دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
میرباقری

حوزه/ عضو مجلس خبرگان رهبری، گفت: مسئولیت اصلی حلقه‌های میانی یعنی اساتید، این است که باید آتش به اختیار، قرارگاه‌های فکری تشکیل داده و به چگونگی تربیت نسل آینده حوزه در تراز جهانی بیندیشند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدمهدی میرباقری در اجلاس سراسری اساتید تمام‌وقت این حوزه که در مدرسه علمیه سلیمانیه برگزار شد، حوزه‌های علمیه را حلقه اتصال جامعه به دین و مذهب دانست و گفت: طلبه مأموریت دارد دین خدا را بفهمد و به جامعه ارائه کند.

وی مأموریت حوزه‌های علمیه را صیانت جامعه از هجمه‌های دشمنان عنوان کرد و گفت: مرزبندی جامعه اسلامی با جوامع دیگر باید حفظ شود اما امروز نیاز درونی متحول شده و ظرفیت بندگی مؤمنان رشد کرده است؛ جامعه‌ای که سلطنت را کنار زده و در ۴۵ سال بعد از انقلاب با فشارهای زیاد دشمن، پای حکومت دینی ایستاده تا اداره آن بر مبنای دین باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه از طرف مقابل رقبای ما پیچیده شده‌اند و رقیب اول، دنیای مدرن است و مسئله اصلی امروز ما درگیری همه‌جانبه با این دنیا است، ابراز کرد: یعنی همان تمدنی که مدعی جامعه جهانی است و بعد از جنگ‌های جهانی با تشکیل نهادهایی مثل سازمان ملل به سمت دولت و قانون واحد برای جهان پیش رفته است.

وی افزود: برای مقابله با این تمدن، انقلابی شکل دادیم که اصول آن مبتنی بر اصول دنیای مدرن نیست و الگویی ارائه دادیم که ظرفیت عبور از مرزهای جغرافیایی را دارد، اما وقتی حکومت اسلامی تشکیل شده و قانونگذاری اسلامی صورت گرفت، در این مرحله باید اداره اسلامی اجتماع را صورت دهیم تا جامعه اسلامی محقق شود و مقدمات حرکت جهانی امام عصر مهیا شود.

حجت الاسلام و المسلمین میرباقری تصریح کرد: اخیرا مقام معظم رهبری به این می‌پردازند که نظم نوین جهانی در حال فروپاشی و تغییر است و ابرطبقه‌ای که پشت قضایا می باشد، به دنبال تدوین قوانین جدیدی است که نظم جدیدی ایجاد کنند و قدرت از آمریکا به آسیا منتقل خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه فرصتی پیش آمده تا زیرساخت‌های فکری و قانونی اساسی برای دنیای جدید نگارش و پیشنهاد و مداخله شود، اظهار کرد: باید مسیر جدیدی به بشر معرفی کنیم که برای زندگی سعادتمند، راه دیگری هم هست و لازم نیست دین و مذهب کنار گذاشته شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر استفاده از هنر برای آینده‌پژوهی و پیش‌بینی مسائل دهه‌های آینده گفت: باید طلبه‌ای تربیت کنیم که این افق‌ها را بفهمد و دامنه پژوهش و مسئله ذهنی او به این سمت پیش رود.

وی با بیان اینکه کارهایی در سطح مدیریتی در حوزه‌های علمیه صورت می‌گیرد که رو به پیشرفت است، گفت: اما این مسئولیت اصلی حلقه‌های میانی مثل اساتید است که باید آتش به اختیار در این زمینه‌ها قرارگاه‌های فکری تشکیل دهند و برای مقابله با تمدن رقیب به دنبال راهکار باشند تا به تربیت نسل آینده حوزه در تراز جهانی و تشکیل قرارگاه‌های علمی بیانجامد.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری در پایان گفت: هنوز هم امین‌ترین افراد روحانیت هستند که مردم برای مسائل جزئی خصوصی خود به ما مراجعه می‌کنند و باید آن را قدر بدانیم.

انتهای پیام/313/25

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha