمرزش گناهان و پوشانیدن عیب هایشان وعده داده است.

وی افزود: حضرت اباعبدالله(ع) با آن نگرش عمیق و عرفان والا در دعای عرفه کار طلب استغفار را برای بندگان الهی آسان کرده و در آن با آداب درخواست از درگاه الهی و با مضامین والا با خداوند متعال مناجات کرده است.

سرپرست حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان، خاطرنشان کرد: دعای عرفه سالار شهیدان(ع)، یکی از دعاهای است که از مضامین بلند و معارف عمیق برخوردار است.

وی با اشاره به برخی مضامین این دعای شریف، یادآور شد: تضرع به درگاه خداوند و اقرار به گناهان، توبه و انابه و درخواست عفو از خداوند متعال و روی آوردن به صفات پسندیده و اعمال خیر، از جمله مضامین این دعای شریف است، روز عرفه روز طلب بخشش است که امام حسین(ع) آن را به خوبی از درگاه حق مسئلت دارد.

عباسی ندوشن، با اشاره به فرازهایی از دعای عرفه، اظهار کرد: شناخت خداوند و بیان صفات الهی از جمله فرازهای ابتدایی این دعا است که بستر درخواست از ذات الهی را فراهم می‌آورد؛ «اَلْحَمْدُ لله الَّذی لَیْسَ لِقَضآئِهِ دافِعٌ وَلا لِعَطائِهِ مانِعٌ وَلا کَصُنْعِهِ صُنْعُ صانِع».

وی تصریح کرد: امام حسین(ع) بعد از ظهر روز عرفه، همراه با فرزندان و گروهی از اصحاب از خیمه‌های خود در صحرای عرفات بیرون آمدند و رو به دامن «کوه رحمت» نهادند و در سمت چپ کوه رو به کعبه همایشی تشکیل دادند که موضوع آن شناخت و سازندگی بود، این همایش، تنها جنبه علم و معرفت نداشت بلکه شناخت توأم با عمل و سازندگی و تزکیه و خودسازی بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha