دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 1096782
۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۴
حجاب ملی و اسلامی موسم به «کفتن»

حوزه/ این روزها مشاجره جدید دو کشور الجزایر و مراکش بر سر حجاب ملی و اسلامی موسم به «کفتن» به بحث روز و پر مخاطب در سایت ها و روزنامه های شمال آفریقا تبدیل شده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، پوشش اسلامی «کفتن» (le caftan) از انواع جلابیه و نوعی حجاب رسمی و باستانی می باشد که از پارچه هایی اعلا و فاخر تهیه میشود و از دیرباز تا کنون به عنوان پوشش زنان و دختران در منطقه شمال آفریقا و آفریقای سفید مورد استفاده قرار میگیرد.

سایت خبری lepetitjournalmarocain، که از منابع مهم خبری و وابسته به پادشاهی مراکش می باشد در مطلبی که اخیرا منتشر کرده آورده است: وزارت جوانان، فرهنگ و ارتباطات مغرب اقدامات قانونی را برای مقابله با تلاش های جمهوری الجزایر به منظور تصاحب امتیاز معنوی «کفتن» و نسبت دادن و ثبت آن در جمع میراث ملی ثبت شده الجزایری در یونسکو، انجام خواهد داد.

مقامات مراکشی ادعا میکنند که در پرونده مربوط به میراث فرهنگی و ملی الجزایر در سازمان یونسکو عکسی مربوط به کفتن مراکشی یافته اند که دولت الجزایر قصد دارد آن را با نام (گاندوره) یا ملحفا الجزائریه به ثبت یونسکو برساند.

گاندوره نوعی پوشش سنتی مربوط به مردم شمال افریقا و برخی نواحی شرقی است که نوعی تونیک بلند و پهن و بدون آستین و کلاه میباشد در حالیکه کفتن مراکشی نوعی از جلابیه اسلامی و بافته شده از پارچه های فاخر و گران قیمت میباشد و آستین بلند و کلاه این نوع پوشش آن را گاندوره الجزایری متمایز میکند.

لازم به ذکر است، مشاجره اصلی دو کشور مراکش و الجزایر از زمان پایان استعمار فرانسه بر صحرای شمالی افریقا و استقلال این دوکشور آغاز شد که هر یک از این حکومت ها در طول این سال ها بر سر مالکیت بخش هایی از این صحرا با یکدیگر مشاجره و درگیری دارند.

مشاجره جدید الجزایر و مراکش بر سر حجاب ملی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha