دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
عبدالحکیم الكحلاني

حوزه/ «عبدالحکیم الکحلانی» سخنگوی سابق وزارت بهداشت یمن گفت: مشکل ما اختلافات سیاسی است؛ مثلا کشورهای اسلامی و عربی با رژیم صهیونیستی روابط دیپلماتیک برقرار می کنند، چگونه در درگیری با دشمن صهیونیستی موضع واحدی خواهیم داشت؟!

همزمان با ایام الله حج ابراهیمی سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه با دکتر «عبدالحکیم الکحلانی» سخنگوی سابق وزارت بهداشت یمن به گفت و گو پرداخته است که ترجمه آن به شرح ذیل است:

حوزه: امسال پس از سال ها وقفه، برخی از زائران مانند یمنی ها توانستند در حج تمتع شرکت کنند. در برنامه های عبادات و زیارت حج چه درس ها و پیام هایی برای زندگی امروز ما وجود دارد؟

در اصل هیچ توافقنامه صلح یا آتش بسی بین دولت شورای عالی سیاسی صنعا و عربستان سعودی امضا نشده است. همچنین از سوی طرف سعودی در اجرای الزامات اولیه بشردوستانه که اعتماد بین دو کشور را افزایش می دهد، بی میلی و کندی وجود دارد. عربستان سعودی بیش از یک سال پیش با افتتاح خط پروازی بین صنعا و جده موافقت کرد اما تا ۴ روز قبل از بسته شدن درب حج، آن را اجرا نکرد. بنابراین بیش از ۷۵۰ زائر یمنی از فرودگاه صنعا به حج سفر نکردند. زائر یمنی هنوز می ترسد که قبل از رسیدن به فرودگاه عدن در راه مأرب، ابین یا عدن ربوده، ربوده یا کشته شود. بیایید زیاد خوشبین نباشیم، زیرا همانطور که آقای عبدالملک بدرالدین الحوثی گفت در مرحله (بدون صلح و جنگ) هستیم. شکی نیست که درس ها و پیام های در برنامه های عبادی و مناسک حج عمدتاً در وحدت اسلامی بازنمایی می شود.

حوزه: حفظ وحدت مسلمانان یکی از مهم ترین تأکیدات امام خمینی و رهبر انقلاب اسلامی است. اقوام و مذاهب مختلف، شیعه و سنی می توانند زیارت حج را به محل اجتماع و نماد یک ملت تبدیل کنند. از اهمیت این موضوع برایمان بگویید. وظایف زائران و متولیان حج در این زمینه چیست؟

این همان چیزی است که ما از کودکی یاد گرفتیم که حج یک کنفرانس اسلامی است که همه مسلمانان را گرد هم می آورد و فرصت بسیار خوبی برای اتحاد سرنوشت ساز است اما متأسفانه در می یابیم که ۳ میلیون مسلمان در مکه جمع می شوند اما پس از بازگشت به کشورهای خود، این اتحاد و انسجام برادران را فراموش می کنند و اختلافات سیاسی آنها را به درگیری جدید و گسست صفوف اسلامی میکشاند. مشکل ما اختلافات سیاسی ماست؛ مثلا کشورهای اسلامی و عربی هستند که با رژیم صهیونیستی روابط دیپلماتیک برقرار می کنند. چگونه در درگیری با دشمن صهیونیستی موضع واحدی خواهیم داشت! کشورهایی هستند که با دشمن روابط تجاری، اقتصادی، گردشگری و حتی نظامی برقرار می کنند. پس چگونه به خاطر خدا وحدت و قدرت اقتصادی، تجاری یا نظامی خواهیم داشت؟! اینجا مشکل بین تئوری و عمل است. در تئوری در حج در مکه متحد می شویم و در عمل بعد از حج که به کشورهایمان برمی گردیم اختلاف داریم.

حوزه: بیزاری از مشرکان و اعلام انزجار از مستکبران از برنامه های مهم حج است. اعلان این برائت چه تأثیری در روشن شدن اذهان مسلمانان دارد؟

بسیاری از مسلمانان بر این باورند که این انکار مشرکان تنها در عصر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم یک واقعه قدیمی و گذشته و تمام شده است. فراموش می کنند که قرآن برای هر زمان و مکانی است. و اینکه برائت در خود قرآن ذکر شده است نه از امام خمینی. آنها ممکن است با انقلاب امام خمینی موافق نباشند، بنابراین آنچه را که از ایشان نقل می شود، از روی تعصب از ایشان رد می کنند. چون او شیعه است و آنها سنی هستند اما فراموش می کنند که در قرآن کریم که کتاب همه ما اهل سنت و شیعه است، برائت آمده است. سوره برائت را هر مسلمانی می خواند (براءة من الله و رسوله الی الذین عاهدتم من المشرکین) و قول خداوند متعال (یا أیها الذین آمنوا لا تتخذوا الیهود و النصاری أولیاء) را می دانند اما آن را می خوانند و سپس دشمنان ملت را دوست خود می گیرند.

هر زائری باید طبق آنچه در روایات دینی از رسول خدا و خاندان پاکش بیان شده است، خود را کاملاً وقف مناسک حج کند. مشغول خرید و هدیه نباشد. انجام این کار بعد از پایان ایام حج امکان پذیر است.

شکی نیست که حج چند روز و فرصت نادری است که در آینده ممکن است به دلیل فقر مالی، ضعف جسمانی، بیماری بدن یا اختلافات سیاسی، شما را از تکرار آن محروم دارد. برخی از زائران کشورها را از ادای حج باز می دارند و دلایل و موانع دیگری که به شما اجازه نمی دهد دوباره حج را انجام دهید؛ در واقع باید از این روزهای کوتاه برای عبادات استفاده کرد و مشغول صحبت با دیگران نباشند. حاجی در اهداف خداوند متعال برای حج تدبر کند و بر این فاصله ها و گرمای شدید غلبه کند. چون زیارت این روزها در ماه های تابستان است. زائر باید از درس و عبرت این سفر الهی بهره مند شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha