دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تبریز

حوزه/ امام جمعه تسوج گفت: هر کسی که به دنبال نفع شخصی، نفع خانوادگی و نفع قومی و قبیله‌ای است، صلاحیّت نمایندگی را ندارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز، حجت الاسلام ابراهیم بجانی امام جمعه تسوج امروز در جمع خبرنگاران گفت: کسی صلاحیت نامزدی مجلس شورای اسلامی دارد که به دنبال تحقّق عدالت اجتماعی و رشد همه جانبه کل کشور باشد یعنی باید بتواند قوانینی را به تصویب برساند که نفعش به همه برسد.

وی افزود: کسی که به دنبال نفع شخصی، نفع خانوادگی و نفع قومی و قبیله‌ای است، صلاحیّت نمایندگی را ندارد. سوالی که از اعضا و عوامل شورای نگهبان می‌شود، این است که آیا کسی که به دنبال عزل و نصب‌ها و دخالت آشکار در امور اجرایی است، التزام عملی به ولایت فقیه دارد یا نه؟ یا کسی که دروغ آشکار می‌گوید، آیا التزام عملی به دین دارد یا نه؟ امام راحل (ره) فرمودند: شخصی که دروغگو است به قیامت اعتقاد ندارد و کسی هم که به قیامت اعتقاد ندارد، قابل اعتماد نیست.

امام جمعه تسوج با اشاره به ۲۶ تیر سالروز تأسیس شورای نگهبان گفت: در کشور ما شورای نگهبان وظیفه و رسالت سنگینی را بر عهده دارد؛ این شورا باید اسلامیّت نظام را حفظ کند، چرا که اگر اسلامیّت نظام حفظ شود؛ دین و انقلاب از هیچ دشمنی آسیب نمی‌بیند. امّا اگر اسلامیّت نظام حفظ نشود دین و انقلاب آسیب پذیر می‌شوند.

وی به چند نمونه از وظایف شورای نگهبان اشاره کرد و گفت: شورای نگهبان باید تشخیص دهد تمامی قوانینی که تصویب می‌شوند، بر طبق قانون اسلام و قانون اساسی باشد؛ اگر بویی از غیر اسلامی بودن در قانونی باشد، باید جلوی آن را بگیرد.

حجت الاسلام بجانی خاطرنشان کرد: شورای نگهبان وظیفه دارد قوانین مصوب را تفسیر کند و اگر در جایی، قانونی ابهام داشت؛ رفع ابهام بر عهده شورای نگهبان است. به طوری که این شورا وظیفه دارد از نفوذ افراد بی‌دین، بی ایمان، سست عنصر به مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری و ریاست جمهوری جلوگیری کند.

وی اضافه کرد: قانون به صراحت این وظایف را برای شورای نگهبان تعیین کرده که اگر فردی شرایط و صلاحیت ندارد، مانع ورود آن فرد به عرصه انتخابات شود. بنابراین اگر کسی التزام عملی به دین، به ولایت فقیه، به قانون اساسی نداشته باشد، صلاحیت ندارد. امامین انقلاب که تربیت شده مکتب اهل بیت -علیهم السلام- هستند، اصول، مبانی و ملاک‌ها را بیان کردند؛ وظیفه شورای نگهبان این است که ملاک‌ها را بر افراد ثبت نام کننده، تطبیق کرده و مصداقی بیان کند که فلان شخص صلاحیّت دارد یا ندارد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی بخش تسوج در پایان گفت: از فرماندار شهرستان شبستر درخواست می‌شود با توجّه به اینکه شهرستان شبستر یک منطقه اقتصادی است و نیز در آستانه انتخابات قرار داریم. در انتخاب معاونت‌های عمرانی و برنامه‌ریزی و سیاسی هرچه سریع‌تر عمل اقدام کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha