یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
امام‌جمعه سلفچگان

حوزه/ امام‌ جمعه سلفچگان گفت: تشکیل خانواده آرامش روحی و روانی انسان ها را به دنبال دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه حجت الاسلام غروی در خطبه های امروز نمازجمعه سلفچگان با بیان این که بین خدای سبحان و خلق او غیر از خود خلق، حجاب دیگری نیست، اظهار داشت: خداوند، حجاب محجوب و بدون ساتر، مستور و پنهان است پس اگر حجابی است، همان حجاب خودبینی و گناه است؛ چرا که اگر حجاب گناه و خودبینی نباشد، میان عاشق و معشوق هیچ حائلی نیست.

وی ادامه داد: بنابراین، باید با ایمان و عمل صالح و دوری کردن از رذایل اخلاقی و انحرافات فکری و با روی آوردن به تقوا و عمل صالح، حجاب گناه را از دل و قلب‌هایمان بزداییم.

حجت الاسلام غروی افزود: در تمام موارد، توصیه به لباس طهارت و تقوا بر تن کردن و دوری کردن از رذایل اخلاقی است که بهترین درمان دوری کردن از حجاب گناه است.

وی با اشاره به کوچک شمردن گناه ابراز داشت: امام صادق علیه السلام فرمود: از گناهان محقر بپرهیزید که آمرزیده نشوند. عرض کردند: گناهان محقر چیست؟ فرمود: این است که مردی گناه کند و بگوید: خوشا به حال من که غیر از این گناه ندارم.

حجت الاسلام غروی تاکید کرد: گناه هر چند کوچک باشد، نافرمانی پروردگار بزرگ است و از این نظر نباید آن را کوچک دانست.

وی ادامه داد: کسی که بر گناه صغیره اصرار کند، گناهش کبیره محسوب می‌شود و آثار و عذاب گناه کبیره بر آن مترتب گردد»

امام جمعه سلفچگان با اشاره به روز خانواده و تکریم بازنشستگان تصریح کرد: موضوع خانواده به طور کلی در سه محور، قابل بحث و بررسی است: تشکیل خانواده، عوامل تحکیم و تعالی خانواده، آسیب‌ها و عوامل فروپاشی آن، اسلام در هر سه زمینه، رهنمودهای بسیار مهم و سازنده‌ای دارد.

وی افزود: اساسی‌ترین محور در قداست خانواده این است که خداوند، وقتی می‌خواهد حکمت ازدواج و تشکیل خانواده را بیان کند، قبل از همه به «لِتَسْکُنُوا إِلَیها» اشاره می‌فرماید، یعنی آرامش روحی و روانی. بدون آرامش، نه نسل سالم و صالح پدید می‌آید، و نه سازندگیِ اخلاقی و اجتماعی اتّفاق می‌افتد و نه ارزش‌های دینی و آرمان توحید، گسترش می‌یابد. این، رمز تأکید قرآن و احادیث اسلامی بر قداست خانواده است.

امام‌جمعه سلفچگان تصریح کرد: یک مقوله که به مناسبت محّرم قابل بحث است و در این زمینه کمتر صحبت می‌شود و بنده می‌خواهم درباره آن، قدری صحبت کنم، مقوله عزاداری حسین‌بن‌علی علیه‌السّلام و برکات احیای ذکر عاشوراست.

وی افزود: تحقیقاً یکی از مهم‌ترین امتیازات جامعه شیعه بر دیگر جوامع مسلمان، این است که جامعه شیعه، برخوردار از خاطره عاشوراست.

حجت الاسلام غروی ادامه داد: از همان روزی که موضوعِ ذکر مصیبت حسین‌بن‌علی علیه‌السّلام مطرح شد، چشمه جوشانی از فیض و معنویّت در جامعه شیعه جاری گشت.

وی گفت: این چشمه جوشان، تا امروز همچنان ادامه و جریان داشته است؛ بعد از این هم خواهد داشت.

امام‌جمعه سلفچگان تاکید کرد: این چشمه جوشان از ظهرِ روزِ عاشورا شروع شد؛ از همان وقتی که زینب کبری سلام‌الله‌علیها - طبق نقلی که شده است - بالای تلّ زینبیّه رفت و خطاب به پیغمبر عرض کرد: «یا رسول‌اللَّه، صلّی علیک ملائکة السّماء! هذا حسینک مرمّل بالدّماء، مقطّع الاعضاء، مصلوب العامة والرّداء.» او خواندنِ روضه امام حسین علیه‌السّلام را شروع کرد و ماجرا را با صدای بلند گفت؛ ماجرایی که می‌خواستند مکتوم بماند. خواهر بزرگوار امام، چه در کربلا، چه در کوفه و چه در شام و مدینه، با صدای بلند به بیان حادثه عاشورا پرداخت.

وی ادامه داد: این چشمه، از همان روز شروع به جوشیدن کرد و تا امروز، همچنان جوشان است. این حادثه عاشوراست.

امام‌جمعه سلفچگان بیان داشت: مردم باید مخلصانه و برای استفاده، در مجالس عزاداری حسینی شرکت کنند؛ نه برای وقت گذراندن، یا به صورت عامیانه‌ای، فقط به عنوان ثواب اخروی که نمی‌دانند هم، این ثواب اخروی از کجا می‌آید؟ مسلّماً شرکت در مجالس مذکور، ثواب اخروی دارد؛ اما ثواب اخروی مجالس عزا، از چه ناحیه و به چه جهت است؟ مسلماً مربوط به جهتی است که اگر آن جهت نباشد، ثواب هم نیست. بعضی از مردم متوجّه این نکته نیستند. همه باید در این مجالس شرکت کنند، قدر مجالس عزاداری را بدانند، از این مجالس استفاده کنند و روحاً و قلباً این مجالس را وسیله‌ای برای ایجاد ارتباط و اتّصالِ هرچه محکم‌تر میان خودشان و حسین‌بن‌علی علیه‌السّلام، خاندان پیغمبر و روح اسلام و قرآن قرار دهند. این از وظایفی که در این خصوص مربوط به مردم است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha