یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
مسجد بقیة الله ارومیه

حوزه/ رئیس دادگاه‌های عمومی و انقلاب ارومیه گفت: متاسفانه انتشار مطالبی به صورت ناصحیح از تخریب دو مغازه موجب نگرانی برخی اعزه شده بود و باید مسئولین و رسانه‌ها در انتشار مطالب دقت کافی را داشته باشند که موجب تضعیف قانون و نظام نباشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، اجرای قانون تخریب ساخت و ساز غیرمجاز در طبقه فوقانی دو مغازه مسجد بقیة الله(عج) ارومیه در رسانه های آذربایجان غربی بازتاب متعدد و متفاوتی داشت و برخی بدون اطلاع از اصل قضیه آن را به عنوان تخریب مسجد بازنشر کردند.

توضیح روابط عمومی دادگستری

روابط عمومی دادگستری استان آذربایجان غربی با انتشار اطلاعیه ای ضمن تکذیب این خبر، اعلام کرد: محل تخریب شده ارتباطی به مسجد مقدس بقیه‌الله(عج) ندارد و واحد تجاری مقابل مسجد بوده که توسط مأمورین اجرائیات شهرداری ارومیه در اجرای مصوبات کمیسیون ماده ۱۰۰ تخریب شده و هیچ ارتباطی به دادگستری و دستگاه قضایی ندارد.

بنای تجاری غیرمجاز و غیرمرتبط ناامن که سلامتی شهروندان را تهدید می‌کرد پس از بررسی‌های کارشناسی و قطعیت رأی کمیسیون ماده ۱۰۰ توسط اجرائیات شهرداری و در جهت حفظ سلامتی و جان شهروندان تخریب شده است.

روابط عمومی دادگستری استان از فعالان و اصحاب رسانه خواست تا رعایت انصاف و اخلاق رسانه‌ای را داشته باشند و شهروندان هم اخباری را که به‌صحت و سقم آن اطمینان ندارند باور نکنند.

مقام قضایی: تخریب بنای فوقانی دو مغازه بود نه مسجد

حسن ابراهیمی رئیس دادگاه‌های عمومی و انقلاب ارومیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در ارومیه با اشاره به جزئیات ماجرا، اظهار کرد: دو مغازه‌ای که در ورودی مسجد بقیة الله(عج) ارومیه قرار دارند وقفی هستند، یعنی مغازه‌ها متعلق به مسجد بوده، اما سرقفلی آن‌ها به اشخاص دیگر واگذار شده و آن‌ها مالک اعیانی این دو مغازه هستند.

وی ادامه داد: متولیان مسجد بقیة الله(عج) ارومیه بدون اخذ مجوز از نهادهای رسمی اقدام به ساخت و ساز در طبقه فوقانی این دو مغازه کردند که در همان موقع ساخت با شکایت صاحبانی اعیانی مغازه‌ها و بعد از استعلام از شهرداری، مراجع ذی صلاح دستور توقف عملیات ساخت و ساز به مسئولین مسجد ابلاغ شد، اما متاسفانه آن‌ها بدون اعتنا به این مسئله به ساخت و ساز ادامه دادند.

رئیس دادگاه‌های عمومی و انقلاب ارومیه، تصریح کرد: حکم بدوی هر یک از مغازه‌ها در شعبه‌های جداگانه صادر و به مسئولین مسجد ابلاغ شد و آن‌ها به رأی بدوی اعتراض کردند و رأی بدوی در دادگاه تجدید نظر نیز تأیید و به سمع و نظر مسئولین مسجد رسیده و ابلاغ شد.

وی گفت: بعد از تأیید حکم، حکم تخریب به اجرای احکام رسید و ما به مسئولین مسجد ابلاغ کردیم که خودشان ساخت و ساز غیرمجاز بر روی دو مغازه فوق را تخریب کنند که در این مورد نیز به ابلاغیه دادگاه توجه نکردند و لذا بر اساس قانون، تخریب بنای غیر قانونی ساخته شده بر روی دو مغازه مسجد در روزهای گذشته صورت گرفت.

ابراهیمی با درخواست از رسانه‌ها و فعالین فضای مجازی برای انتشار صحیح اخبار، اظهار کرد: متاسفانه انتشار مطالبی به صورت ناصحیح از تخریب دو مغازه، موجب نگرانی برخی اعزه شده بود، بنابراین باید مسئولین و رسانه‌ها در انتشار مطالب دقت کافی داشته باشند که موجب تضعیف قانون و نظام نشود.

امام جماعت مسجد: ساخت و ساز طبقه فوقانی دو مغازه فاقد مجوز بود

حجت الاسلام ابراهیم قبله‌ای امام جماعت مسجد نیز با انتشار فیلمی با اشاره به غیرقانونی بودن ساخت و ساز این دو مغازه، اعلام کرد: دو مغازه در صحن مسجد بقیة الله(عج) واقع در خیابان آزادگان ۲ ارومیه که مالکیت آن برای مسجد است و در سال‌های گذشته سرقفلی به دو شخص واگذار شده و از این دو مغازه استفاده می‌کنند.

وی افزود: مسجد برای داشتن یک دفتر نیاز مبرم به فضایی داشت و لذا در طبقه فوقانی این دو مغازه احداث دفتری انجام شد که بدون پروانه و به‌صورت غیر قانونی بود و به همین دلیل با حکم قانونی این فضا تخریب شد.

امام جماعت مسجد بقیة الله(عج) ارومیه با تأکید براینکه ما و هیئت امنای مسجد تابع قانون هستیم، خاطرنشان کرد: از تمام مسئولین شهر خواهش می‌کنیم با توجه به این که در سنوات گذشته این مغازه‌ها به عنوان سرقفلی واگذار شده بود، به مسجد عودت داده شود. مسجد به این فضا نیاز دارد و از مسئولین شهر نیز درخواست داریم تا تدابیر لازم برای فراهم شدن زمینه‌های فرهنگی و تبلیغی را اتخاذ کنند.

انتهای خبر. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سید IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    1 0
    سلام بالاخره موضوع چی بود؟ اول خبر نوشتید: محل تخریب شده ارتباطی به مسجد مقدس بقیه‌الله(عج) ندارد و واحد تجاری #مقابل مسجد بوده که توسط مأمورین اجرائیات شهرداری ارومیه در اجرای مصوبات کمیسیون ماده ۱۰۰ تخریب شده و هیچ ارتباطی به دادگستری و دستگاه قضایی ندارد. بعد نوشتید: دو مغازه‌ای که در ورودی مسجد بقیة الله(عج) ارومیه قرار دارند وقفی هستند، یعنی مغازه‌ها متعلق به مسجد بوده، اما سرقفلی آن‌ها به اشخاص دیگر واگذار شده و آن‌ها مالک اعیانی این دو مغازه هستند. امام جماعت: مسجد برای داشتن یک دفتر نیاز مبرم به فضایی داشت و لذا در طبقه فوقانی این دو مغازه احداث دفتری انجام شد که بدون پروانه و به‌صورت غیر قانونی بود و به همین دلیل با حکم قانونی این فضا تخریب شد. مغازه روبروی مسجد بوده؟؟ بالای مسجد بوده؟؟؟ توسط امام جماعت و هیئت امنا ساخته شده؟؟؟ یا توسط مستاجرینی که در مغازه بودند ساخته شده ؟؟؟؟؟
    • سید جعفر IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
      0 0
      دو مغازه متعلق به مسجد بود، جلوی مسجد که طیقه فوقانی آن را مسجد بدون اخذ مجوز به عنوان دفتر ساخته بود.
  • افزایش هزاردرصدی درآمد IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
    2 0
    با توجه به متن خبر فوق ، فکر کنم خلاصه ماجرا این است که دو مغازه‌ای که در ورودی مسجد بقیة الله(عج) ارومیه قرار دارند وقفی هستند، یعنی مغازه‌ها متعلق به مسجد بوده، اما سرقفلی آن‌ها به اشخاص دیگر واگذار شده و آن‌ها مالک اعیانی این دو مغازه هستند. در سنوات گذشته این مغازه‌ها به عنوان سرقفلی واگذار است لذا الان دیگر مسجد بقیه الله عج ارومیه هیچ تصرفی نمی تواند هیچ گاه در این دو مغازه واقع در ورودی مسجد خود انجام دهد مگر همان مبلغ ناچیزی که به عنوان وقف بودن زمین مغازه ها می تواند بگیرد ولی اصل درآمد هنگفت این دو مغازه به صاحبان اعیانی مغازه ها می رسد. برای روشن شدن بهتر حرم مطهر حضرت معصومه (س) در قم را در نظر بگیرید در ورودی داخل صحن حرم حضرت معصومه (س) می دانیم که الان مغازه هایی وجود دارد تا جایی که بنده مطلعم مالکان این مغازه ها فقط مبلغ بسیار بسیار ناچیزی به اوقاف جهت وقف زمین مغازه ها می پردازند ولی اصل درآمد این مغازه ها که مبلغ بسیار بسیار هنگفتی است متعلق به مالکان اعیانی این مغازه هاست. و از این مبلغ هنگفت اوقاف هیچ بهره ای ندارد زیرا در گذشته اعیانی این مغازه ها به اشخاص حقیقی فروخته شده است و دیگر از ملک اوقاف برای همیشه خارج شده است. نسبت به بسیاری از موقوفات حوزه های علمیه سراسر کشور نیز این مشکل وجود دارد که زمین های بسیار زیادی موقوفه حوزه های علمیه هستند ولی این زمین ها که درآمد هنگفتی هم دارند، اعیانش به اشخاص حقیقی فروخته شده اند و آن اشخاص حقیقی درآمد سرشار و بسیار بسیار هنگفتی از این اعیان موقوفه دارند و تنها مبلغ بسیار ناچیزی بابت وقف زمین به اوقاف می دهند. اگر اعیان زمین های موقوفه فروخته نمی شد درآمد اوقاف از این زمین ها احتمالا چندصدبرابر و شاید چند هزار برابر درآمد فعلی می شد.