دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
مدیریت حوزه علمیه خواهران مازندران

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه الزهرا (س) کلاردشت گفت: فاجعه حمله به هواپیمای مسافربری ایران مهم‌ترین و آشکارترین مورد نقض حقوق بین‌الملل هوایی و قواعد اساسی تضمین امنیت و سلامت هواپیمایی بین‌المللی کشور محسوب می‌شود.

خانم زهرا بحرکاظمی، مدیر مدرسه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) کلاردشت در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه به مناسبت سالگرد حمله ناوگان آمریکایی به هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران، بیان کرد: حقوق بشر مهمترین دستاوردی است که قدرت‌های بزرگ از آن برای تحت فشار قرار دادن کشورهای دیگر استفاده می‌کنند تا به اهداف سلطه‌گرانه خود برسند. نکات قابل توجه در چند دهه اخیر، دخالت ایالت متحده در مسائل امنیتی جهان است که باعث ایجاد ناامنی و جنایات و کشتار مردم بی گناه شده است و در این میان کشور ایران بیشترین صدمه را از جانب آمریکا متحمل شده از جمله جنایاتی که آمریکا علیه ایران انجام داده، حمله ناوگان آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران در ۱۲ تیر ۱۳۶۷ بود.

وی ادامه داد: آمریکا در گذشته نیز در امور داخلی ایران مداخلاتی را داشته، اما پیش از انقلاب اسلامی در قالب روابط دوستانه این اهداف را به پیش می‌برد، اما پس از انقلاب در قالب روابط خصمانه تلاش در مداخله و تضعیف قدرت ایران را دارد، ‌در واقع جمهوری اسلامی ایران همگام با پیشرفت‌ها و دستاوردها در حوزه حقوق بشر از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون قربانی نقض حقوق بشر به صورت گسترده نیز بوده است.

مدیر مدرسه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) کلاردشت تأکید کرد: فاجعه حمله به هواپیمای مسافربری ایران مهم‌ترین و آشکارترین مورد نقض حقوق بین‌الملل هوایی و قواعد اساسی تضمین امنیت و سلامت هواپیمایی بین‌المللی کشور محسوب می‌شود، اما دولت آمریکا در عمل علی رغم اینکه ادعا در جهت حمایت و پاسداری و دفاع از حقوق بشر داشته و دارد، نشان داد که مسیری جز دفاع از حقوق انسان‌ها می‌پیماید، چراکه به راحتی از کنار این موضوع گذشتند و به مسببین این فاجعه نشان لیاقت دادند.

وی تصریح کرد: انهدام هواپیمای مسافربری ایران بر اثر شلیک موشک ازناو وینسنس، عملی اتفاقی یا صرفاً ناشی از ضعف فناوری و خطای بشری نبود، بلکه آخرین سیاست دولت آمریکا در برابر ایران به شمار می‌آمد، البته از مدت‌ها پیش اخطارهای غیرقانونیِ مرکز اطلاعات پرواز سازمان هواپیمایی آمریکا، موجب ناامنی فراگیر و تهدیدهایی بر ضد هواپیماهای غیرنظامی منطقه خلیج فارس شده بود، در نهایت دولت آمریکا نیت اصلی خود را آشکار ساخت و یک فروند هواپیمای مسافربری ایران را ساقط کرد و جان ۲۹۰ انسان بی گناه را گرفت.

بحرکاظمی عنوان کرد: چه‌چیزی باعث شد آمریکا وقاحت را به اینجا برساند و یک هواپیمای مسافربری را این‌گونه با مسافران غیرنظامی‌اش عمداً از بین ببرد؟ همه دلایل قضیه به نحوه پیشرفت جنگ تحمیلی و برآورده نشدن خواست آمریکا در نحوه اداره جنگ برمی‌گردد.

وی ادامه داد: دولت آمریکا تصور می‌کرد در جنگی که با تحریک و تشویق خود او علیه ایران آغاز شده، رژیم بعثی عراق می‌تواند ظرف مدت کوتاهی ایران را به تصرف درآورد، اما در همان سال های ابتدایی جنگ متوجه شد نیروهای ایران در جبهه ها سربازان بعثی را قدم به قدم وادار به عقب نشینی کردند، پس تصمیم گرفت روابط خود را با عراق به صورت رسمی از سر بگیرد و حمایت‌های خود را به صورت قانونی و موجه درآورد.

وی افزود: ادعای دولت آمریکا مبنی بر دفاع مشروع تنها برای فرار از مسئولیت بین‌المللی خود بوده و فاقد هرگونه وجاهت حقوقی و بین‌المللی است، چرا که دفاع مشروع تنها در برابر نیروی نظامی دشمن قابل تصور است، از طرفی حضور ناوگان نظامی آمریکا در آن مقطع زمانی در آب‌های خلیج فارس و حمله به هواپیمای مسافربری ایران یکی از بارزترین نمونه‌های نقض بی‌طرفی آمریکا در طول جنگ ایران و رژیم بعث عراق است؛ بی‌شک این یکی از اسناد بزرگ جنایت آمریکا علیه ایران بوده که هیچ وقت از تاریخ پاک نخواهد شد و سیاهی آن تا ابد بر روی سردمداران آمریکایی باقی خواهد ماند.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha