دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/ اقامه نماز جمعه چهاربرج

حوزه/ حجت الاسلام جلالی: گفت: باید فرصت عزاداری محرم را مغتنم شمرد و از آن با سوق نسل جوان به عمل به دین، ارتباط هیئت و مردم، استفاده از مضامین شایسته و معتبر و آموزنده، معرفت افزایی با سینه‌زنی ها، گسترش اخلاقیات، انس با قرآن، حدیث و اهل‌بیت (ع) به بهترین نحو استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت‌الاسلام‌ اصغر جلالی امروز در خطبه های نماز جمعه چهاربرج که در مسجد جامع این شهر برگزار شد، با اشاره به جایگاه و اهمیت نهاد خانواده، اظهار داشت: خانواده نهاد مقدسی بوده و تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده و مصون‌سازی در مقابل آسیب‌ها باید موردتوجه قرار دارد.

وی با بیان اینکه اسلام در زمینه تشکیل خانواده، عوامل تحکیم و تعالی خانواده و نیز آسیب‌ها و عوامل فروپاشی آن سفارش‌ها بسیار مهم و سازنده‌ای دارد، افزود: آرامش روحی و روانی‌، سازندگی انسان و جامعه انسانی و گسترش آرمان توحید از محورهای اساسی و مهم در خانواده است و خانواده علاوه بر موهبت امکان بقای نسل بشری، «کانون آرامش زندگی» و «کانون مودّت و رحمت» بوده و موهبت عظیم سازندگی انسان و جامعه انسانی و گسترش آرمان توحید را به ارمغان می‌آورد.

امام‌جمعه چهاربرج با اشاره به توطئه‌های دشمنان علیه نهاد مقدس خانواده، تصریح کرد: برای مبارزه اساسی با تهاجم سنگین فرهنگی این دوران و پیشگیری از فسادهای تربیتی و اجتماعی و کمک به نسل جوان در جهت سازندگی اخلاقی، هیچ اقدامی مؤثّرتر از فراهم‌آوردن لباس تقوا یا همان تشکیل خانواده برای آنان نیست.

وی با بیان اینکه اساسی‌ترین محور در قداست خانواده، این است که خداوند، وقتی می‌خواهد حکمت ازدواج و تشکیل خانواده را بیان کند، قبل از همه به آرامش روحی و روانی اشاره می‌کند، افزود: بدون آرامش، نه نسل سالم و صالح پدید می‌آید، و نه سازندگی اخلاقی و اجتماعی اتّفاق می‌افتد و نه ارزش‌های دینی و آرمان توحید، گسترش می‌یابد و لذا این، رمز تأکید قرآن و احادیث اسلامی بر قداست خانواده است.

حجت الاسلام جلالی در ادامه با اشاره به اینکه در آموزه‌های اسلامی، افزون بر حفظ احترام و تکریم سالمندان، برای آنان جایگاهی هدایتگرانه نیز در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: سالمندی، دوره از کارافتادگی و انزوا نیست، بلکه دوران خدمت و نقش‌آفرینی در شکلی متفاوت بوده و این نقش جدید و متفاوت عبارت از کمک به افزایش سطح آگاهی عمومی و تخصصی جوانان و میان‌سالان است.

امام‌ جمعه چهاربرج به فرارسیدن ماه محرم و ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) اشاره کرد و افزود: تاریخ عاشورا، درس‌های اخلاقی، سیاسی و اجتماعی ارزنده و متنوّعی را به امّت اسلامی، بلکه به همه آزادی‌خواهان راستین، ارائه می‌کند.

وی با بیان اینکه بزرگ‌ ترین درس عاشورا، هشدار نسبت به استحاله فرهنگی و سیاسی یک جامعه ارزش‌مدار است، تصریح کرد: این درس، خصوصاً برای ملّت ایران که با الهام‌گرفتن از فرهنگ عاشورا و رهبری یکی از فرزندان راستین اباعبداللَّه الحسین(ع)، امام خمینی(ره)، انقلابی را بر پایه ارزش‌های اسلامی پدید آوردند، فوق‌العاده مهم، بیدار کننده و عبرت‌آموز است.

حجت الاسلام جلالی اظهار کرد: تکلیف بزرگ حضرت اباعبدالله (ع)، «بازگرداندن جامعهٔ اسلامی به خطّ صحیح و تجدید بنای نظام و جامعهٔ اسلامی» بود که این موضوع در واقع «هدف قیام عاشورا» بود و امام حسین قیام کرد تا آن واجب بزرگی را که عبارت از تجدید بنای نظام و جامعه اسلامی، یا قیام در مقابل انحرافات بزرگ در جامعهٔ اسلامی است، انجام دهد.

امام‌ جمعه چهاربرج افزود: تاریخ عاشورا از ظرفیت بی‌بدیلی در هدایت انسان‌ها و ساختن جامعه آرمانی انسانی و مبتنی بر ارزش‌های اسلامی، برخوردار است و باتوجه‌به این ظرفیت فرهنگی، راز این حدیث نبوی گشوده می‌گردد که در حسّاس‌ترین نقطه عرش الهی، از حسین(ع) به‌عنوان «چراغ هدایت» و «کشتی نجات» یاد شده است.

وی در ادامه از هیئت‌های عزاداری به‌عنوان یک فرصت مغتنم نام برد و گفت: باید این فرصت را مغتنم شمرد و از آن با سوق نسل جوان به عمل به دین، ارتباط هیئت و مردم، استفاده از مضامین شایسته و معتبر و آموزنده، معرفت افزایی با سینه‌زنی ها، گسترش اخلاقیات، انس با قرآن، حدیث و اهل‌بیت(ع) به بهترین نحو استفاده کرد.

حجت الاسلام جلالی همچنین به سالروز تأسیس شورای نگهبان نیز اشاره و اظهار کرد: یکی از کارهایی که دشمنان امروز به جد دنبال می‌کنند این است که شورای نگهبان را تخریب کنند و از این کار خود نیز اهدافی را دنبال می‌کنند.

امام‌ جمعه چهاربرج افزود: آمریکایی‌ها از اوّل انقلاب با چند نقطه اساسی در کشور و در نظام جمهوری اسلامی به‌شدت مخالف بودند که یکی از آنها شورای نگهبان بود و سعی کردند و از بعضی افراد داخلی غافل و بی‌توجّه هم سوءاستفاده کردند و هر از گاهی تصمیم‌های شورای نگهبان را زیر سؤال می‌برند که در ایام انتخابات نیز بیشتر به چشم می‌خورد.

وی گفت: آنها با تخریب و زیر سؤال‌ بردن شورای نگهبان در حقیقت قانون و کشور را زیر سؤال می‌برند و متأسفانه برخی نیز از توطئه و هدف دشمن آگاهی ندارند.

انتهای خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha