یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
الشيخ «جواد ریاض»

حوزه/ شیخ جواد ریاض، از علمای الازهر مصر گفت: زمان حج باید فرصتی برای حل مشکلات و حل مسائل ملت به ویژه مسائل مربوط به سرنوشت و اراضی و مقدسات باشد. دنیا در این موسم به ما نگاه می کند و از همگرایی مسلمانان بیمناک است.

همزمان با ایام الله حج ابراهیمی سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه با شیخ جواد ریاض عالم الازهر مصر به گفت و گو پرداخته است که ترجمه آن به شرح ذیل است:

حوزه: امسال پس از سال ها وقفه، برخی از زائران مانند یمنی ها می توانند در حج تمتع شرکت کنند. در برنامه های عبادات و زیارت حج چه درس ها و پیام هایی برای زندگی امروز ما وجود دارد؟

بعد از قطع شدن حج در سال های گذشته، امسال حج برای برخی از مسلمانان مانند یمنی ها آغاز می شود. کاری که در این سفر انجام می دادند اول توبه قبل از خروج برای مسافرت، بازگرداندن حقوق به صاحبانشان، جمع آوری پول از راه حلال، سپس بیرون رفتن برای این واجب بود. همچنین توصیه شده که به اخلاق حسنه پایبند باشد (در حج هیچ فحاشی، فسق و استدلالی در کار نیست.) آخرت نیز انسان را ترغیب می کند که از وقت خود استفاده کند.

حوزه: حفظ وحدت مسلمانان یکی از مهم ترین تاکیدات امام خمینی رحمه الله علیه و رهبر انقلاب اسلامی است. اقوام و مذاهب مختلف، شیعه و سنی می توانند زیارت حج را به محل اجتماع و نماد یک ملت تبدیل کنند. از اهمیت این موضوع برایمان بگویید. وظایف زائران و متولیان حج در این زمینه چیست؟

یکی از مهم ترین چیزهایی که مسلمانان از حج بهره مند می شوند، وحدت است. این همایش سالانه ای است که همه مسلمانان کشورهای مختلف را گرد هم می آورد تا همبستگی و تقریب بین آنها برقرار شود. از این رو گذشتگان در این زمان به بحث در مورد مسائل سیاسی، فقهی و بین المللی علاقه داشتند. فقها یکدیگر را در حج ملاقات می کنند و در مورد مسائل فقهی و کسب آگاهی بیشتر از آنچه در کشورهای مختلف وجود دارد و در زمینه های سیاسی، موضوعات مورد توجه ملت بحث و تبادل نظر می کنند. این زمان باید فرصتی برای حل مشکلات و حل مسائل ملت به ویژه مسائل مربوط به سرنوشت و اراضی و مقدسات باشد. دنیا در این فصل به ما نگاه می کند و از این دیدار بیمناک است؛ چون می داند اسلام آنها را در یک لحظه گرد هم می آورد. واعظان و علما برای اینکه مدافع سرزمین و مقدسات خود باشند و مشکلاتشان را حل کنند باید آگاهی ملت را نسبت به مسائل و آینده ارتقا دهند. مسؤولان باید مشکلاتی را که مانع پیشرفت ملت است حل کنند و راه حل هایی را - با مشورت - ارائه دهند که موجب تعالی این ملت شود.

حوزه: بیزاری از مشرکان و اعلام انزجار از مستکبران از برنامه های مهم حج است. اعلان این برائت چه تأثیری در روشن شدن اذهان مسلمانان دارد؟

شکی نیست که برائت از مشرکان در این فصل واجب است و این اولین کاری بود که رسول خدا صلی الله علیه و آله انجام داد و ما در دوران معاصر باید با از عادی سازی با رژیم غاصب صهیونیستی خودداری کنیم.

حوزه: از دیگر توصیه ها به مسلمانان این است که زائران از حج بهره مند شوند و به هیچ کار غیر ضروری نپردازند. اهمیت این موضوع در شرایط فعلی چیست؟

زائران نباید به کارهای غیرضروری بپردازند که حج حفظ وقت و اهداف را به ما آموخته است و این همان چیزی است که مسئولان و مبلغان باید به آن گوشزد کنند. چرا که باید حج را با معنویت آن احساس کنیم. در حج اهدافی است که به نفع همه ملت است و منحصر به خود شخص نیست. شکی نیست که خداوند متعال نماز جماعت را آغاز کرده است تا سود کل جامعه از همبستگی و رحمت آن باشد. خداوند برای حل مشکلات، حج را فردی قرار نداد بلکه گروهی بزرگتر از نماز جماعت قرار داد تا مسلمانان به امید خود در آینده دست یابند و بهبودی حاصل شود.

حوزه: با توجه به فرصت محدود ایام حج و ظرفیت های اخلاقی فراوانی که متوجه زائران است، چه توصیه ای به آنها دارید؟

حج فرصت بسیار بزرگی است که ممکن است دیگر برای یک مسلمان مهیا نشود؛ بنابراین مسلمانان باید مشتاق باشند که از هر مناسک و هر توقف نماز و هر حرکتی بهره مند شوند. زیرا فرصت مغفرت خداوند متعال است؛ خصوصاً اگر عبادات مربوط به دیگران و کمک به آنها باشد که موجب دو برابر شدن ثواب می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha