یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 1095853
۱۳ تیر ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۵
مدیریت حوزه علمیه خواهران مازندران

حوزه/بانوی مبلغ بهشهری گفت: قلم می‌تواند مانند شمشیری دولبه باشد، هم‌سو با اسلام در نشر و تبلیغ آن و یا در مقابل اسلام به بیان خرافات و اکاذیب بپردازد.

خانم رقیه افتخاری منش در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه به مناسبت روز قلم اظهار کرد: در فرهنگ اسلام قلم و نوشتن دارای ارزش فراوانی است تا جایی‌که خداوند در قرآن کریم به آن سوگند یاد کرده، این توجه ویژه، نشانگر روشنایی و سعادتی است که با کتابت در جامعه باقی می‌ماند و حکایت از نقش آفرینی آن برای ماندگاری علوم و تجارب برای نسل‌های بعد دارد.

وی ادامه داد: یکی از وظایف مهم پایش وضعیت موجود جامعه دینی و ترسیم مشی و ماندگاری آن برای آیندگان است، این تکلیف را خداوند با سوگند به قلم در افکار اندیشمندان دینی ایجاد نمود که مظهر پاسداری از حق و حقیقت است.

بانوی پژوهشگر اظهار کرد: حضرت علی(علیه السلام) در حکمت ۳۱۵ نهج البلاغه به عبیدالله بن ابی رافع به چهار دستور برای حسن خط اشاره فرمودند که مرکب دوات خود را با گذاشتن لیقه در آن تنظیم کن، نوک قلمت را طولانی نما، میان سطرها فاصله بینداز و فاصله بین حروف را کم کن که این به جلوه و زیبایی خط می‌افزاید؛ حضرت در این کلام هم بر اهمیت شیوه کتابت که همان خط خوش است و هم بر اهمیت محتوا اشاره نمودند.

افتخاری منش با اشاره به فرمایش حضرت که قلم تو گویاترین سخنگوی تو است اضافه کرد: قلم می‌تواند مانند شمشیری دولبه باشد، هم‌سو با اسلام در نشر و تبلیغ آن و یا در مقابل اسلام به بیان خرافات و اکاذیب بپردازد، یک نوشته خوب زمانی حائز اهمیت است که علاوه بر محتوای خوب، دارای ظاهری زیبا و آراسته باشد، پس بیندیشیم که چگونه قلم فرسایی می‌کنیم، اندیشه سلیم و فهیم اگر بر کلام الهی و ائمه معصومین(علیهم السلام) تکیه نماید، می‌تواند نقش بسزایی در تبلیغ و ترویج دین داشته باشد.

وی بیان کرد: از نشانه‌های بارز و روشن در اهمیت نقش قلم می‌توان به کتابت نهج‌البلاغه اشاره کرد؛ جامع ترین کتاب پس از قرآن در راهنمایی و روشنگری انسان که نقش مهمی در تمدن سازی دینی دارد، رهبر معظم انقلاب در مورد این کتاب می‌فرمایند ما اگر بخواهیم امروز انقلاب اسلامی را ادامه بدهیم، نمودارش در نهج البلاغه است؛ نهج البلاغه نموداری از اسلام چند بُعدی است که برای دوام انقلاب اسلامی و ساختن یک انسان چند بعدی، ضروری و لازم به نظر می‌رسد.

افتخاری منش گفت: عالمان دین باید با آگاهی و با سلاح قلم به میدان بیایند؛ سیاهی قلم نوری است مبین معارف دینی که انسان با تدبر در علوم پیشینیان تکامل علمی و دینی خویش را رقم می‌زند، باید روز قلم را بهانه‌ای قرار دهیم و با سیر در بحث‌های نهج البلاغه برای مشکلات اعتقادی، اجتماعی، اقتصادی، اخلاقی و .. که گریبان‌گیر جامعه ما شده، مشکل گشایی کرده و اصول عملی درس‌های نهج البلاغه را نگارش و در اختیار فرزندان این مرز و بوم قرار دهیم.

وی در پایان اظهار کرد: قطعا چالش‌ها و تلاطم بیمارگونه حاکم بر جامعه جز با تمسک به کلام الهی و اهل بیت(علیهم السلام) درمان نخواهد شد، لذا برای موفقیت باید گام‌های محکمی برداشت و با شناسایی ابزارهای دشمن و اندیشیدن با سلاح قلم بذر امید را در دل جامعه پاشید، چراکه از مهم‌ترین مولفه‌های امیدواری از دیدگاه ایشان، امید به رحمت و فضل الهی است.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha