دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
مصیبی

استاد سعید مصیبی گفت: نقاشی قهوه‌خانه از جمله هنرهایی است که ریشه آن را باید در هویت ملی و دینی کشورمان جستجو کرد.

استاد سعید مصیبی نقاش قهوه‌خانه در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه گفت: نقاشی قهوه‌خانه‌ای هنری کاملاً ایرانی است که ریشه در فرهنگ شیعی دارد. فردی که می‌خواهد در این حوزه کار کند باید کاملاً معتقد و آشنا با مفاهیم اسلامی باشد وگرنه بدون داشتن باور و آگاهی نمی‌توان در این حوزه ماندگار شد.

وی افزود: هنرهای ایرانی متأسفانه آنگونه که باید حمایت نمی‌شوند و به نوعی مورد هجمه هنرهای غربی قرار گرفتند. برای مثال در حوزه نقاشی شاهدیم سبک‌های غربی به شدت تبلیغ می‌شود اما نقاشی قهوه‌خانه با وجود تمام داشته‌های ملی و دینی خود با انگ غیرعلمی بودن مواجه می‌شود. این دیدگاه غلط از آنجا شکل گرفته که ما نقاشی قهوه‌خانه را با شاخصه‌های نقاشی غربی مقایسه می‌کنیم.

پیشکسوت نقاشی ادامه داد: روزگاری بود که نقاشی قهوه‌خانه زینت‌بخش خانه ایرانیان بود اما متاسفانه به دلیل تبلیغات و و بی‌توجهی که به این شکل از هنر صورت گرفت نقاشی قهره‌خانه تنها مختص به موزه‌ها و فرهنگسراها شده است. درحالی‌که معتقدم اگر از نقاشی قهوه‌خانه حمایت شود حتی می‌توان از آن درآمد بین‌المللی هم داشت همانند برخی کشورها که به واسطه هنرهای بومی خود کسب درآمد می‌کنند.

مصیبی در انتها تأکید کرد: جوانان به دنبال نکات جدید و جذاب هستند اما در تصور آنها این باور غلط شکل گرفته که هنرهای بومی کهنه و تکراری شده‌اند درحالی‌که اگر بتوان به آنها آموخت و نشان داد که هنرها تکراری نخواهند شد و دریایی از جذابیت و معنا در خود دارند مطمئن باشید باز هنرهایی چون نقاشی قهوه‌خانه جای خود را در بین جوانان باز خواهد کرد. در این میان صدا و سیما با حمایت‌های خود می‌تواند چنین خواسته‌ای را شکل دهد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha