شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
شریفانی

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های آزاد اسلامی گفت: روند اجرایی قانون حجاب دو مرحله دارد که در گام اول مرحله شناختی و به این معنا است که در نظام معرفتی و شناختی تا افراد را به برکات حجاب و آسیب های بی عفتی آشنا نکنیم آنها به سمت حجاب گرایش پیدا نمی کنند .

به گزارش خبرگزاری حوزه در اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین محمد شریفانی ظهر امروز در نشست تخصصی جهاد تبیین با موضوع «ساحت های حجاب» که به همت دفتر بسیج دانشجویی و بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد میمه با همکاری سازمان بسیج اساتید استان اصفهان و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان اصفهان و ستاد جهاد تبیین دانشگاه های پیام نور کشور به صورت مجازی برگزار شد با اشاره به این که یکی از حجت هایی که دین مطرح کرده و جنبه های گوناگون سیاسی، اجتماعی و ابعاد دیگری را به خود اختصاص داده حجاب است اظهار داشت: افراد جامعه ممکن است از منظر دینی یا قرآنی و یا از منظر ادیان گذشته و سابقه این مسئله و یا از منظر حقوق بشر و آسیب های اجتماعی، هر یک بسته به علایق و سلایقی که دارند موضوع حجاب و پوشش برای آنها اهمیت داشته باشد.

وی با اشاره به جایگاه حجاب از منظر آموزه های دینی گفت: اگر به حجاب از نگاه دینی نگاه کنیم مثلث حیا، غیرت و حجاب به این معنا اشاره می کند و اگر به آیات قرآن کریم مراجعه نماییم در می یابیم در همان آیاتی که به فرستادن حضرت آدم(ع) به زمین اشاره شده است پوشش ریشه آغازین در خلقت و فطرت دارد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های آزاد اسلامی کشور افزود: پیاده سازی قانون عفاف در قرآن کریم الزاماتی دارد و یک سلسله نکاتی که قانون حجاب را بسترسازی کرده است و آن بسترسازی هایی که به آنها اشاره شده 11 مورد می باشد.

وی با بیان آیات مرتبط با عفاف و حجاب در سوره مبارکه نور عنوان کرد: حفظ حریم خصوصی والدین توسط فرزندان، فروانداختن نگاه در زنان و مردان و مراقبت از چشم، منع زنان از ناز و عشوه در صحبت نمودن، پرهیز زنان از خودآرایی برای نامحرمان و پنهان داشتن زینت ها، رعایت حریم عرضی انسان ها و حرمت افراد و ترویج ازدواج به عنوان اصل بنیادین در جامعه، رعایت عفت برای افرادی که قادر به ازدواج نمی باشند و سخن گفتن از پشت پرده بخشی از بسترسازی های قرآن کریم در حوزه حجاب است.

شریفانی یادآور شد: در پایان همه این آیات که هریک به نوعی به اهمیت مسئله حجاب می پردازد می فرماید " إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا یَصْنَعُونَ "و مفهوم این مطلب آن است که روند اجرایی قانون حجاب دو مرحله دارد که در گام اول مرحله شناختی و به این معنا است که در نظام معرفتی و شناختی تا افراد را به برکات حجاب و آسیب های بی عفتی آشنا نکنیم آنها به سمت حجاب گرایش پیدا نمی کنند .

وی با تاکید بر این که امروز وظیفه ما بعد معرفتی و شناختی است و در حال حاضر افراد در حوزه شناخت مشکل دارند تصریح کرد: در پایان آیات دیگر می فرماید " وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِیمًا" که به گام دو یعنی روش اقناعی اشاره می کند و به تعبیر دیگر برای آن که زنان آسیب نبینند و به بیماردلان گرفتار نشوند و به پاکی شناخته شوند و به سلامت زندگی کنند و پایه های خانواده متزلزل نشود باید حجاب و عفاف در جامعه گسترش یابد و با بهره گیری از برخی اصول، در فرد اقناع ایجاد کنیم.

وی در ادامه به وجود مسئله حجاب و پوشش در دیگر ادیان الهی اشاره کرد و گفت: در شریعت یهود و در کیفیت پوشش، لزوم پوشاندن از نامحرم مورد تاکید است و در حوزه رفتار، خداوند متکبرانی که با گردن افراشته و با عشوه راه می روند را دشمن می دارد و در مسحیت نیز کتاب مقدس، عفت و خانه نشینی و پوشاندن سر را برای زنان مورد تاکید قرار داده و در بررسی کیفیت حجاب در ادیان مختلف به مراتب شدت آن نسبت به اسلام بیشتر است.

شریفانی خاطر نشان کرد: ساحت دیگر در بحث حجاب، موضوع حقوق بشر می باشد، با توجه به این که انسان ها دارای حقوق فردی و اجتماعی می باشند ، دستور قرآن کریم به طور کلی بر " تَعَاوَنُوا عَلَی الْبِرِّوالتقوی " است و اگر بخواهیم از این قانون استفاده کنیم مفهوم آن این است که انسان ها باید در جامعه به گونه ای زندگی کنند که هر فردی رفتار برادرانه در جامعه داشته باشد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های آزاد اسلامی دیگر ساحت های مرتبط با حوزه حجاب را بحث حقوق انسان ها و مسئله مهم مدگرایی عنوان کرد و ادامه داد: چهارمین ساحتی که جا دارد اشاره کنیم و ساحت بسیار حساسی می باشد بحث ارتباط حجاب با مدگرایی و توجه به مظاهر مد در پوشش است.

وی اضافه کرد: از انگیزه های افرادی که با پوشش ها و آرایش های مختلف ظاهر می شوند مدگرایی است و هدف از مد جلب توجه دیگران ، مقبولیت گروهی، جبران برخی از کمبودها می باشد و افراد بیکار، کم سواد و ضعف الایمان و شهرنشین ها بیشتر به این مسئله توجه می کنند.

شریفانی مدگرایی را در جامعه دو نوع بیان کرد و افزود: یک نوع مدگرایی، مدگرایی منفعل یعنی هواپرستانه و بی هدف و مهار ناپذیر است و دیگری مدگرایی فعال نوگرایانه، معمول و هدفمند می باشد که در اسلام تعریف شده است و مدگرایی که به خودنمایی، جلب توجه دیگران و برتری جویی و رقابت کشیده شود مورد مذمت اسلام است.

وی به تبیین بیشتر مسئله مدگرایی پرداخت و به ابعاد و علل اصلی مدگرایی در جوامع اشاره و عنوان کرد: جنسیت، تمکن مالی، عدم نظارت خانواده، خلع های روحی، پایین بودن عزت نفس، اصالت دادن به ارزیابی دیگران، تهی شدن زندگی از معانی متعالی، ضعف تربیت، میل به مقاومت در برابر فرهنگ حاکم، بی اعتنایی به ارزش ها و مصرف بی رویه رسانه، رشد شهرنشینی ،فرایند جهانی شدن و ارتباطات گسترده با کشورهای مختلف همه از عواملی است که مدگرایی را توسعه می دهد.

شریفانی خاطرنشان کرد: اگر مدگرایی برخلاف عرف زمانه و غیرمعمول نباشد و ناسازگار با شرایط جنسی و موقعیتی افراد نبوده و تشبه به کفار و جنس مخالف و خودنمایی و ریاکاری و آزاردهنده نباشد به طور قطع مورد توجه اسلام است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های آزاد اسلامی، ساحت دیگر بحث حجاب و پوشش را آزادی و پیشرفت دانست و گفت: در دنیایی که آزادی افسارگسیخته پوشش را در خود دارد و اصل ازدواج را در بین زن و مرد از بین برده است اسلام تلاش دارد ازدواج را برای زوج یک امر مثبت و دارای ثواب عنوان کند.

وی اضافه کرد: هیچ منافاتی بین حجاب و پیشرفت وجود ندارد و این گونه نیست که هر جا حجاب باشد پیشرفت نباشد، بلکه نگاه اسلام این است که بهره گیری از جذابیت زنان در جامعه به عنوان یک محصول تجاری وجود نداشته نباشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha