سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
زن مسلمان

حوزه / مدیرعامل موزه سینما گفت: در تمدن اسلامی نگاهی با کرامت با دیگر فرهنگ‌ها صورت می‌گیرد و در این میان نقش زنان بسیار چشمگیر است، زیرا برخلاف تمدن غرب، در اسلام به زنان به‌عنوان کالا نگاه نمی‌شود بلکه ارزش و مقام زن مورد توجه قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه در تهران، نشست تخصصی «بررسی تطبیقی نگاه اسلام و غرب به زن و خانواده» امروز ۲۰ تیر با حضور روله الصیداوی استاد دانشگاه دمشق، مجید اسماعیلی مدیرعامل موزه سینما و محمدتقی کرمی و وحید شالچی از اساتید دانشگاه علامه طباطبایی در سینما فرهنگ برگزار شد.

در ابتدای جلسه الصیداوی استاد دانشگاه دمشق، اظهار داشت: زن مسلمان را تنها به یک دوره و زمان خاص نمی‌توان خلاصه کرد، بلکه در تمام دوران می‌توان نمود بارز الگوی زن مسلمان را دید، زن منبع خیر و برکت در جامعه است اما متاسفانه در برخی از جوامع نگاه ضد زن، وجود دارد.

وی افزود: دین مبین اسلام همیشه مقام زن را تجلیل کرده، چرا که زن را هسته اصلی خانواده دانسته و معتقد است با تکریم زن می‌توان به جامعه‌ای بهتر رسید.

وی تصریح کرد: در سخنان امام خمینی(ره) نیز به وفور نقش و جایگاه زن را شاهدیم که مورد توجه قرار گرفته که زن باید از لحاظ روحی مورد تکریم واقع شود تا بتواند به درستی نقش خود را در جامعه ایفا کند.

این استاد دانشگاه دمشق یادآور شد: اگر می‌خواهیم جامعه‌ای سالم داشته باشیم باید به زنان توجه کنیم، زیرا زنان نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند.

در بخش دیگری از نشست، مجید اسماعیلی مدیرعامل موزه سینما، گفت: در جهان امروز دو تمدن غرب و اسلام وجود دارد، تمدن غربی نگاهی مهاجم و خصمانه به همه جوامع دارد که گواه این ادعا تهاجم فرهنگی غرب به بسیاری از کشورهای جهان است.

وی خاطرنشان کرد: در تمدن اسلامی نگاهی با کرامت به دیگر فرهنگ‌ها صورت می‌گیرد و در این میان نقش زنان بسیار چشمگیر است، زیرا برخلاف تمدن غرب، در اسلام به زنان به‌عنوان کالا نگاه نمی‌شود بلکه ارزش و مقام زن مورد توجه قرار می‌گیرد.

مدیرعامل موزه سینما اظهار کرد: شرط قرآن برای یک زن مسلمان زندگی پاک و طیبه است، این مسئله باید در جوامع اسلامی به شکل درستی اجرا شود به‌ویژه در کشورمان اگر به این مهم توجه مناسب صورت گیرد، معتقدم بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

وی متذکر شد: برای مواجهه با تمدن غرب نباید تحریف صورت گیرد، چون وقتی حقیقت برای مخاطب آشکار می‌شود نتایج آن برای جامعه مضر خواهد بود، برای مثال گفته می‌شود در غرب خانواده وجود ندارد درصورتی‌که این گونه نیست و در همه جای دنیا خانواده‌های شریف زیست می‌کنند، حتی دولتمردان غربی از فیلم‌هایی که موضوعشان خانواده است حمایت می‌کنند تا بتوانند خانواده غربی را تبلیغ کنند.

وی با بیان اینکه غرب نگاهی مادی به انسان دارد، گفت: در تمدن غربی، ارزش‌های معنوی زن مورد توجه قرار نمی‌گیرد بلکه تنها از او به‌عنوان کالایی برای بهره‌وری سود برده می‌شود، در نگاه غربی دین در خدمت انسان است، یعنی دین به عنوان امری شخصی است اما در اسلام دین برای برای عبادت و عبودیت است و به واسطه آن می‌توان بسیاری از مشکلات جامعه را برطرف کرد.

در بخش پایانی این نشست محمدتقی کرمی استاد دانشگاه علامه طباطبایی، اظهار کرد: در همه دنیا پیرامون خانواده نگرانی‌هایی وجود دارد، برای همین تلاش می‌کنند با محور قرار دادن زنان تا حدی به اهداف مورد نظر خود برسند.

وی یادآور شد: قبل از انقلاب سینمای ایران با تکیه بر باورهای غربی نگاهی کالا گونه به زن داشت، اما بعد از پیروزی انقلاب زن دارای کرامت و جایگاه والا شد.

وی به آسیب‌های سینمای فمینیستی اشاره کرد و گفت: یکی از هجمه‌های نابخردانه در سینما این است که به بهانه احقاق حق زنان به نقش پدران در سینما خدشه وارد می‌شود، در صورتی‌که سینمای خانوادگی باید نقش پدر و مادر را به صورت یکسان با کرامت مورد توجه قرار دهد.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha